تاثیر تمرینات بینایی ورزشی و تمرینات هندبال بر کنترل بازداری و دقت الگوی شوت هندبال افراد مبتدی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9941
کد مقاله : 1293-THS
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
مقدمه : بینایی یکی از مهمترین حس در عملکرد ورزشی است که به ورزشکار توانایی تفسیر اطلاعات جهتیابی فضایی، زمانبندی، هماهنگ کردن اندام، تعادل، عکسالعمل نسبت به محرکها و پیشبینی اعمال را میدهد. سبکهای شناختی بر عملکرد و یادگیری افراد تأثیر دارد. بازداری پاسخ را اینگونه تعریف کردن که توانایی شخص در ممانعت از برخی پاسخهای شناختی یا رفتاری است. بازداری پاسخ که یکی از مؤلفههای شناختی است که توانایی سرکوبی پاسخها، تداعیها و توجه به محرک نامربوط که نقش مهمی در ردیابی دیداری، حافظه و بازیابی لغات و حل مسئله دارد.باید توجه داشت که بازداری پاسخ نیز وابسته به اطلاعات در دسترس حاصل از بینایی است. پژوهش حاضر تاثیر بینایی ورزشی و تمرینات هندبال بر کنترل بازداری ودقت شوت هندبال افراد مبتدی بود.
واژه کلیدی: تمرینات بینایی، بازداری پاسخ، الگو ودقت
روش شناسی: نوع تحقیق نیمه تجربی و بهصورت پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. برای ارزیابی آزمون پرش سهگام شرکتکنندگان تعداد سه کوشش و برای آزمون دقت برای هر دست (چپ، راست) 5 پرتاب را انجام دادند وآزمون رایانهای استروپ برای اندازهگیری بازداری پاسخ انجام گرفت.جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه شهید بهشتی بود که مشکل بینایی نداشتند. 20 نفر از دانشجویان را در رده سنی 18_24 ، بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بهصورت همگن به2 گروه 10 نفر تقسیم شدند. هر دو گروه تجربی (ترکیبی) و کنترل (بدنی) به مدت شش هفته و دو جلسه در روز تمرینات مربوطه را اجرا کردند.
برای تحلیل دادهها از آزمون آنالیز واریانس مرکب (2*2) با عامل بین گروهی گروه (کنترل - تجربی) و عامل درونگروهی زمان در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. همچنین از آزمون t مستقل برای مقایسه عملکرد گروه تجربی و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون به کار رفت.. و از آزمون t وابسته برای مقایسه عملکرد گروه کنترل در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: بر اساس یافتههای آماری برای بهبود بازداری پاسخ نشان داد که زمان واکنش و میزان خطا در آزمون استروپ در پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه معنیدار نشده است ولی دقت در آزمون استروپ معنیدار شده است (p=0.05)و همچنین در دقت شوت هندبال تفاوت پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه تجربی و کنترل معنیدار بود(p=0.01).
بحث و نتیجهگیری : نتایج نشان داد که تمرینات بینایی موجب بهبود مهارت شناختی بازداری پاسخ شده است بنابراین توصیه می گردد که برای بهبود مهارتهای شناختی از تمرین مهارت های بینایی استفاده شود. و تمرینات بینایی به نسبت موجب بهبود دقت شوت سهگام و الگوی صحیح شوت سهگام هندبال در بازیکنان هندبال میشود، بنابراین پیشنهاد می شود که از این نوع تمرینات همراه با سایر تمرینهای تخصصی این رشته ورزشی جهت بهبود عملکرد ورزشی بازیکنان هندبال استفاده شود.
واژه کلیدی: تمرینات بینایی، بازداری پاسخ، الگو ودقت
روش شناسی: نوع تحقیق نیمه تجربی و بهصورت پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. برای ارزیابی آزمون پرش سهگام شرکتکنندگان تعداد سه کوشش و برای آزمون دقت برای هر دست (چپ، راست) 5 پرتاب را انجام دادند وآزمون رایانهای استروپ برای اندازهگیری بازداری پاسخ انجام گرفت.جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه شهید بهشتی بود که مشکل بینایی نداشتند. 20 نفر از دانشجویان را در رده سنی 18_24 ، بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بهصورت همگن به2 گروه 10 نفر تقسیم شدند. هر دو گروه تجربی (ترکیبی) و کنترل (بدنی) به مدت شش هفته و دو جلسه در روز تمرینات مربوطه را اجرا کردند.
برای تحلیل دادهها از آزمون آنالیز واریانس مرکب (2*2) با عامل بین گروهی گروه (کنترل - تجربی) و عامل درونگروهی زمان در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. همچنین از آزمون t مستقل برای مقایسه عملکرد گروه تجربی و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون به کار رفت.. و از آزمون t وابسته برای مقایسه عملکرد گروه کنترل در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: بر اساس یافتههای آماری برای بهبود بازداری پاسخ نشان داد که زمان واکنش و میزان خطا در آزمون استروپ در پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه معنیدار نشده است ولی دقت در آزمون استروپ معنیدار شده است (p=0.05)و همچنین در دقت شوت هندبال تفاوت پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه تجربی و کنترل معنیدار بود(p=0.01).
بحث و نتیجهگیری : نتایج نشان داد که تمرینات بینایی موجب بهبود مهارت شناختی بازداری پاسخ شده است بنابراین توصیه می گردد که برای بهبود مهارتهای شناختی از تمرین مهارت های بینایی استفاده شود. و تمرینات بینایی به نسبت موجب بهبود دقت شوت سهگام و الگوی صحیح شوت سهگام هندبال در بازیکنان هندبال میشود، بنابراین پیشنهاد می شود که از این نوع تمرینات همراه با سایر تمرینهای تخصصی این رشته ورزشی جهت بهبود عملکرد ورزشی بازیکنان هندبال استفاده شود.
کلیدواژه ها
Title
The effect of sports vision exercises and handball exercises on inhibition control and accuracy of the handball shot pattern of beginners
Authors
Nasrin Shirvany, sahar kakehmami, Maryam Kavyani
Abstract
Introduction: vision is one of the most important senses in sports performance, which gives the athlete the ability to interpret spatial orientation information, timing, organ coordination, balance, reaction to stimuli and predicting actions. Cognitive styles affect people's performance and learning. Response inhibition is defined as a person's ability to inhibit some cognitive or behavioral responses. Response inhibition, which is one of the cognitive components, which is the ability to suppress responses, associations, and pay attention to irrelevant stimuli, which plays an important role in visual tracking, memory, word retrieval, and problem solving. It should be noted that response inhibition is also dependent on the information available from vision. Is. The current study was the effect of sports vision and handball exercises on the inhibition control and handball shot accuracy of beginners.
Key words: vision exercises, response inhibition, pattern and accuracy
Methodology: The type of research was semi-experimental and pre-test-post-test with a control group. To evaluate the three-step jump test, the participants made three attempts, and for the accuracy test, they performed 5 throws for each hand (left, right), and a computerized Stroop test was performed to measure response inhibition. The statistical population included female students of Shahid Beheshti University who did not have vision problems. 20 students in the age group of 24-18 were selected as available and were homogeneously divided into 2 groups of 10 people. Both experimental (combined) and control (physical) groups performed their respective exercises for six weeks and two sessions a day.
For data analysis, compound analysis of variance (2*2) was used with the between-group factor of group and the within-group factor of time at a significance level of 0.05. Also, the independent t-test was used to compare the performance of the experimental and control groups in the pre-test and post-test, and the dependent t-test was used to compare the performance of the control group in the pre-test and post-test.
Findings: Based on the statistical findings to improve response inhibition, it showed that the reaction time and error rate in the Stroop test in the pre-test and post-test were not significant between the two groups, but the accuracy in the Stroop test was significant (p=0.05) and also in the shot accuracy. Handball, the difference between pre-test and post-test in both experimental and control groups was significant (p=0.01).
Discussion and conclusion: The results showed that visual training has improved the cognitive skill of response inhibition, so it is recommended to use visual skills training to improve cognitive skills. And visual training improves the accuracy of the three-step shot and the correct pattern of the three-step shot in handball players, so it is suggested to use this type of training along with other specialized exercises of this sport.
Key words: vision exercises, response inhibition, pattern and accuracy
Methodology: The type of research was semi-experimental and pre-test-post-test with a control group. To evaluate the three-step jump test, the participants made three attempts, and for the accuracy test, they performed 5 throws for each hand (left, right), and a computerized Stroop test was performed to measure response inhibition. The statistical population included female students of Shahid Beheshti University who did not have vision problems. 20 students in the age group of 24-18 were selected as available and were homogeneously divided into 2 groups of 10 people. Both experimental (combined) and control (physical) groups performed their respective exercises for six weeks and two sessions a day.
For data analysis, compound analysis of variance (2*2) was used with the between-group factor of group and the within-group factor of time at a significance level of 0.05. Also, the independent t-test was used to compare the performance of the experimental and control groups in the pre-test and post-test, and the dependent t-test was used to compare the performance of the control group in the pre-test and post-test.
Findings: Based on the statistical findings to improve response inhibition, it showed that the reaction time and error rate in the Stroop test in the pre-test and post-test were not significant between the two groups, but the accuracy in the Stroop test was significant (p=0.05) and also in the shot accuracy. Handball, the difference between pre-test and post-test in both experimental and control groups was significant (p=0.01).
Discussion and conclusion: The results showed that visual training has improved the cognitive skill of response inhibition, so it is recommended to use visual skills training to improve cognitive skills. And visual training improves the accuracy of the three-step shot and the correct pattern of the three-step shot in handball players, so it is suggested to use this type of training along with other specialized exercises of this sport.
Keywords
vision exercises, Response inhibition, pattern and accuracy