تاثیر مشاهده تصویر آشنا و نا آشنا بر کنترل قامت کودکان مبتلا به اوتیسم

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9955
کد مقاله : 1307-THS
نویسندگان
1دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی
2دانشگاه شهید بهشتی
3استادیار دانشگاه مازندران
چکیده
مقدمه :اتیسم یک اختلال عصب- رشدی است که از ویژگی های مهم آن عدم ارتباط با دنیای بیرون، مشکلات حرکتی و شناختی می باشد. این افراد به دلیل اختلال ذاتی در شبکه عصبی در پردازش چهره‌های آشنا و ناآشنا متفاوت عمل می کنند. فرضیه ما این است که این پردازش متفاوت بر کنترل قامت و در نتیجه تعادل و اجرای مهارت‌های حرکتی این افراد تاثیر گذار است.لذا هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر مشاهده تصاویر آشنا و ناآشنا بر کنترل قامت کودکان مبتلا به اوتیسم بود.
روش شناسی : پژوهش حاضر، نیمه تجربی و به لحاظ هدف کاربردی بود. تعداد 10 کودک پسر 7 تا 11 سال مبتلا به اوتیسم با سطح 2 ، بطور داوطلبانه از شهرستان بابلسر انتخاب شدند. نوسانات قامت شرکت کنندگان با استفاده از دستگاه فورس پلیت و در سه مرحله: حین مشاهده تصاویر آشنا، ناآشنا و بدون تصویر، اندازه گیری شد.
نتایج : نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه با اندازه گیری تکراری نشان داد؛ مشاهده تصاویر ناآشنا بر جابجایی مرکز فشار (02/0P=)، نوسان کلی (028/0P=) و محور قدامی-خلفی (012/0P=) تاثیر معناداری داشت و باعث افرایش نوسان در این محورها شد؛ اما بین مشاهده تصاویر آشنا و حالت بدون مشاهده تصویر، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0≥P).
نتیجه گیری : نتایج نشان داد که مشاهده تصاویر ناآشنا منجر به کاهش ثبات وضعیتی و افزایش نوسانات قامت می‌شود که به دلیل پردازش متفاوت مغزی، تخصیص منابع توجهی بیشتر، افزایش انگیختگی و اختلال در یکپارچگی حسی مانند ورودی‌های دهلیزی و حسی بدن می‌باشد. لذا پیشنهاد می‌شود که در جلسات اول، مداخلات حرکتی شروع نشود و به کودک فرصت داده شود تا به محیط و مربی عادت کرده تا دچار انگیختگی و کاهش عملکرد حرکتی نشود. از تصاویر افراد آشنا می توان به عنوان یک روش تمرینی کم هزینه، ساده و قابل اجرا برای کاهش انگیختگی این کودکان حین شرایط استرس زا و بهبود عملکرد کنترل قامت و تعادل استفاده کرد.
کلیدواژه ها
 
Title
The Impact of observing Familiar and Unfamiliar Images on postural control in Children with Autism
Authors
fateme hoseini, elham azimzadeh, mojgan memarmoghadam
Abstract
Introduction: Autism is a neurodevelopmental disorder characterized by key features such as lack of connection with the external world, motor and cognitive difficulties. Individuals with autism process familiar and unfamiliar faces differently due to inherent disruptions in the neural network. Our hypothesis is that this differential processing affects postural control, subsequently influencing the balance and execution of motor skills in these individuals. Therefore, the main goal of this research was to determine the impact of viewing familiar and unfamiliar images on postural control in children with autism.
Methodology: This study was semi-experimental and involved 10 voluntary male children aged 7 to 11 years with level 2 autism, selected from Babolsar city. Posture fluctuations of participants were measured using a force plate in three stages: during the observation of familiar images, unfamiliar images, and without images.
Results: The one-way analysis of variance with repeated measures indicated significant effects of viewing unfamiliar images on the displacement of the center of pressure (p=0.02), overall oscillation (p=0.028), and anterior-posterior axis (p=0.012). However, there was no significant difference between viewing familiar images and the no-image condition (p≥0.05).
Conclusion: The results demonstrated that observing unfamiliar images leads to a decrease in postural stability and an increase in posture oscillations, likely due to different neural processing, increased allocation of attentional resources, heightened arousal, and disruptions in sensory integration, such as vestibular and somatosensory inputs. It is recommended that in initial sessions, motor interventions should be delayed to allow the child to adapt to the environment and instructor, preventing heightened arousal and diminished motor performance. Familiar faces can be used as a low-cost, simple, and implementable exercise method to reduce arousal in stressful situations and improve posture control and balance in these children
Keywords
: Autism, Postural control, familiar and unfamiliar images