اثر آنی قرارگیری مفصل سابتالار در وضعیت خنثی بر زاویه انگشت شست کج دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9976
کد مقاله : 1333-THS
نویسندگان
1قم+طلوع مهر+آسیب شناسی و حرکات اصلاحی+کارشناسی ارشد
2قم+طلوع مهر+آسیب شناسی و حرکات اصلاحی+دکتر
چکیده
مقدمه : انگشت شست کج (HV) با انحراف جانبی بندانگشت پروگزیمال انگشت اول پا و انحراف سر متاتارس اول به سمت داخلی ظاهر می شود. عوامل مختلفی بر ایجاد این انحراف دخیل هستند از جمله ضعف ابداکتور هالوسیس مگنوس، افت ناوی و پرونیشن بیش از حد مفصل سابتالار. با توجه به اینکه ساختار پا عامل مؤثری بر عملکرد حرکتی انسان است، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آنی قرارگیری مفصل سابتالار در وضعیت خنثی بر زاویه انگشت شست کج دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی بود.
روش شناسی: به این منظور از بین 2200 دانش آموز شرکت کننده در طرح غربالگری ناهنجاریهای اسکلتی، تعداد 100 نفر دانش آموز دختر مقطع ابتدایی پایه سوم تا ششم دارای انگشت شست کج (میانگین سن 0.717±9.52 سال، میانگین وزن 9.10 ±33.07 کیلوگرم، میانگین قد 0.71±1.35 متر) از مدارس ابتدایی استان قم بصورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت داشتند. ابتدا زاویه متاتارسوفالانژی با استفاده از یک گونیامتر اندازه گیری شد. زاویه کمتر از 15 درجه نرمال و بیش از 15 درجه نشان دهنده هالوکس والگوس بود. سپس به صورت غیرفعال کنترل مفصل سابتالار در وضعیت خنثی (نوترال) به دانش آموز آموزش داده شد و پس از چند دقیقه از دانش آموز خواسته شد که به روش فعال این وضعیت را حفظ کند. در نهایت دوباره زاویه متاتارسوفالانژی اندازه گیری شد. جهت آنالیز دادهها از آزمون تی وابسته در نرم افزار spss 26 استفاده شد.
نتایج:آنالیز آماری نشان داد که با قرارگیری مفصل سابتالار در وضعیت نوترال در هر دوپا کاهش معناداری در زاویه متاتارسوفالانژی ایجاد میشود. میزان کاهش میانگین زاویه متاتارسوفالانژی پای راست از 31/5±14/28 به 44/4±37/15 و میانگین پای چپ از 78/5±71/29 به 41/4±64/16 بود (p<0.01).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در تمرینات اصلاحی شست کج می توان از اصلاح وضعیت مفصل سابتالار بهره مند شد. با قرارگیری مفصل سابتالار در وضعیت نوترال از میزان انحراف انگشت شست کاسته می شود. به نظر می رسد کنترل و اتخاذ وضعیت نوترال مفصل سابتالار در دوران رشد می تواند به عنوان یک الگوی اصلاحی دانش آموزان مستعد شست کج توصیه شود.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در تمرینات اصلاحی شست کج می توان از اصلاح وضعیت مفصل سابتالار بهره مند شد. با قرارگیری مفصل سابتالار در وضعیت نوترال از میزان انحراف انگشت شست کاسته می شود. به نظر می رسد کنترل و اتخاذ وضعیت نوترال مفصل سابتالار در دوران رشد می تواند به عنوان یک الگوی اصلاحی دانش آموزان مستعد شست کج توصیه شود.
روش شناسی: به این منظور از بین 2200 دانش آموز شرکت کننده در طرح غربالگری ناهنجاریهای اسکلتی، تعداد 100 نفر دانش آموز دختر مقطع ابتدایی پایه سوم تا ششم دارای انگشت شست کج (میانگین سن 0.717±9.52 سال، میانگین وزن 9.10 ±33.07 کیلوگرم، میانگین قد 0.71±1.35 متر) از مدارس ابتدایی استان قم بصورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت داشتند. ابتدا زاویه متاتارسوفالانژی با استفاده از یک گونیامتر اندازه گیری شد. زاویه کمتر از 15 درجه نرمال و بیش از 15 درجه نشان دهنده هالوکس والگوس بود. سپس به صورت غیرفعال کنترل مفصل سابتالار در وضعیت خنثی (نوترال) به دانش آموز آموزش داده شد و پس از چند دقیقه از دانش آموز خواسته شد که به روش فعال این وضعیت را حفظ کند. در نهایت دوباره زاویه متاتارسوفالانژی اندازه گیری شد. جهت آنالیز دادهها از آزمون تی وابسته در نرم افزار spss 26 استفاده شد.
نتایج:آنالیز آماری نشان داد که با قرارگیری مفصل سابتالار در وضعیت نوترال در هر دوپا کاهش معناداری در زاویه متاتارسوفالانژی ایجاد میشود. میزان کاهش میانگین زاویه متاتارسوفالانژی پای راست از 31/5±14/28 به 44/4±37/15 و میانگین پای چپ از 78/5±71/29 به 41/4±64/16 بود (p<0.01).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در تمرینات اصلاحی شست کج می توان از اصلاح وضعیت مفصل سابتالار بهره مند شد. با قرارگیری مفصل سابتالار در وضعیت نوترال از میزان انحراف انگشت شست کاسته می شود. به نظر می رسد کنترل و اتخاذ وضعیت نوترال مفصل سابتالار در دوران رشد می تواند به عنوان یک الگوی اصلاحی دانش آموزان مستعد شست کج توصیه شود.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در تمرینات اصلاحی شست کج می توان از اصلاح وضعیت مفصل سابتالار بهره مند شد. با قرارگیری مفصل سابتالار در وضعیت نوترال از میزان انحراف انگشت شست کاسته می شود. به نظر می رسد کنترل و اتخاذ وضعیت نوترال مفصل سابتالار در دوران رشد می تواند به عنوان یک الگوی اصلاحی دانش آموزان مستعد شست کج توصیه شود.
کلیدواژه ها
Title
The Immediate Effect of Subtalar Joint Neutral Positioning on Hallux Valgus Angle in Elementry School Female Students
Authors
maliheh norouzi, fatemeh jabbari, mohammad mashhadi
Abstract
Introduction: Hallux Valgus (HV) manifests with the proximal phalanx deviating laterally and the first metatarsal head deviating medially. There are various factors included to create this deviation, like Hallux Magnus abductor weakness, navicular drop, and subtalar joint overpronation. since the foot structure is an effective factor in human movement performance, the current study's objective is to evaluate the immediate effect of subtalar joint neutral positioning on hallux valgus angle in elementary school female students.
Methodology: For this purpose, among 2200 students who participated in the skeletal anomalies screening plan, 100 elementary female students in the third to sixth grade with hallux valgus (with an average age of 9.52±0.717 years, average weight of 33.07±9.10 kilos, and average height of 1.35±0.71 meters) in Qom province elementary schools had voluntarily participated in this study. First, the metatarsophalangeal angle is measured using a goniometer. Angles below and over 15 degrees represent normal and hallux valgus, respectively. Then, inactively subtalar joint control in a neutral position is given to the student, and after a few minutes, she is asked to actively maintain this situation. Finally, the metatarsophalangeal angle is measured again. The dependent T-test in SPSS 26 is used for data analysis.
Results: Statistical analysis showed that with neutral positioning of the subtalar joint in both feet, a significant decrease in metatarsophalangeal angle is created. The average decreased amount of metatarsophalangeal in the right foot is 28.14±5.31 to 15.37±4.44 degrees and in the left foot is 29.71±5.78 to 16.64±4.41 degrees (p<0.01).
Conclusion: The current study's results showed that in corrective exercises of hallux valgus, we can use the modification of the subtalar joint condition. with neutral positioning of the subtalar joint, the deviation of the hallux is decreased. It seems that controlling and maintaining the neutral position of the subtalar joint during growth can be suggested as a corrective pattern for students with the potential of hallux valgus.
Methodology: For this purpose, among 2200 students who participated in the skeletal anomalies screening plan, 100 elementary female students in the third to sixth grade with hallux valgus (with an average age of 9.52±0.717 years, average weight of 33.07±9.10 kilos, and average height of 1.35±0.71 meters) in Qom province elementary schools had voluntarily participated in this study. First, the metatarsophalangeal angle is measured using a goniometer. Angles below and over 15 degrees represent normal and hallux valgus, respectively. Then, inactively subtalar joint control in a neutral position is given to the student, and after a few minutes, she is asked to actively maintain this situation. Finally, the metatarsophalangeal angle is measured again. The dependent T-test in SPSS 26 is used for data analysis.
Results: Statistical analysis showed that with neutral positioning of the subtalar joint in both feet, a significant decrease in metatarsophalangeal angle is created. The average decreased amount of metatarsophalangeal in the right foot is 28.14±5.31 to 15.37±4.44 degrees and in the left foot is 29.71±5.78 to 16.64±4.41 degrees (p<0.01).
Conclusion: The current study's results showed that in corrective exercises of hallux valgus, we can use the modification of the subtalar joint condition. with neutral positioning of the subtalar joint, the deviation of the hallux is decreased. It seems that controlling and maintaining the neutral position of the subtalar joint during growth can be suggested as a corrective pattern for students with the potential of hallux valgus.
Keywords
Hallux valgus, Neutral Positioning, Subtalar Joint