مدل مدیریت هیجانات در ایجاد امنیت پایدار در رویدادهای بزرگ ورزشی ایران

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9915
کد مقاله : 1259-THS
نویسندگان
1استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه افسری
2دانشجو ی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایت اله آملی
چکیده
به‌منظور برگزاری هرچه بانشاط‌تر و ایمن‌تر رویدادهای بزرگ ورزشی در کشور ما، مدیریت هیجانات تماشاگران یکی از مهم‌ترین اهداف متولیان برگزاری این رویدادها می باشد. ازاین‌رو هدف ازپژوهش حاضر، طراحی مدیریت هیجان در ایجاد امنیت پایدار در رویدادهای بزرگ ورزشی ایران می‌باشد. این پژوهش با روش کیفی مبتنی ‌بر نظریه داده بنیاد انجام شد. داده‌ها با استفاده از مصاحبه عمیق با 17 نفر از خبرگان و صاحب‌نظران [مدیران ورزشی (5 نفر)، انتظامی و ورزشی (5 نفر) نخبگان روان‌شناسی اجتماعی (7 نفر)] جمع‌آوری شد که به‌صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری جمع‌آوری داده‌ها، ادامه یافت. برای تحلیل داده‌ها از شیوه کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. برای دستیابی به روایی از روش سه سویه سازی و برای تحقق پایایی از روش باز آزمون استفاده شد. نتایج نشان داد، عوامل علی شامل اقدامات انتظامی، امنیتی و اقدامات روان‌شناختی، عوامل زمینه‌ای شامل فرهنگ هواداری و تغییرات اجتماعی؛ عوامل مداخله‌گر شامل ضعف‌های امنیتی رویداد، ضعف مدیریت تماشاگران و ضعف‌های هماهنگی سازمان‌ها. راهبردها شامل مدیریت علمی روانی رویداد، فراهم کردن بستر تخلیه هیجان، فناوری، تقویت خدمات رفاهی، آموزش، بهره‌برداری از رسانه، مدیریت روانی یکپارچه بودند. متولیان برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی در کشور ما برای مدیریت هیجانات می‌بایست ابتدا نسبت به شناخت وضعیت و نوع شخصیت روانی شرکت‌کنندگان و هواداران، با استفاده از روشها و مدیریت علمی روحی و روانی هواداران اقدامات مناسب و در راستای اهداف متولیان و برنامه ریزان در یک رویداد را تنظیم نمایند تا زمینه‌های برگزاری رویدادی امن و بانشاط و جذاب را فراهم نمایند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود، متولیان برای این منظور از خبرگان انتظامی و روان‌شناسی و جامعه شناسی برای مدیریت هیجان استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
 
Title
Emotion management model in creating sustainable security in Iran's major sports events
Authors
gholamreza moradi, aliasghar mohammadnejad, hosein taheri
Abstract
In order to hold big sports events in our country as cheerfully and safely as possible, managing the emotions of the spectators is one of the most important goals of the organizers of these events. Therefore, the aim of this study is to design excitement management in creating stable security in major sports events in Iran. This research was carried out with a qualitative method based on the data theory of the foundation. The data was collected using in-depth interviews with 17 experts and experts [sports managers (5 people), law enforcement and sports managers (5 people), social psychology elites (7 people)], which continued in a targeted manner until the theoretical saturation of data collection was reached. Found. Open, central and selective coding methods were used for data analysis. To achieve validity, the three-tier method was used, and to achieve reliability, the retest method was used. The results showed that causal factors include police, security and psychological measures, background factors include fan culture and social changes; Intervening factors include event security weaknesses, audience management weaknesses, and organization coordination weaknesses. The strategies included psychological scientific management of the event, providing a platform for emotional release, technology, strengthening welfare services, education, using the media, and integrated psychological management. In order to manage emotions, the trustees of big sports events in our country should first understand the state and type of psychological personality of the participants and fans, using methods and scientific management of the fans' mental and psychological well-being, and take appropriate measures in line with the goals of the trustees and planners in an event. arrange to provide the grounds for holding a safe, lively and attractive event. Therefore, it is suggested that the trustees use law enforcement and psychology and sociology experts for emotion management.
Keywords
model, emotion management, sports event, sustainable security