تأثیر تمرینات سبز بر سلامت روانی و شایستگی جسمانی دانش آموزان مقطع ابتدایی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9931
کد مقاله : 1280-THS
نویسندگان
1دانشجوی دانشگاه لرستان
2دانشجو
چکیده
مقدمه و هدف: ورزش سبز به ورزش بدنی گفته میشود که در محیطهای طبیعی انجام میشود شواهد نشان میدهد این نوع تمرینات فواید سلامت جسمی و روانی دارد بدینصورت که استرس و خستگی ذهنی را کاهش میدهد، تمرکز و عملکرد شناختی را بهبود میبخشد. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر تأثیر تمرینات سبز بر سلامت روانی و شایستگی جسمانی دانش آموزان مقطع ابتدایی بود.
روششناسی: روش اجرای تحقیق حاضر نیمه تجربی و ازلحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی با دامنه سنی 8 تا10 سال شهر الشتر بود که بهصورت تصادفی ساده 40 نفر انتخاب و در دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهسلامت عمومی (فرم ۲۸ سؤالی GHQ) و آزمون رشد حرکتی درشت -3 (TGMD_3) بود. گروه تجربی طبق برنامه تمرینی طراحیشده تمرین سبز انجام داد برنامه به مدت 8 هفته و هفتهای دو جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام شد. در این مدت گروه کنترل فعالیتهای معمول مدرسه را انجام دادند درنهایت با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس دادهها تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر تمرینات سبز بر سلامت عمومی (001/0>p) و مؤلفههای آن شامل نشانههای جسمانی (001/0>p)، اضطراب و اختلال خواب (001/0>p)، اختلال کارکردهای اجتماعی (001/0>p) و افسردگی (001/0>p)، همچنین بر شایستگی جسمانی (001/0>p) و مؤلفههای آن شامل مهارتهای جابجایی (001/0>p)، مهارتهای توپی (001/0>p)، معنیدار است و شرکتکنندگان در گروه تجربی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد مشارکت فعال و منظم در فضای باز (سبز) با ایجاد سبک زندگی فعال منجر بهسلامت حرکتی (شایستگی جسمانی) و روانی (سلامت عمومی) در دانشآموزان میشود.
روششناسی: روش اجرای تحقیق حاضر نیمه تجربی و ازلحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی با دامنه سنی 8 تا10 سال شهر الشتر بود که بهصورت تصادفی ساده 40 نفر انتخاب و در دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهسلامت عمومی (فرم ۲۸ سؤالی GHQ) و آزمون رشد حرکتی درشت -3 (TGMD_3) بود. گروه تجربی طبق برنامه تمرینی طراحیشده تمرین سبز انجام داد برنامه به مدت 8 هفته و هفتهای دو جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام شد. در این مدت گروه کنترل فعالیتهای معمول مدرسه را انجام دادند درنهایت با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس دادهها تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر تمرینات سبز بر سلامت عمومی (001/0>p) و مؤلفههای آن شامل نشانههای جسمانی (001/0>p)، اضطراب و اختلال خواب (001/0>p)، اختلال کارکردهای اجتماعی (001/0>p) و افسردگی (001/0>p)، همچنین بر شایستگی جسمانی (001/0>p) و مؤلفههای آن شامل مهارتهای جابجایی (001/0>p)، مهارتهای توپی (001/0>p)، معنیدار است و شرکتکنندگان در گروه تجربی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد مشارکت فعال و منظم در فضای باز (سبز) با ایجاد سبک زندگی فعال منجر بهسلامت حرکتی (شایستگی جسمانی) و روانی (سلامت عمومی) در دانشآموزان میشود.
کلیدواژه ها
Title
The effect of green exercises on mental health and physical fitness of primary school students
Authors
ashraf Rahimi Nisab, akram Rahimi Nasab, Mojgan Rahimi Nasab
Abstract
Introduction and purpose: Green exercise is physical exercise that is performed in natural environments. Evidence shows that this type of exercise has benefits for physical and mental health in that it reduces stress and mental fatigue, improves concentration and cognitive performance. In this regard, the aim of the current research was the effect of green exercises on the mental health and physical fitness of elementary school students.
Methodology: The method of conducting the present research is semi-experimental and practical in terms of purpose. The statistical population of this research included elementary school female students with an age range of 8-10 years in Al-Shatar city, 40 people were selected randomly and divided into two experimental and control groups. Research tools included general health questionnaire (GHQ 28 question form) and gross motor development test-3 (TGMD_3). The experimental group performed green exercise according to the designed exercise program. The program was conducted for 8 weeks and two sessions per week and each session lasted 60 minutes. During this period, the control group performed the usual school activities, and finally, the data was analyzed using covariance analysis test.
Findings: The results showed the effect of green exercises on general health (p < 0.001) and its components including physical symptoms (p < 0.001), anxiety and sleep disorder (p < 0.001), social function disorder (p < 0.001). p < 0) and depression (p < 0.001), also on physical competence (p < 0.001) and its components including movement skills (p < 0.001), ball skills (p < 0.001), significant and the participants in the experimental group performed better than the control group.
Conclusion: according to the findings, it seems that active and regular participation in the open space (green) by creating an active lifestyle leads to motor health (physical fitness) and mental health (general health) in students.
Methodology: The method of conducting the present research is semi-experimental and practical in terms of purpose. The statistical population of this research included elementary school female students with an age range of 8-10 years in Al-Shatar city, 40 people were selected randomly and divided into two experimental and control groups. Research tools included general health questionnaire (GHQ 28 question form) and gross motor development test-3 (TGMD_3). The experimental group performed green exercise according to the designed exercise program. The program was conducted for 8 weeks and two sessions per week and each session lasted 60 minutes. During this period, the control group performed the usual school activities, and finally, the data was analyzed using covariance analysis test.
Findings: The results showed the effect of green exercises on general health (p < 0.001) and its components including physical symptoms (p < 0.001), anxiety and sleep disorder (p < 0.001), social function disorder (p < 0.001). p < 0) and depression (p < 0.001), also on physical competence (p < 0.001) and its components including movement skills (p < 0.001), ball skills (p < 0.001), significant and the participants in the experimental group performed better than the control group.
Conclusion: according to the findings, it seems that active and regular participation in the open space (green) by creating an active lifestyle leads to motor health (physical fitness) and mental health (general health) in students.
Keywords
green exercises, mental health, physical health, students