بررسی تاثیر یک دوره تمرین منتخب بر تعادل ایستا و پویای دختران کم بینا 11 تا 13 سال
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9964
کد مقاله : 1317-THS
نویسندگان
دانشگاه
چکیده
تعادل به عنوان یک عامل موثر در مهارتهای حرکتی، به عنوان یک عامل جداییناپذیر در فعالیتهای روزمره بویژه برای افرادی که دچار نقایص جسمانی از جمله اختلالات بینایی میباشند، شناخته شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرین منتخب بر تعادل ایستا و پویای دختران کم بینا11تا13 سال است و سئوال مطرح این است که آیا یک دوره تمرین منتخب بر تعادل پویای دختران کم بینا 11 تا 13 سال تاثیر دارد؟. روش تحقیق پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی است و طرح آن به روش پیشآزمون– پس آزمون با گروه شاهد در جهت تاثیر متغیر مستقل(یک دوره تمرین منتخب) بر وابسته (تعادل ایستا و پویا) میباشد. این پژوهش شامل دو گروه تجربی اول و دوم و یک گروه کنترل (از میان دختران با اختلال بینایی11تا13 سال ) است. در این پژوهش، تعادل ایستا به وسیله تست لک لک و تعادل پویا به وسیله ایستادن روی چوب موازنه با پای برتر و راه رفتن به جلو روی خط صاف در دو حالت چشم باز و چشم بسته اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که اولاً انجام یک دوره تمرین منتخب همراه با تلاش برای حفظ تعادل میتواند منجر به بهبود تعادل ایستا و پویای دختران کم بینا 11 تا 13 سال شود و ثانیاً از میان دو نوع تمرین ارائه شده برای آزمون تعادل پویا (با چشم باز و بسته) همچون ایستادن روی چوب موازنه با پای برتر و راه رفتن به جلو روی یک خط، آزمون ایستادن روی چوب موازنه با پای برتر میتواند منجر به ایجاد نتایج بهتری در حفظ تعادل پویای دختران و بهبود آن شود. بنابراین یک دوره تمرین منتخب بر تعادل ایستا و پویای دختران کم بینا 11تا13 سال تاثیر دارد و میان تاثیر تمرینات منتخب بر تعادل ایستا و پویای دختران کم بینا11تا13 سال، تفاوت وجود دارد.
کلیدواژه ها
Title
Investigating the effect of a selected training course on static and dynamic balance of visually impaired girls aged 11 to 13
Authors
Mahya Akbarikhezri
Abstract
Balance is known as an effective factor in motor skills, as an integral factor in daily activities, especially for people with physical disabilities, including visual impairments. The aim of the current research is to investigate the effect of a selected exercise course on the static and dynamic balance of visually impaired girls aged 11 to 13 years, and the question is whether a selected exercise course has an effect on the dynamic balance of visually impaired girls aged 11 to 13 years. The research method of the current research is semi-experimental and its design is pre-test-post-test with a control group in the direction of the effect of the independent variable (a selected exercise period) on the dependent variable (static and dynamic balance). This research includes two experimental groups, first and second, and a control group (among girls with visual impairment, 11 to 13 years old). In this research, static balance was measured by stork test and dynamic balance was measured by standing on a balance stick with the upper leg and walking forward on a straight line in both open and closed eyes. The results showed that, firstly, performing a selected exercise course along with efforts to maintain balance can lead to the improvement of static and dynamic balance of visually impaired girls aged 11 to 13 years, and secondly, among the two types of exercises provided for the dynamic balance test (with eyes open and closed) such as standing on a balancing stick with the leading leg and walking forward on a line, the test of standing on a balancing stick with the leading leg can lead to better results in maintaining and improving the dynamic balance of girls. Therefore, a selected exercise course has an effect on the static and dynamic balance of visually impaired girls aged 11 to 13 years, and there is a difference between the effects of selected exercises on the static and dynamic balance of visually impaired girls aged 11 to 13 years.
Keywords
Selected exercise, Static balance, Dynamic balance, low vision