بررسی نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در رابطه بین خدمات منصفانه و رضایتمندی کاربران باشگاه های آمادگی جسمانی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9951
کد مقاله : 1303-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ورزشی گرایش مدیریت سازمان ها و باشگاه های ورزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد ، استان چهارمحال و بختیاری
2گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده
شرط لازم برای وفاداری مشتری ، رضایت مشتری هم در سطح علمی و هم در عمل مورد تاکید قرار گرفته است (سو و هسو 2013 ) . چندین محقق نتایج خدمات عادلانه را بررسی کرده اند و ثابت کرده اند که خدمات منصفانه می تواند رضایت مشتری ، وفاداری مشتری ، رابطه مشتری _ شرکت را افزایش دهد ( لیانگ و همکاران 2017 ) . همچنین بهبود کنترل ادراک مشتری از خدمات برای توضیح اثر خدمات منصفانه بر رضایت مشتری مفید است . لذا هدف این مقاله بررسی رابطه بین خدمات منصفانه و رضایت مشتریان است ، و نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی کاربران باشگاه های آمادگی جسمانی در این رابطه را بررسی می کند .
پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از حیث نوع جمع آوری داده ها توصیفی _ پیمایشی است . جامعه آماری این پژوهش ، کاربران باشگاه های آمادگی جسمانی بانوان شهر شهرکرد بود که از این جامعه آماری نمونه ای 400 نفره به صورت در دسترس انتخاب شد. از پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی پرنتیس و همکاران 2016 ، پرسشنامه خدمات منصفانه سیدرس و بری 1998 و رضایت مشتری فورنل 1992 استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد .
نتایج نشان می دهد که : اولا ، خدمات منصفانه منجر به افزایش رضایت مشتریان می شود . به طور خاص ، توزیع منصفانه ، رویه منصفانه و رفتار بین فردی منصفانه به صورت مستقیم و مثبت بر رضایت مشتریان تاثیر می گذارند . ثانیا ، توانمندسازی روانشناختی مشتریان نقش واسطه ای را بین اطلاعات منصفانه ، توزیع منصفانه ، رویه منصفانه ، رفتاربین فردی و رضایت مشتریان دارد .
نتایج این پژوهش پیشنهاداتی را برای مدیران ارائه می دهد تا با رفتار منصفانه با کاربران ، توانمندسازی روانی کاربران را بهبود بخشند و از طریق افزایش توانمندسازی کاربران در خدمات ، رضایت آنهارا در باشگاه های آمادگی جسمانی افزایش دهند .
پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از حیث نوع جمع آوری داده ها توصیفی _ پیمایشی است . جامعه آماری این پژوهش ، کاربران باشگاه های آمادگی جسمانی بانوان شهر شهرکرد بود که از این جامعه آماری نمونه ای 400 نفره به صورت در دسترس انتخاب شد. از پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی پرنتیس و همکاران 2016 ، پرسشنامه خدمات منصفانه سیدرس و بری 1998 و رضایت مشتری فورنل 1992 استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد .
نتایج نشان می دهد که : اولا ، خدمات منصفانه منجر به افزایش رضایت مشتریان می شود . به طور خاص ، توزیع منصفانه ، رویه منصفانه و رفتار بین فردی منصفانه به صورت مستقیم و مثبت بر رضایت مشتریان تاثیر می گذارند . ثانیا ، توانمندسازی روانشناختی مشتریان نقش واسطه ای را بین اطلاعات منصفانه ، توزیع منصفانه ، رویه منصفانه ، رفتاربین فردی و رضایت مشتریان دارد .
نتایج این پژوهش پیشنهاداتی را برای مدیران ارائه می دهد تا با رفتار منصفانه با کاربران ، توانمندسازی روانی کاربران را بهبود بخشند و از طریق افزایش توانمندسازی کاربران در خدمات ، رضایت آنهارا در باشگاه های آمادگی جسمانی افزایش دهند .
کلیدواژه ها
Title
Investigating the mediating role of psychological empowerment in the relationship between fair services and satisfaction of users of physical fitness clubs
Authors
Ameneh Rabeie, Mohammadreza Moradi
Abstract
The necessary condition for customer loyalty, customer satisfaction has been emphasized both at the scientific level and in practice (Su and Hsu 2013). Several researchers have investigated the results of fair service and proved that fair service can increase customer satisfaction, customer loyalty, customer-company relationship (Liang et al. 2017). Also, improving the control of customer perception of service is useful to explain the effect of fair service on customer satisfaction. Therefore, the purpose of this article is to examine the relationship between fair services and customer satisfaction, and examines the mediating role of psychological empowerment of users of physical fitness clubs in this relationship.
The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population of this research was the users of women's physical fitness clubs in Shahrekord city, and a sample of 400 people was selected from this statistical population. Prentice et al.'s 2016 psychological empowerment questionnaire, Siders and Barry's 1998 fair service questionnaire, and Fornell's 1992 customer satisfaction questionnaire were used. Structural equations model with partial least squares approach and SPSS and PLS software were used for data analysis .
The results show that: First, fair service leads to an increase in customer satisfaction. In particular, fair distribution, fair procedure and fair interpersonal behavior directly and positively affect customer satisfaction. Secondly, psychological empowerment of customers has a mediating role between fair information, fair distribution, fair procedure, interpersonal behavior and customer satisfaction.
The results of this research provide suggestions for managers to improve the psychological empowerment of users by treating users fairly and increase their satisfaction in physical fitness clubs by increasing the empowerment of users in services.
The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population of this research was the users of women's physical fitness clubs in Shahrekord city, and a sample of 400 people was selected from this statistical population. Prentice et al.'s 2016 psychological empowerment questionnaire, Siders and Barry's 1998 fair service questionnaire, and Fornell's 1992 customer satisfaction questionnaire were used. Structural equations model with partial least squares approach and SPSS and PLS software were used for data analysis .
The results show that: First, fair service leads to an increase in customer satisfaction. In particular, fair distribution, fair procedure and fair interpersonal behavior directly and positively affect customer satisfaction. Secondly, psychological empowerment of customers has a mediating role between fair information, fair distribution, fair procedure, interpersonal behavior and customer satisfaction.
The results of this research provide suggestions for managers to improve the psychological empowerment of users by treating users fairly and increase their satisfaction in physical fitness clubs by increasing the empowerment of users in services.
Keywords
fair service, user satisfaction, psychological empowerment, physical fitness clubs