ضرورت مهارت‌های حرکتی پایه در آموزش تربیت‌بدنی ابتدایی (پرورش سواد بدنی)

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9914
کد مقاله : 1257-THS
نویسندگان
1گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
چکیده
مقدمه: تمرکز بر یادگیری حرکات بنیادی در تربیت‌بدنی نقش مهمی در تسهیل رشد کلی انسان، پرورش استعدادهای مطلوب ورزشی و همچنین توسعه‌ی مهارت‌های حرکتی دارد. اولویت آموزش حرکات بنیادی و پایه در مدارس ابتدایی در سنین طلایی رشد ضروری است؛ بنابراین، گنجاندن حرکات پایه در برنامه درسی برای ایجاد یک ‌پایه قوی برای سواد بدنی دانش‌آموزان و مشارکت ورزشی آینده حیاتی است. از سوی دیگر با ارتباط زیاد اولیا و نظر دادن و دخالت آن‌ها در امر آموزش و به‌طور ویژه تأکید آن‌ها به اختصاص ساعت درس تربیت‌بدنی به صرفاً بازی فوتبال مطرح می‌شود که تعامل و آموزش معلم تربیت‌بدنی و دانش‌آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی توانایی مدیریت کلاس و اتخاذ روش تدریس مناسب به‌گونه‌ای که بتوان شور و اشتیاق دانش‌آموزان را به انجام فعالیت‌های پایه افزایش داد و اولیا را با اهداف درس تربیت‌بدنی آگاه و همراه کرد بیشتر نمایان می‌شود. پژوهش حاضر باهدف بررسی نگرش و نظرسنجی دانش‌آموزان و اولیا در رابطه با شیوه آموزش درس تربیت‌بدنی و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت بهبود کیفیت آموزش مطابق با نیاز رشدی دانش‌آموزان در دبستان پسرانه فرهیختگان منطقه 13 تهران انجام شد.
روش‌شناسی: این پژوهش ازنظر گردآوری داده‌ها، کاربردی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دور دوم ابتدایی مدرسه فرهیختگان منطقه 13 تهران و نمونه آماری شامل 171 نفر بود. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش مصاحبه پرسشنامه محقق ساخته، نظرسنجی الکترونیکی گوگل فرم بود که توسط دانش‌آموزان تکمیل شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS انجام گرفت.
نتایج: نتایج 171 فرم تکمیل‌شده نشان داد که تنها 9/12 درصد از افراد اعتقاد داشتند که آموزش مهارت‌های پایه مهم‌تر از فوتبال می‌باشد. همچنین تنها 9/20 درصد افراد کسب دانش و آگاهی در این زمینه را ضروری دانسته و 4/17 درصد بیان داشتند که از اجرای حرکات پایه استقبال خواهند کرد.
نتیجه‌گیری: توجه جامعه به ورزش خاص مانند فوتبال و عوام‌زدگی، عدم آگاهی از لزوم و اهمیت آموزش حرکات پایه در سنین طلایی رشد، از عوامل مخل آموزش صحیح و اصولی حرکات پایه و درس تربیت‌بدنی می‌باشد. ازاین‌رو فرهنگ‌سازی جامعه در سطح کلان و آگاه‌سازی مدیران مدارس و خانواده‌ها با برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با نیازهای رشدی دانش‌آموزان در سنین طلایی رشد امری ضروری می‌باشد.
کلیدواژه ها
 
Title
The necessity of fundamental movement skills in elementary physical education (physical literacy education)
Authors
Hossein Poorhabibi, Najme Noghani
Abstract
Introduction:focusing on learning fundamental movements in physical education plays an important role in facilitating overall human growth, cultivating desirable sports talents, and also developing movement skills. The priority of teaching fundamental and fundamental movements in elementary schools is necessary in the golden age of development; Therefore, incorporating fundamental movements into the curriculum is critical to creating a strong foundation for students' physical literacy and future sports participation. On the other hand, with the high communication of parents and their opinion and involvement in the matter of education and especially their emphasis on allocating the hour of physical education lesson to just playing football, it is brought up that affects the interaction and education of the physical education teacher and the student. In such a situation, the ability to manage the class and adopt the appropriate teaching method in such a way as to increase the enthusiasm of students to perform basic activities and to inform and accompany the parents with the objectives of the physical education lesson becomes more apparent. The present study was conducted with the aim of investigating the attitude and survey of students and parents regarding the teaching method of physical education and adopting appropriate strategies to improve the quality of education in accordance with the developmental needs of students in Farahikhetgan Boys' Primary School in District 13 of Tehran.
Methodology: In terms of data collection, this research is practical and survey type. The statistical population of the research included all the male students of the second round of elementary school of Farhikhtegan School in the 13th district of Tehran and the statistical sample included 171 people. The measurement tool in this research was the researcher-made questionnaire interview, Google form electronic survey, which was completed by the students. Descriptive statistics were used to analyze the data. Data analysis was done with SPSS software.
Results: The results of 171 completed forms showed that only 12.9% of people believed that teaching basic skills is more important than football. Also, only 20.9% of people considered it necessary to acquire knowledge and awareness in this field and 17.4% said that they would welcome the implementation of fundamental movements.
Conclusion: Society's attention to specific sports such as football and divination, lack of awareness of the necessity and importance of teaching fundamental movements in the golden age of growth, are among the factors that hinder the correct and fundamental teaching of fundamental movements and physical education lessons. Therefore, culturalization of society at the macro level and awareness of school managers and families with correct planning and appropriate to the developmental needs of students in the golden age of growth is essential.
Keywords
Physical literacy, fundamental movements, elementary school physical education, Fundamental movement skills