اثربخشی تمرینات حرکتی ظریف بر هماهنگی چشم و دست و سرعت نوشتاری کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر: پژوهش تک آزمودنی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9919
کد مقاله : 1263-THS
نویسندگان
1آموزش و پرورش استثنایی شهرستان یزد
2آموزش و پرورش یزد
چکیده
مقدمه: پژوهشها نشان میدهد کودکان کم توان ذهنی در مهارتهایی مثل هماهنگی چشم و دست، دستورزی و سرعت انجام این نوع مهارتها با همتایان خود اختلاف معناداری دارند. ضعف در مهارتهای ظریف انگشتان دست و هماهنگی بین چشم و اندام حرکتی کودک، تأثیر نامناسبی بر فرایند یادگیری در مقاطع بالاتر سنی دارد و موجب ضعف اعتماد به نفس در کودک میگردد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینات حرکتی ظریف بر هماهنگی چشم و دست و سرعت نوشتاری کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر بود.
روش شناسی: روش پژوهش نیمه تجربی و با ساختار طرح تکآزمودنی بود. برای این منظور از بین دانشآموزان پایهی اول ابتدایی مجتمع آموزشی یزدبسپار شهرستان یزد در سال تحصیلی 1403-1402، دو پسر 10 ساله با ناتوانی ذهنی آموزش پذیر بر اساس مصاحبه تشخیصی مبتنی بر DSM-V به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش حاضر از آزمون پوردو پگبُرد (جهت سنجش هماهنگی چشم و دست) و کرنومتر (جهت سنجش ثبت زمان صرف شده برای نوشتن متن بر حسب ثانیه) استفاده شد. برنامه تمرینات منتخب شامل آموزش حرکات ظریف به مدت یک ماه (8 جلسه تمرین و هر جلسه به مدت 30 دقیقه) بر روی هر دو آزمودنی اجرا شد. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا خرده آزمونهای هماهنگی چشم و دست و سرعت نوشتاری اجرا گردید. نتایج با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار SPSS 26 و در سطح 05/0 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد نمرات هماهنگی چشم و دست و سرعت نوشتاری در هر دو آزمودنی پس از اجرای برنامه آموزشی منتخب یک ماهه نسبت به پیش آزمون بهبود یافته است (P≤0/05).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پزوهش، پیشنهاد میگردد تمرینات حرکتی ظریف جهت بهبود و ارتقاء هماهنگی چشم و دست و سرعت نوشتاری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
روش شناسی: روش پژوهش نیمه تجربی و با ساختار طرح تکآزمودنی بود. برای این منظور از بین دانشآموزان پایهی اول ابتدایی مجتمع آموزشی یزدبسپار شهرستان یزد در سال تحصیلی 1403-1402، دو پسر 10 ساله با ناتوانی ذهنی آموزش پذیر بر اساس مصاحبه تشخیصی مبتنی بر DSM-V به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش حاضر از آزمون پوردو پگبُرد (جهت سنجش هماهنگی چشم و دست) و کرنومتر (جهت سنجش ثبت زمان صرف شده برای نوشتن متن بر حسب ثانیه) استفاده شد. برنامه تمرینات منتخب شامل آموزش حرکات ظریف به مدت یک ماه (8 جلسه تمرین و هر جلسه به مدت 30 دقیقه) بر روی هر دو آزمودنی اجرا شد. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجددا خرده آزمونهای هماهنگی چشم و دست و سرعت نوشتاری اجرا گردید. نتایج با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار SPSS 26 و در سطح 05/0 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد نمرات هماهنگی چشم و دست و سرعت نوشتاری در هر دو آزمودنی پس از اجرای برنامه آموزشی منتخب یک ماهه نسبت به پیش آزمون بهبود یافته است (P≤0/05).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پزوهش، پیشنهاد میگردد تمرینات حرکتی ظریف جهت بهبود و ارتقاء هماهنگی چشم و دست و سرعت نوشتاری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
Title
Effectiveness of fine motor exercises on hand-eye coordination and writing speed of mentally retarded children: a single-subject study
Authors
zeynab farrokh, zakie barzegari marvast
Abstract
Introduction: Researches show that mentally retarded children have a significant difference with their peers in skills such as hand-eye coordination, manual skills, and the speed of performing these types of skills. Weakness in the fine skills of the fingers and coordination between the child's eyes and motor organs has an inappropriate effect on the learning process at higher ages and causes a lack of self-confidence in the child. Considering the importance of the topic, the aim of the present study was to investigate the effectiveness of fine motor exercises on hand-eye coordination and writing speed of mentally retarded children.
Methodology: The research method was semi-experimental with a single-experiment structure. For this purpose, two 10-year-old boys with teachable mental disabilities were selected from among the first grade students of Yazdbaspar educational complex in Yazd city in the academic year of 2023-2024 based on a diagnostic interview based on DSM-V by purposive sampling method. In order to measure the variables of the current research, Purdue pegboard test (to measure hand-eye coordination) and stopwatch (to measure the time taken to write the text in seconds) were used. The program of selected exercises including the training of fine movements for one month (8 training sessions and each session for 30 minutes) was implemented on both subjects. After the implementation of the training program, hand-eye coordination and writing speed sub-tests were performed again. The results were analyzed using the dependent t-test in SPSS 26 software at the level of 0.05.
Results: The findings showed that hand-eye coordination scores and writing speed improved in both subjects after the implementation of the selected one-month training program compared to the pre-test (P≤0.05).
Conclusion: According to the results of the study, it is suggested to use fine motor exercises to improve and improve hand-eye coordination and writing speed of mentally retarded children.
Methodology: The research method was semi-experimental with a single-experiment structure. For this purpose, two 10-year-old boys with teachable mental disabilities were selected from among the first grade students of Yazdbaspar educational complex in Yazd city in the academic year of 2023-2024 based on a diagnostic interview based on DSM-V by purposive sampling method. In order to measure the variables of the current research, Purdue pegboard test (to measure hand-eye coordination) and stopwatch (to measure the time taken to write the text in seconds) were used. The program of selected exercises including the training of fine movements for one month (8 training sessions and each session for 30 minutes) was implemented on both subjects. After the implementation of the training program, hand-eye coordination and writing speed sub-tests were performed again. The results were analyzed using the dependent t-test in SPSS 26 software at the level of 0.05.
Results: The findings showed that hand-eye coordination scores and writing speed improved in both subjects after the implementation of the selected one-month training program compared to the pre-test (P≤0.05).
Conclusion: According to the results of the study, it is suggested to use fine motor exercises to improve and improve hand-eye coordination and writing speed of mentally retarded children.
Keywords
fine motor exercises, hand-eye coordination, writing speed, Intellectual disability