شناسایی پیشایندها و پیامدهای تاب آوری و کاهش استرس شغلی مبتنی بر توانمندسازی جسمانی معلمان استان گیلان
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9947
کد مقاله : 1299-THS
نویسندگان
1دکتری مدیریت ورزشی دانشگده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان
2کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان
3دانشیار مدیریت ورزش دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی پیشایندها و پیامدهای تاب آوری و کاهش استرس شغلی مبتنی بر توانمندسازی جسمانی معلمان استان گیلان بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند (تحلیل مضمون) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران و کارشناسان ادارات کل آموزش و پرورش، مدیران و معاونین مدارس، معلمان مدارس و اساتید دانشگاهی) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانهای و رسانهای مرتبط و معتبر) بود. مصاحبه شوندگان و منابع اطلاعاتی به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند (18 نفر و 33 سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای نظاممند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی، اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای (باز، گزینشی و موضوعی) با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد.
یافتهها: چارچوب مفهومی نهایی شامل 60 مؤلفه، 21 بعد، 9 منظر و 3 سطح شناسایی شده بود. سطوح و منظرها به ترتیب اثرگذاری- اثرپذیری بین متغیرهای زیر مجموعه آنها شامل سطح پیشایندی (ظرفیت شغلی، ظرفیت فردی، ظرفیت سازمانی)، محوری (توانمندسازی جسمانی، تابآورسازی شغلی، کاهش استرش شغلی) و پیامدی (پیامد و نتایج فردی، پیامد و نتایج شغلی، پیامد و نتایج سازمانی) بود.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان که تغییر نگرش و رفتار نسبت به فعالیت جسمانی، پایه رسیدن به تابآوری و کاهش استرس شغلی است به همین دلیل وجود برنامههایی جهت ارتقاء جایگاه ورزش و فعالیتهای بدنی در برنامههای روزانه معلمان و تغییر نگرش معلمان در راستای توجه به ورزش و فعالیت جسمانی اهمیت زیادی دارد.
روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند (تحلیل مضمون) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (مدیران و کارشناسان ادارات کل آموزش و پرورش، مدیران و معاونین مدارس، معلمان مدارس و اساتید دانشگاهی) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانهای و رسانهای مرتبط و معتبر) بود. مصاحبه شوندگان و منابع اطلاعاتی به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند (18 نفر و 33 سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای نظاممند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی، اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای (باز، گزینشی و موضوعی) با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد.
یافتهها: چارچوب مفهومی نهایی شامل 60 مؤلفه، 21 بعد، 9 منظر و 3 سطح شناسایی شده بود. سطوح و منظرها به ترتیب اثرگذاری- اثرپذیری بین متغیرهای زیر مجموعه آنها شامل سطح پیشایندی (ظرفیت شغلی، ظرفیت فردی، ظرفیت سازمانی)، محوری (توانمندسازی جسمانی، تابآورسازی شغلی، کاهش استرش شغلی) و پیامدی (پیامد و نتایج فردی، پیامد و نتایج شغلی، پیامد و نتایج سازمانی) بود.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان که تغییر نگرش و رفتار نسبت به فعالیت جسمانی، پایه رسیدن به تابآوری و کاهش استرس شغلی است به همین دلیل وجود برنامههایی جهت ارتقاء جایگاه ورزش و فعالیتهای بدنی در برنامههای روزانه معلمان و تغییر نگرش معلمان در راستای توجه به ورزش و فعالیت جسمانی اهمیت زیادی دارد.
کلیدواژه ها
Title
Identifying the antecedents and consequences of resilience and reducing job stress based on physical empowerment of teachers in Gilan province
Authors
Hossein brakhas, Seyyedeh Zahra Mir Zamani, Shahram Shafiee
Abstract
Objective: The purpose of this research was to Identifying the antecedents and consequences of resilience and reducing job stress based on physical empowerment of teachers in Gilan province.
Methodology: A qualitative research method was chosen with a systematic exploratory approach (thematic analysis). The statistical population of the research included two parts of human resources (managers and experts of the general education departments, managers and assistants of schools, school teachers and university professors) and information sources (scientific, library and relevant and reliable media). Sufficient number of interviewees and information sources were selected purposefully and based on reaching theoretical saturation (18 people and 33 documents). The research tool included semi-structured exploratory interviews along with a systematic library study. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the practical merit, legal and scientific validity of the sample, experts' opinion and agreement between the correctors. In order to analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method (open, selective and thematic) with thematic analysis approach was used.
Results: The final conceptual framework included 60 components, 21 dimensions, 9 perspectives and 3 levels identified. Levels and perspectives, in the order of effectiveness-reactivity between the variables in their subset, including antecedent level (occupational capacity, individual capacity, organizational capacity), central level (physical empowerment, occupational resilience, reduction of occupational stress) and consequential level (consequence and individual results, consequence and occupational results, consequence and organizational results).
Conclusion: Based on the findings of the research, it can be said that changing the attitude and behavior towards physical activity is the basis of achieving resilience and reducing occupational stress, that is why there are programs to improve the place of sports and physical activities in the daily programs of teachers and changing the attitude of teachers. It is very important to pay attention to sports and physical activity.
Methodology: A qualitative research method was chosen with a systematic exploratory approach (thematic analysis). The statistical population of the research included two parts of human resources (managers and experts of the general education departments, managers and assistants of schools, school teachers and university professors) and information sources (scientific, library and relevant and reliable media). Sufficient number of interviewees and information sources were selected purposefully and based on reaching theoretical saturation (18 people and 33 documents). The research tool included semi-structured exploratory interviews along with a systematic library study. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the practical merit, legal and scientific validity of the sample, experts' opinion and agreement between the correctors. In order to analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method (open, selective and thematic) with thematic analysis approach was used.
Results: The final conceptual framework included 60 components, 21 dimensions, 9 perspectives and 3 levels identified. Levels and perspectives, in the order of effectiveness-reactivity between the variables in their subset, including antecedent level (occupational capacity, individual capacity, organizational capacity), central level (physical empowerment, occupational resilience, reduction of occupational stress) and consequential level (consequence and individual results, consequence and occupational results, consequence and organizational results).
Conclusion: Based on the findings of the research, it can be said that changing the attitude and behavior towards physical activity is the basis of achieving resilience and reducing occupational stress, that is why there are programs to improve the place of sports and physical activities in the daily programs of teachers and changing the attitude of teachers. It is very important to pay attention to sports and physical activity.
Keywords
Occupational stress, occupational resilience, physical empowerment, Teachers, physical education and physical activity