تأثیر یک دوره برنامه تمرینی کاردرمانی منتخب با تأکید بر مهارتهای حرکتی ظریف بر کنترل بینایی- حرکتی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر: یک مطالعه تک آزمودنی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9918
کد مقاله : 1262-THS
نویسندگان
1آموزش و پرورش استثنایی شهرستان یزد
2آموزش و پرورش یزد
چکیده
مقدمه: استقلال در زندگی یکی از چشم اندازهای مهم آموزش به افراد ناتوان است. هدف برنامههای آموزشی در زندگی مستقل این است که به افراد کم توان ذهنی این امکان داده شود تا از طریق آموزش مهارتها امکان زندگی کردن مستقل در اجتماع را پیدا کنند. با توجه به اهمیت موضوع، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک دوره برنامه تمرینات کاردرمانی منتخب با تأکید بر مهارتهای حرکتی ظریف بر کنترل بینایی- حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
روش شناسی: روش پژوهش نیمه تجربی و با ساختار طرح تکآزمودنی بود. برای این منظور از بین دانشآموزان پایهی اول ابتدایی مجتمع آموزشی یزدبسپار شهرستان یزد در سال تحصیلی 1403-1402، دو پسر 10 ساله با ناتوانی ذهنی آموزش پذیر بر اساس مصاحبه تشخیصی مبتنی بر DSM-V به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش حاضر از سه خرده مقیاس آزمون برونینکز اوزرتسکی (1978) شامل برش دایره با دست برتر، ترسیم خط در مسیر منقطع، مستقیم و منحنی با دست برتر و تقلید اشکال هندسی با دست برتر استفاده شد. برنامه آموزش منتخب کاردرمانی شامل حرکات ظریف به مدت یک ماه (8 جلسه تمرین و هر جلسه به مدت 30 دقیقه) بر روی هر دو آزمودنی اجرا شد. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجدد خرده آزمونها اجرا گردید. نتایج با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار SPSS 26 و در سطح 05/0 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد نمرات هر سه خرده مقیاس برش دایره، ترسیم خط در مسیر منقطع، مستقیم و منحنی و تقلید اشکال هندسی با دست برتر در هر دو آزمودنی پس از اجرای برنامه آموزشی منتخب نسبت به شرایط پیش آزمون بهبود یافته است (P≤0/05).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد تمرینات کاردرمانی منتخب با تأکید بر مهارتهای حرکتی ظریف جهت بهبود کنترل بینایی- حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
روش شناسی: روش پژوهش نیمه تجربی و با ساختار طرح تکآزمودنی بود. برای این منظور از بین دانشآموزان پایهی اول ابتدایی مجتمع آموزشی یزدبسپار شهرستان یزد در سال تحصیلی 1403-1402، دو پسر 10 ساله با ناتوانی ذهنی آموزش پذیر بر اساس مصاحبه تشخیصی مبتنی بر DSM-V به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش حاضر از سه خرده مقیاس آزمون برونینکز اوزرتسکی (1978) شامل برش دایره با دست برتر، ترسیم خط در مسیر منقطع، مستقیم و منحنی با دست برتر و تقلید اشکال هندسی با دست برتر استفاده شد. برنامه آموزش منتخب کاردرمانی شامل حرکات ظریف به مدت یک ماه (8 جلسه تمرین و هر جلسه به مدت 30 دقیقه) بر روی هر دو آزمودنی اجرا شد. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجدد خرده آزمونها اجرا گردید. نتایج با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار SPSS 26 و در سطح 05/0 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد نمرات هر سه خرده مقیاس برش دایره، ترسیم خط در مسیر منقطع، مستقیم و منحنی و تقلید اشکال هندسی با دست برتر در هر دو آزمودنی پس از اجرای برنامه آموزشی منتخب نسبت به شرایط پیش آزمون بهبود یافته است (P≤0/05).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد تمرینات کاردرمانی منتخب با تأکید بر مهارتهای حرکتی ظریف جهت بهبود کنترل بینایی- حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
Title
The Effect of a Selected Occupational Therapy Training Program with Emphasis on Fine Motor Skills on Visual-Motor Control in Educable Children with Intellectual Disabilities: a single subject study
Authors
zeynab farrokh, zakie barzegari marvast
Abstract
Introduction: Independence in life is one of the important perspectives of training in disabled people. The goal of educational programs in independent living is to give mentally disabled people the opportunity to live independently in the community through skills training. Considering the importance of the subject, the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of a selected occupational therapy training program with emphasis on fine motor skills on visual-motor control in educable children with intellectual disabilities.
Methodology: The research method was semi-experimental with a single-experiment structure. For this purpose, two 10-year-old boys with intellectual disabilities were selected from among the first grade students of Yazdbaspar educational complex in Yazd city in the academic year of 2023-2024 based on a diagnostic interview based on DSM-V by purposive sampling method. In order to measure the variables of the current research, three subscales of the Broninkes Ozertsky test (1978) were used, including cutting a circle with the dominant hand, drawing a line in an interrupted, straight and curved path with the dominant hand, and imitating geometric shapes with the dominant hand. Selected occupational therapy training program including fine movements for one month (8 training sessions and each session for 30 minutes) was implemented on both subjects. After the implementation of the educational program, the sub-tests were conducted again. The results were analyzed using the dependent t-test in SPSS 26 software at the level of 0.05.
Results: The findings showed that the scores of all three subscales of cutting a circle, drawing a line in an interrupted, straight and curved path and imitating geometric shapes with the dominant hand improved in both subjects after the implementation of the selected educational program compared to the pre-test conditions. P≤0.05).
Conclusion: According to the results, it is suggested that selected occupational therapy exercises with emphasis on fine motor skills should be used to improve the visual-motor control in educable children with intellectual disabilities
Methodology: The research method was semi-experimental with a single-experiment structure. For this purpose, two 10-year-old boys with intellectual disabilities were selected from among the first grade students of Yazdbaspar educational complex in Yazd city in the academic year of 2023-2024 based on a diagnostic interview based on DSM-V by purposive sampling method. In order to measure the variables of the current research, three subscales of the Broninkes Ozertsky test (1978) were used, including cutting a circle with the dominant hand, drawing a line in an interrupted, straight and curved path with the dominant hand, and imitating geometric shapes with the dominant hand. Selected occupational therapy training program including fine movements for one month (8 training sessions and each session for 30 minutes) was implemented on both subjects. After the implementation of the educational program, the sub-tests were conducted again. The results were analyzed using the dependent t-test in SPSS 26 software at the level of 0.05.
Results: The findings showed that the scores of all three subscales of cutting a circle, drawing a line in an interrupted, straight and curved path and imitating geometric shapes with the dominant hand improved in both subjects after the implementation of the selected educational program compared to the pre-test conditions. P≤0.05).
Conclusion: According to the results, it is suggested that selected occupational therapy exercises with emphasis on fine motor skills should be used to improve the visual-motor control in educable children with intellectual disabilities
Keywords
Occupational therapy exercises, fine motor skills, visual-motor control, Mental retardation