بررسی اثرات شرکت در کلاس های آموزشی رشته های مختلف بر شایستگی حرکتی و هوش هیجانی کودکان 10-7 سال شهرستان کرمانشاه
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9946
کد مقاله : 1298-THS
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
مقدمه:رشد، پاسخهای رفتاری در کودکان غالباً از نوع حرکتی و عضلانی است و کودک به کمک رفتارهای حرکتی به درک خود و دنیای اطراف نائل میشود و این تجارب حرکتی زیربنای یادگیریهای او را فراهم میسازد. مهارتهای حرکتی نقش بسیار مهمی در یادگیری کودکان ایفا نموده و زمینه را برای یادگیری سایر مهارت های مهم فراهم میکنند.یکی از این عوامل مهم و تاثیرگذار بر رشد حرکتی ایجاد فرصت های تمرین و محیط حرکتی غنی می باشد. عوامل مختلفی در بهبود قابلیت های حرکتی کودکان دخیل هستند که از مهمترین این عوامل می توان به غنی سازی حرکتی محیط و شرکت در بازی ها و فعالیت های بدنی اشاره کرد.به منظور بررسی اثر فعالیت بدنی متنوع بر روی رشد حرکتی کودکان این مطالعه صورت گرفت و هدف این پژوهش بررسی اثرات شرکت در کلاس های آموزشی رشته های مختلف بر سواد حرکتی و هوش هیجانی کودکان 10-7 سال قرار داده شد.
واژه کلیدی:شایستگی حرکتی،هوش هیجانی،کلاسهای آموزشی
روش شناسی:این تحقیق از نوع تحقیقات علی- مقایسه ای است و از نوع تحقیقات کاربردی می باشد.پس از انتخاب افراد،در یک مرحله آزمون های تبحر حرکتی و هوش هیجانی برای تک تک افراد در هر گروه اجرا شد.جامعه آماری شامل کودکان 7 تا 10 سال شهرستان کرمانشاه است که طی یک سال گذشته در کلاس های آموزشی رشته والیبال، بسکتبال و فوتبال و کاراته، بدمینتون و ژیمیناستیک مداوم شرکت کرده و تعداد آنها بالغ بر 260 نفر بود.نمونه تحقیق 150 نفر،کودک 7 تا 10 سال بود. شرکت کنندگان شامل 6 گروه: گروه شرکت کننده در کلاس های والیبال،بسکتبال، فوتبال،بدمینتون،ژیمیناستیک،کاراته (همگی 25 نفره) بودند.برای مقایسه میانگین نمرات شایستگی حرکتی و هوش هیجانی تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد و در صورت معنی داری نتایج از آزمون تعقیبی بونفورنی برای تعیین محل اختلاف ها استفاده شد. سطح معنیداری نیز برای تمامی روشهای آماری 05/0p≤ در نظر گرفته شد و برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار SPSS 21 استفاده شد
یافته ها:نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین نمره شایستگی حرکتی آزمودنیها در شش رشته ورزشی مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد،اما نمرات کسب شده در آزمون هوش هیجانی نشان داد که تفاوت معنی داری بین هوش هیجانی کودکان شرکت کننده در کلاس های آموزشی رشته های مختلف ورزشی وجود ندارد.
بحث و نتیجهگیری:نتایج نشان داد که اگرچه شرکت در تمرینات رشته های ورزشی مختلف بر سطح شایستگی حرکتی کودکان تاثیرگذار است اما نوع رشته ورزشی و مهارت های تمرین شده در جلسات آموزشی می تواند تعیین کننده سطح اجرای مهارت های حرکتی بنیادی باشد. براساس نتایج پیشنهاد می شود که کودکان در کلاس های آموزشی مانند بسکتبال که تمرینات و مهارت های آنها شباهت بیشتری به مهارت های بنیادی دارند شرکت کرده تا در اجرای مهارت های بنیادی تبحر یابند
واژه کلیدی:شایستگی حرکتی،هوش هیجانی،کلاسهای آموزشی
روش شناسی:این تحقیق از نوع تحقیقات علی- مقایسه ای است و از نوع تحقیقات کاربردی می باشد.پس از انتخاب افراد،در یک مرحله آزمون های تبحر حرکتی و هوش هیجانی برای تک تک افراد در هر گروه اجرا شد.جامعه آماری شامل کودکان 7 تا 10 سال شهرستان کرمانشاه است که طی یک سال گذشته در کلاس های آموزشی رشته والیبال، بسکتبال و فوتبال و کاراته، بدمینتون و ژیمیناستیک مداوم شرکت کرده و تعداد آنها بالغ بر 260 نفر بود.نمونه تحقیق 150 نفر،کودک 7 تا 10 سال بود. شرکت کنندگان شامل 6 گروه: گروه شرکت کننده در کلاس های والیبال،بسکتبال، فوتبال،بدمینتون،ژیمیناستیک،کاراته (همگی 25 نفره) بودند.برای مقایسه میانگین نمرات شایستگی حرکتی و هوش هیجانی تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد و در صورت معنی داری نتایج از آزمون تعقیبی بونفورنی برای تعیین محل اختلاف ها استفاده شد. سطح معنیداری نیز برای تمامی روشهای آماری 05/0p≤ در نظر گرفته شد و برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار SPSS 21 استفاده شد
یافته ها:نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین نمره شایستگی حرکتی آزمودنیها در شش رشته ورزشی مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد،اما نمرات کسب شده در آزمون هوش هیجانی نشان داد که تفاوت معنی داری بین هوش هیجانی کودکان شرکت کننده در کلاس های آموزشی رشته های مختلف ورزشی وجود ندارد.
بحث و نتیجهگیری:نتایج نشان داد که اگرچه شرکت در تمرینات رشته های ورزشی مختلف بر سطح شایستگی حرکتی کودکان تاثیرگذار است اما نوع رشته ورزشی و مهارت های تمرین شده در جلسات آموزشی می تواند تعیین کننده سطح اجرای مهارت های حرکتی بنیادی باشد. براساس نتایج پیشنهاد می شود که کودکان در کلاس های آموزشی مانند بسکتبال که تمرینات و مهارت های آنها شباهت بیشتری به مهارت های بنیادی دارند شرکت کرده تا در اجرای مهارت های بنیادی تبحر یابند
کلیدواژه ها
Title
Investigating the effects of participating in educational classes of different fields of motor competence and emotional intelligence of children aged 7-10 in Kermanshah city.
Authors
Nasrin Shirvany
Abstract
Introduction: Growth, behavioral responses in children are often of the motor and muscular type, and the child understands himself and the world around him with the help of motor behaviors, and these motor experiences provide the foundation for his learning. Movement skills play a very important role in children's learning and provide the basis for learning other important skills. One of these important and influential factors on movement development is creating opportunities for practice and a rich movement environment. Various factors are involved in improving children's movement abilities, the most important of which are the movement enrichment of the environment and participation in games and physical activities. In order to investigate the effect of various physical activities on children's movement development, this study was conducted. And the purpose of this research was to investigate the effects of participating in educational classes of different disciplines on motor literacy and emotional intelligence of children aged 7-10.
Keyword: motor competence, emotional intelligence, educational classes
Methodology: This research is a causal-comparative research and it is an applied research. After the selection of people, in one step, motor skills and emotional intelligence tests were performed for each person in each group. The statistical population includes children. 7 to 10 years old from Kermanshah city, who participated in volleyball, basketball, football, karate, badminton and continuous gymnastics classes during the past year, and their number was more than 260 people. The research sample was 150 people, The participants included 6 groups: the group participating in volleyball, basketball, football, badminton, gymnastics, and karate classes (all 25 people). To compare the average scores of motor skills and emotional intelligence, one-way analysis of variance was used and if significant The results of post hoc Bonforni test were used to determine the location of differences. The significance level was considered as p≤0.05 for all statistical methods and SPSS 21 software was used to perform statistical calculations.
Findings:The results of the one-way analysis of variance test showed that there is a significant difference between the scores of motor competence of the subjects in six different sports disciplines, but the scores obtained in the emotional intelligence test showed that there is not a significant difference between the emotional intelligence of children participating in the training different classes.
Discussion and conclusion: The results showed that although participation in various sports exercises affects the level of children's motor skills, the type of sports and the skills practiced in training sessions can determine the level of basic motor skills. Based on the results, it is suggested that children participate in training classes such as basketball, whose exercises and skills are more similar to basic skills, in order to master the implementation of basic skills.
Keyword: motor competence, emotional intelligence, educational classes
Methodology: This research is a causal-comparative research and it is an applied research. After the selection of people, in one step, motor skills and emotional intelligence tests were performed for each person in each group. The statistical population includes children. 7 to 10 years old from Kermanshah city, who participated in volleyball, basketball, football, karate, badminton and continuous gymnastics classes during the past year, and their number was more than 260 people. The research sample was 150 people, The participants included 6 groups: the group participating in volleyball, basketball, football, badminton, gymnastics, and karate classes (all 25 people). To compare the average scores of motor skills and emotional intelligence, one-way analysis of variance was used and if significant The results of post hoc Bonforni test were used to determine the location of differences. The significance level was considered as p≤0.05 for all statistical methods and SPSS 21 software was used to perform statistical calculations.
Findings:The results of the one-way analysis of variance test showed that there is a significant difference between the scores of motor competence of the subjects in six different sports disciplines, but the scores obtained in the emotional intelligence test showed that there is not a significant difference between the emotional intelligence of children participating in the training different classes.
Discussion and conclusion: The results showed that although participation in various sports exercises affects the level of children's motor skills, the type of sports and the skills practiced in training sessions can determine the level of basic motor skills. Based on the results, it is suggested that children participate in training classes such as basketball, whose exercises and skills are more similar to basic skills, in order to master the implementation of basic skills.
Keywords
Motor competence, Emotional intelligence, educational classes