مقایسه اثربخشی تمرینات مقاومتی و هوازی اینتروال بر حافظه کاری و بازداری پاسخ دختران جوان
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9925
کد مقاله : 1272-THS
نویسندگان
1کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، آموزش تربیت بدنی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه یزد، استان یزد، ایران
2استادیار رفتار حرکتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی- دانشگاه یزد- یزد- ایران
3دکتری فیزیولوژی ورزش- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- بخش تربیت بدنی و علوم ورزشی- دانشگاه یزد- یزد- ایران
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش در زمینه فعالیت ورزشی کوتاه مدت و کارکردهای اجرایی در دهههای اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و بیانگر اهمیت این موضوع است که فعالیت ورزشی کوتاه مدت منجر به تغییرات مثبت در عملکرد اجرایی میشود. با این حال مطالعه های اندکی به طور مستقیم اثر این دو روش تمرینی بر کارکردهای اجرایی را با یکدیگر مقایسه کرده است. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی یک جلسه تمرین هوازی و مقاومتی اینتروال بر حافظه کاری و بازداری پاسخ دختران جوان بود.
روش کار: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعه آماری پژهش شامل تمام دختران دانشجو دانشگاه یزد بود. نمونه پژوهش 16 دختر جوان با دامنه سنی 25 تا 30 سال بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به شیوه کانتربالانس در جلسات تمرین هوازی اینتروال (با شدت 75-85 درصد و دوره ریکاوری با شدت 45-55 درصد ضربان قلب ذخیره) و تمرین مقاومتی اینتروال (با شدت 85-95 درصد 1RM و دوره ریکاوری با شدت 40-50 درصد 1RM) به صورت جداگانه شرکت کردند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرین، با استفاده از آزمون ان- بک جهت سنجش حافظه کاری و آزمون استروپ جهت اندازهگیری بازداری پاسخ مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد بین نمره پاسخ صحیح حافظه کاری و زمان نمره تداخل در آزمون بازداری پاسخ در مقایسه با شرایط کنترل، در یک جلسه تمرین هوازی و مقاومتی اینتروال تفاوت معناداری وجود دارد (05/0> P)؛ با این وجود بین گروههای مختلف تمرین، تفاوت معناداری مشاهده نشد (497/0=P).
نتیجه گیری: یک جلسه فعالیت بدنی هوازی و مقاومتی اینتروال می تواند حافظه کاری و بازداری پاسخ را بهبود بدهد. بنابراین به معلمان تربیت بدنی توصیه می شود جهت بهبود حافظه کاری و بازداری پاسخ از تمرینات مقاومتی و هوازی اینتروال بهره ببرند.
روش کار: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعه آماری پژهش شامل تمام دختران دانشجو دانشگاه یزد بود. نمونه پژوهش 16 دختر جوان با دامنه سنی 25 تا 30 سال بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به شیوه کانتربالانس در جلسات تمرین هوازی اینتروال (با شدت 75-85 درصد و دوره ریکاوری با شدت 45-55 درصد ضربان قلب ذخیره) و تمرین مقاومتی اینتروال (با شدت 85-95 درصد 1RM و دوره ریکاوری با شدت 40-50 درصد 1RM) به صورت جداگانه شرکت کردند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرین، با استفاده از آزمون ان- بک جهت سنجش حافظه کاری و آزمون استروپ جهت اندازهگیری بازداری پاسخ مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد بین نمره پاسخ صحیح حافظه کاری و زمان نمره تداخل در آزمون بازداری پاسخ در مقایسه با شرایط کنترل، در یک جلسه تمرین هوازی و مقاومتی اینتروال تفاوت معناداری وجود دارد (05/0> P)؛ با این وجود بین گروههای مختلف تمرین، تفاوت معناداری مشاهده نشد (497/0=P).
نتیجه گیری: یک جلسه فعالیت بدنی هوازی و مقاومتی اینتروال می تواند حافظه کاری و بازداری پاسخ را بهبود بدهد. بنابراین به معلمان تربیت بدنی توصیه می شود جهت بهبود حافظه کاری و بازداری پاسخ از تمرینات مقاومتی و هوازی اینتروال بهره ببرند.
کلیدواژه ها
Title
Comparing the effectiveness of interval resistance and aerobic training on working memory and response inhibition of young girls
Authors
Zeinab Mirshekari, Hossein Samadi, Hossein barzegari marvast
Abstract
Background and Aims: Research in the field of acute sports activity and executive functions has attracted the attention of many researchers and it shows the importance of this issue that acute sports activity leads to positive changes in executive function. However, few studies have directly compared the effect of these two training methods on executive functions. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of a session of aerobic and Interval resistance training on working memory and response inhibition of young girls.
Method: The research was semi-experimental with a pre-test and post-test design. The statistical population included all female students of Yazd University. The research sample was 16 female students in the age range of 25 to 30 years, who were selected as available and participated in the way of counterbalancing in interval aerobic exercise sessions (with intensity of 75-85% and recovery period with intensity of 45-55% of reserve heart rate) and Interval resistance exercise (with an intensity of 85-95% of 1RM and a recovery period with an intensity of 40-50% of 1RM) separately. The subjects were evaluated before and after a session of training using N-back test to measure working memory and Stroop test to measure response inhibition. The data were analyzed using the statistical test of Analysis of variance with repeated measurements and Bonferroni's post hoc test.
Results: The results showed that there is a significant difference between the correct answer score and the interference score time of interval in aerobic and resistance exercises compared to the control conditions (P<0.05); However, no significant difference was observed between different exercise groups (P=0.497).
Conclusion: The results showed that a session of interval resistance and aerobic exercises has an effect on working memory and response inhibition. Therefore, it is recommended for physical educator to use interval resistance and aerobic exercises to improve working memory and response inhibition.
Method: The research was semi-experimental with a pre-test and post-test design. The statistical population included all female students of Yazd University. The research sample was 16 female students in the age range of 25 to 30 years, who were selected as available and participated in the way of counterbalancing in interval aerobic exercise sessions (with intensity of 75-85% and recovery period with intensity of 45-55% of reserve heart rate) and Interval resistance exercise (with an intensity of 85-95% of 1RM and a recovery period with an intensity of 40-50% of 1RM) separately. The subjects were evaluated before and after a session of training using N-back test to measure working memory and Stroop test to measure response inhibition. The data were analyzed using the statistical test of Analysis of variance with repeated measurements and Bonferroni's post hoc test.
Results: The results showed that there is a significant difference between the correct answer score and the interference score time of interval in aerobic and resistance exercises compared to the control conditions (P<0.05); However, no significant difference was observed between different exercise groups (P=0.497).
Conclusion: The results showed that a session of interval resistance and aerobic exercises has an effect on working memory and response inhibition. Therefore, it is recommended for physical educator to use interval resistance and aerobic exercises to improve working memory and response inhibition.
Keywords
Keywords: Executive functions, Working memory, Response inhibition, aerobic exercise, resistance exercise, Interval