تاثیر تمرینات ذهنی بر امادگی روانی وررشکاران رویینگ نخبه تهران
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9913
کد مقاله : 1256-THS
نویسندگان
1دانشگاه تهران
فدراسیون قایقرانی
دانشجو ارشد روانشناسی ورزش
2دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
تاثیر تمرینات ذهنی بر امادگی روانی وررشکاران رویینگ نخبه تهران
رقابت در سطوح بالای ورزشی مانند مسابقات قهرمانی جهان مسابقات المپیک و مسابقات ملی فشار زیادی به ورزشکاران رشتههای مختلف می اورد. برایاینکه ورزشکاران بتوانند عملکرد خوبی در این مسابقات داشته باشند نیاز است تا مهارتهای ذهنی خود را همانند مهارتهای بدنی و تکنیکی خود بهبود بخشد زمانیکه توازن خوبی بین قدرت ذهنی و قدرت بدنی ورزشکار باشد میتوان این انتظار را داشت که عملکرد این ورزشکار در مسابقات با فشار بالا با میزان توانمندی او همسانی داشته باشد. با توجه به اهمیت ذهن اماده در رسیدن به اوج عملکرد، این پژوهش تاثیر یک دوره تمرین مهارت های ذهنی بر امادگی روانی وررشکاران زن نخبه رویینگ را بررسی کرده است. مداخله ۱۲ جلسه شامل تمرینات ذهنی از جمله تصویرسازی آرامسازی تمرکز بازیابی تمرکز و اعتمادبهنفس کنترل استرس مقابله با فشار روانی هدف گزینی نیروبخشی خودآگاهی و تمرین ذهنی بود پرسشنامه آمادگی ذهنی اتاوا پیشاز مداخله و پساز مداخله توسط ورزشکاران تکمیل شد یازده ورزشکار نخبه که نه جلسه در هفته تمرینات بدنی منظم داشتهاند در این تحقیق شرکت کردند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که تغییر معنادار در فاکتورهایی مانند کنترل اضطراب نیروبخشی و بازیابی تمرکز مشاهده شد بااینحال فاکتورهایی مانند تصویرسازی مداخله تأثیری معناداری نداشت میتوان گفت تجربیات قبلی ورزشکار و نمرات بالای تصویرسازی درابتدای تحقیق میتواند دلیل این موضوع باشد نتایج حاصل از این تحقیق پیشنهاد میکند که ورزشکاران بهخوبی با مهارتهای ذهنی آشنا شوند و در مقاطع مختلف تمرینی و مسابقات از آن استفاده کنند تا عملکردی متناسب با توانمندی خودشان نشان دهند
کلمات کلیدی: رویینگ، امادگی ذهنی، ورزشکار نخبه
رقابت در سطوح بالای ورزشی مانند مسابقات قهرمانی جهان مسابقات المپیک و مسابقات ملی فشار زیادی به ورزشکاران رشتههای مختلف می اورد. برایاینکه ورزشکاران بتوانند عملکرد خوبی در این مسابقات داشته باشند نیاز است تا مهارتهای ذهنی خود را همانند مهارتهای بدنی و تکنیکی خود بهبود بخشد زمانیکه توازن خوبی بین قدرت ذهنی و قدرت بدنی ورزشکار باشد میتوان این انتظار را داشت که عملکرد این ورزشکار در مسابقات با فشار بالا با میزان توانمندی او همسانی داشته باشد. با توجه به اهمیت ذهن اماده در رسیدن به اوج عملکرد، این پژوهش تاثیر یک دوره تمرین مهارت های ذهنی بر امادگی روانی وررشکاران زن نخبه رویینگ را بررسی کرده است. مداخله ۱۲ جلسه شامل تمرینات ذهنی از جمله تصویرسازی آرامسازی تمرکز بازیابی تمرکز و اعتمادبهنفس کنترل استرس مقابله با فشار روانی هدف گزینی نیروبخشی خودآگاهی و تمرین ذهنی بود پرسشنامه آمادگی ذهنی اتاوا پیشاز مداخله و پساز مداخله توسط ورزشکاران تکمیل شد یازده ورزشکار نخبه که نه جلسه در هفته تمرینات بدنی منظم داشتهاند در این تحقیق شرکت کردند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که تغییر معنادار در فاکتورهایی مانند کنترل اضطراب نیروبخشی و بازیابی تمرکز مشاهده شد بااینحال فاکتورهایی مانند تصویرسازی مداخله تأثیری معناداری نداشت میتوان گفت تجربیات قبلی ورزشکار و نمرات بالای تصویرسازی درابتدای تحقیق میتواند دلیل این موضوع باشد نتایج حاصل از این تحقیق پیشنهاد میکند که ورزشکاران بهخوبی با مهارتهای ذهنی آشنا شوند و در مقاطع مختلف تمرینی و مسابقات از آن استفاده کنند تا عملکردی متناسب با توانمندی خودشان نشان دهند
کلمات کلیدی: رویینگ، امادگی ذهنی، ورزشکار نخبه
کلیدواژه ها
Title
The effect of mental training on the mental preparation of Tehran's elite rowing athletes
Authors
Maryam Karami, Kimia Zarei
Abstract
The effect of mental training on the mental preparation of Tehran's elite rowing athletes
Competition at high levels of sports, such as world championships, Olympic competitions and national competitions, puts a lot of pressure on athletes of various disciplines. In order for athletes to perform well in these competitions, it is necessary to improve their mental skills as well as their physical and technical skills. When there is a good balance between the athlete's mental strength and physical strength, it can be expected that this athlete's performance in high-pressure competitions It should match his ability level. Considering the importance of a prepared mind in reaching peak performance, this research has investigated the effect of a mental skills training course on the mental preparation of elite female rowing athletes. The intervention consisted of 12 sessions of mental training, including visualization, relaxation, focus , refocus and self-confidence, stress control, dealing with mental pressure, goal setting, strengthening self-awareness and mental training. The Ottawa mental readiness questionnaire was completed by the athletes before and after the intervention. Eleven elite athletes who had nine sessions a week. had regular physical training participated in this research. The results of the data analysis showed that a significant change was observed in factors such as anxiety control, invigoration and concentration recovery, however, factors such as visualization of the intervention did not have a significant effect, it can be said that the athlete's previous experiences and high visualization scores at the beginning of the research can be the reason for this, the results of this research It suggests that athletes get to know mental skills well and use them in different stages of training and competitions in order to show a performance according to their abilities.
Key words: rowing, mental preparation, elite athlete
Competition at high levels of sports, such as world championships, Olympic competitions and national competitions, puts a lot of pressure on athletes of various disciplines. In order for athletes to perform well in these competitions, it is necessary to improve their mental skills as well as their physical and technical skills. When there is a good balance between the athlete's mental strength and physical strength, it can be expected that this athlete's performance in high-pressure competitions It should match his ability level. Considering the importance of a prepared mind in reaching peak performance, this research has investigated the effect of a mental skills training course on the mental preparation of elite female rowing athletes. The intervention consisted of 12 sessions of mental training, including visualization, relaxation, focus , refocus and self-confidence, stress control, dealing with mental pressure, goal setting, strengthening self-awareness and mental training. The Ottawa mental readiness questionnaire was completed by the athletes before and after the intervention. Eleven elite athletes who had nine sessions a week. had regular physical training participated in this research. The results of the data analysis showed that a significant change was observed in factors such as anxiety control, invigoration and concentration recovery, however, factors such as visualization of the intervention did not have a significant effect, it can be said that the athlete's previous experiences and high visualization scores at the beginning of the research can be the reason for this, the results of this research It suggests that athletes get to know mental skills well and use them in different stages of training and competitions in order to show a performance according to their abilities.
Key words: rowing, mental preparation, elite athlete
Keywords
Rowing, mental preparation, Elite athlete