عوامل موثر بر توسعه برون سپاری در اماکن ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9960
کد مقاله : 1312-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
3کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده
برون سپاری عبارتست از واگذاری برخی فعالیت های داخلی یک سازمان به تأمین کننده آن در بیرون از سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به تأمین کننده بیرونی بر اساس قرارداد. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر توسعه برون سپاری در اماکن ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران بود. این پژوهش کاربردی و از لحاظ هدف اکتشافی- توصیفی بود که اطلاعات به صورت میدانی و با ابزار پژوهش مصاحبه از متخصصین حوزه مدیریت ورزشی و برون سپاری جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش را مدیران ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی تشکیل دادند. در این پژوهش از روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی با حجم نمونه 12 نفر بهره برده شد تا اشباع نظری حاصل گردد. همچنین در این پژوهش از تحلیل تماتیک جهت توصیف و تحلیل داده ها استفاده شد. پس از بررسی مصاحبه ها و طی فرایند کدگذاری، مفاهیم و مقولات از سوالات مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی، مدیریت دارایی، مدیریت فرایند داخلی، مدیریت حقوقی، مدیریت بازاریابی و بخش های با قابلیت برون سپاری استنباط و استخراج شدند. نتایج پژوهش نشان داد که در بحث مدیریت منابع انسانی، بهتر است کارگاه هایی در خصوص برون سپاری و مبانی برون سپاری برای کارکنان ارائه شود. در بحث مدیریت مالی، عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استفاده کنندگان از اماکن ورزشی در نظر گرفته شود. در بحث مدیریت دارایی ، سرفصلی در وزارت ورزش با عنوان مفاد برون سپاری اماکن ورزشی تنظیم شود که از تمامی معضلات احتمالی جلوگیری شود. در بحث فرایند های داخلی، سیاست گذاری هایی در سطح کلان سازمان های ورزشی به منظور برون سپاری اماکن ورزشی صورت گیرد. در بحث مدیریت حقوقی، مدیران اماکن ورزشی در هنگام برون سپاری اماکن ورزشی باید موارد برون سپاری شده را در قراردادها به صورت کامل تعیین کنند. در بحث مدیریت بازاریابی، در قانون گذاری در خصوص بازاریابی اماکن ورزشی خصوصی و دولتی تفاوت هایی لحاظ شود. در بحث بخش های قابل برون سپاری، برون سپاری تجهیزات ورزشی جهت توسعه ورزش در ابعاد مختلف مدنظر قرار داده شود.
کلیدواژه ها
 
Title
Effective factors on the development of outsourcing in public and private sports facilities in Tehran
Authors
Ali Gharakhani Beni, Rouzbeh Amiri, Hossein Eskandari Sabzi
Abstract
Outsourcing is the assignment of some internal activities of an organization to its supplier outside the organization and the assignment of decision-making rights to the external supplier based on the contract. The purpose of this research was to investigate the factors affecting the development of outsourcing in public and private sports venues in Tehran. This research was applied and in terms of exploratory-descriptive purpose, the information was collected in the field and with the interview research tool from experts in the field of sports management and outsourcing. The statistical population of the research was made up of sports managers and sports management professors. In this research, the snowball sampling method was used with a sample size of 12 people to achieve theoretical saturation. Also, in this research, thematic analysis was used to describe and analyze the data. After reviewing the interviews and during the coding process, concepts and categories were inferred and extracted from the questions of human resources management, financial resources management, asset management, internal process management, legal management, marketing management and departments with outsourcing capabilities. The results of the research showed that in the discussion of human resources management, it is better to provide workshops on outsourcing and the basics of outsourcing for employees. In the discussion of financial management, the cultural, economic and social factors of the users of sports facilities should be considered. In the matter of asset management, a chapter should be set up in the Ministry of Sports with the title of provisions for outsourcing of sports venues to avoid all possible problems. In the discussion of internal processes, policies should be made at the macro level of sports organizations in order to outsource sports venues. In the discussion of legal management, managers of sports venues when outsourcing sports venues must determine the outsourced items in the contracts in full. In the discussion of marketing management, differences should be taken into account in the legislation regarding the marketing of private and public sports venues. In the discussion of parts that can be outsourced, the outsourcing of sports equipment for the development of sports in different dimensions should be considered.
Keywords
outsourcing, public sports facilities, private sports facilities