طراحی مدل هویت برند فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9961
کد مقاله : 1313-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
3گروه مدیریت مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، طراحی مدل هویت برند فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های عمیق و باز استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش اشتراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و نخبگان دارای سابقه اقتصادی در ورزش کشور، کارشناسان بازاریابی حتی الامکان آشنا به مسائل ورزش، اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه های کشور که تالیفات مرتبط با موضوع داشتند و مدیران ارشد فدراسیون جانبازان و معلولین می باشند که تعداد 16 نفر برای انجام مصاحبه و کسب اطلاعات لازم در ارتباط با موضوع مورد تحقیق به شکل کاملاً غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل مصاحبه ها از فرآیند کدگذاری سه مرحله ای کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی استفاده شد. هم چنین برای اعتبار بخشی مصاحبه های تحقیق از معیار اعتمادپذیری (که شامل چهار معیار قابل قبول بودن، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تایید پذیری) است، و برای بررسی پایایی مصاحبه ها نیز از روش بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده گردید که مقدار آن 74/0 بدست آمد. بر این اساس بعد از تجزیه و تحلیل داده ها تعداد 119 گزاره مفهومی اولیه با 25 مقوله و 14 مفهوم در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، شامل شامل شرایط علی (تعداد 2 مقوله)، پدیدۀ اصلی (تعداد 2 مقوله)، استراتژی (تعداد 2 مقوله)، ویژگیهای زمینهای (تعداد 3 مقوله)، شرایط مداخله گر (تعداد 3 مقوله) و پیامد (تعداد 2 مقوله) شناسایی شدند. نتایج تحقیق تاکید داشت که از آنجایی که ایجاد تصور مطلوب از فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین به واسطه تحلیل استراتژیک عوامل گوناگون موثر بر هویت برند فدراسیون قابل حصول است به مدیران این فدراسیون و سازمان های بالا دستی پیشنهاد می شود از طریق مدیریت بهینه هر یک از عوامل شناسایی شده و نیز اجرای بهینه راهبردهای تدوین شده به توسعه هویت برند این فدراسیون اقدام نمایند.
کلیدواژه ها
Title
Designing a Brand Identity Model of the Veterans and Disabled Sports Federation of the Islamic Republic of Iran
Authors
Saeid Kohansal, Farshad Emami, Vahid Shojaei
Abstract
The purpose of this study was to design a brand identity model of the Veterans and Disabled Sports Federation of the Islamic Republic of Iran. The present study had a qualitative approach based on the foundation data theory strategy. Data collection was in the form of in-depth interviews with 16 marketing experts and executives of the federation. The sampling method was theoretical and the interviews continued to the point of theoretical saturation. The three-step coding process of open coding, axial coding and selective coding was used to analyze the interviews. To validate the interviews, the reliability criterion was used, which includes four criteria of acceptability, transfer ability, reliability and venerability. To evaluate the reliability of the interviews, the retest method and the intro-subject agreement method were used, the value of which was 0.74. After analyzing the data, 119 basic conceptual propositions with 25 categories and 14 concepts in the form of 6 dimensions of paradigm model, including causal conditions (2 categories), main phenomenon (2 categories), strategy (2 categories), Contextual characteristics (number 3 categories), intervening conditions (number 3 categories) and outcome (number 2 categories) were identified. the results of this study shows that since the creation of a favorable image of the Veterans and Disabled Sports Federation can be achieved through strategic analysis of various factors affecting the brand identity of the federation, the managers of this federation and high-level organizations are recommended to identify each factor through optimal management and Also, the optimal implementation of the developed strategies to develop the brand identity of this federation.
Keywords
Brand identity, Veterans and Disabled Sports Federation, Qualitative Research, Data Foundation