روانشناسی ورزشی در ورزشهای الکترونیکی (e-sports): مطالعه چالشها و فرصتهای خاص روانشناسی در محیطهای رقابتی مجازی.
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9910
کد مقاله : 1253-THS
نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان
چکیده
چکیده مطالعه روانشناسی ورزشی در ورزشهای الکترونیکی (e-sports)
ورزشهای الکترونیکی (e-sports) به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی جداییناپذیر از صنعت ورزش هستند. با این حال، محیطهای رقابتی مجازی چالشها و فرصتهای منحصر به فردی را برای روانشناسی ورزشی ارائه میدهند که نیاز به بررسی دقیق دارند.
این مطالعه از روشهای کیفی و کمی برای بررسی تأثیرات روانشناختی ورزشهای الکترونیکی بر بازیکنان استفاده میکند. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق، پرسشنامهها و تحلیل رفتاری در طول مسابقات جمعآوری شدهاند.
برای تجزیه و تحلیل دادههای رفتاری ورزشکاران e-sports، از نرمافزارهای تخصصی مانند SPSS و AMOS استفاده شده است که امکان تحلیل آماری پیچیده و مدلسازی معادلات ساختاری را فراهم میآورند¹².
در این مطالعه، از پرسشنامههای استانداردی مانند پرسشنامه رفتارهای اجتماعی و ضد اجتماعی در ورزش برای سنجش رفتارهای ورزشکاران و پرسشنامه مقیاس انگیزش ورزشی (SMS) برای ارزیابی انگیزههای درونی و بیرونی ورزشکاران استفاده شده است.
این ابزارها به محققان اجازه میدهند تا دادههای دقیق و قابل تحلیلی را جمعآوری کنند که برای درک بهتر چالشها و فرصتهای روانشناختی در محیطهای رقابتی مجازی e-sports ضروری هست.
یافتهها نشان میدهند که بازیکنان e-sports با استرسهای خاصی مواجه هستند که در ورزشهای سنتی کمتر دیده میشود، مانند فشار برای عملکرد بالا در محیطهای مجازی و تعامل با جامعه آنلاین. از سوی دیگر، فرصتهایی مانند دسترسی به جامعه جهانی و امکان تمرین در محیطهای مجازی بدون محدودیتهای فیزیکی وجود دارد.
روانشناسی ورزشی میتواند نقش مهمی در حمایت از بازیکنان e-sports ایفا کند، با ارائه استراتژیهای مقابلهای برای مدیریت استرس و بهبود عملکرد. همچنین، میتواند به توسعه فرهنگی کمک کند که در آن بازیکنان و تماشاگران به سلامت روانی در محیطهای رقابتی مجازی اهمیت میدهند.
ورزشهای الکترونیکی (e-sports) به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی جداییناپذیر از صنعت ورزش هستند. با این حال، محیطهای رقابتی مجازی چالشها و فرصتهای منحصر به فردی را برای روانشناسی ورزشی ارائه میدهند که نیاز به بررسی دقیق دارند.
این مطالعه از روشهای کیفی و کمی برای بررسی تأثیرات روانشناختی ورزشهای الکترونیکی بر بازیکنان استفاده میکند. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق، پرسشنامهها و تحلیل رفتاری در طول مسابقات جمعآوری شدهاند.
برای تجزیه و تحلیل دادههای رفتاری ورزشکاران e-sports، از نرمافزارهای تخصصی مانند SPSS و AMOS استفاده شده است که امکان تحلیل آماری پیچیده و مدلسازی معادلات ساختاری را فراهم میآورند¹².
در این مطالعه، از پرسشنامههای استانداردی مانند پرسشنامه رفتارهای اجتماعی و ضد اجتماعی در ورزش برای سنجش رفتارهای ورزشکاران و پرسشنامه مقیاس انگیزش ورزشی (SMS) برای ارزیابی انگیزههای درونی و بیرونی ورزشکاران استفاده شده است.
این ابزارها به محققان اجازه میدهند تا دادههای دقیق و قابل تحلیلی را جمعآوری کنند که برای درک بهتر چالشها و فرصتهای روانشناختی در محیطهای رقابتی مجازی e-sports ضروری هست.
یافتهها نشان میدهند که بازیکنان e-sports با استرسهای خاصی مواجه هستند که در ورزشهای سنتی کمتر دیده میشود، مانند فشار برای عملکرد بالا در محیطهای مجازی و تعامل با جامعه آنلاین. از سوی دیگر، فرصتهایی مانند دسترسی به جامعه جهانی و امکان تمرین در محیطهای مجازی بدون محدودیتهای فیزیکی وجود دارد.
روانشناسی ورزشی میتواند نقش مهمی در حمایت از بازیکنان e-sports ایفا کند، با ارائه استراتژیهای مقابلهای برای مدیریت استرس و بهبود عملکرد. همچنین، میتواند به توسعه فرهنگی کمک کند که در آن بازیکنان و تماشاگران به سلامت روانی در محیطهای رقابتی مجازی اهمیت میدهند.
کلیدواژه ها
ورزش های الکترونیکی؛ روانشناسی ورزشی؛ چالش ها و فرصت های روانشناختی؛ انگیزه ورزشی؛ سلامت روانی ورزشکاران
Title
Sports Psychology in Electronic Sports (e-sports): A Study of the Specific Challenges and Opportunities of Psychology in Virtual Competitive Environments.
Authors
samira khalooie, AliAkbar Dastani
Abstract
Abstract of the Study on Sports Psychology in Electronic Sports (e-sports)
Electronic sports (e-sports) are rapidly becoming an integral part of the sports industry. However, virtual competitive environments present unique challenges and opportunities for sports psychology that necessitate thorough examination.
This study employs both qualitative and quantitative methods to investigate the psychological impacts of electronic sports on players. Data were collected through in-depth interviews, questionnaires, and behavioral analysis during competitions.
For the analysis of e-sports athletes' behavioral data, specialized software such as SPSS and AMOS were utilized, enabling complex statistical analysis and structural equation modeling.
Standard questionnaires like the Social and Antisocial Behaviors in Sports questionnaire were used to assess athletes' behaviors, and the Sports Motivation Scale (SMS) questionnaire was employed to evaluate athletes' intrinsic and extrinsic motivations.
These tools allow researchers to collect precise and analyzable data essential for a better understanding of the psychological challenges and opportunities in virtual competitive environments of e-sports.
Findings indicate that e-sports players face specific stresses not commonly seen in traditional sports, such as the pressure to perform at a high level in virtual environments and interaction with the online community. Conversely, opportunities exist such as access to a global community and the ability to practice in virtual environments without physical limitations.
Sports psychology can play a significant role in supporting e-sports players by providing coping strategies for stress management and performance improvement. Additionally, it can contribute to the development of a culture where players and spectators value mental health in virtual competitive environments.
Electronic sports (e-sports) are rapidly becoming an integral part of the sports industry. However, virtual competitive environments present unique challenges and opportunities for sports psychology that necessitate thorough examination.
This study employs both qualitative and quantitative methods to investigate the psychological impacts of electronic sports on players. Data were collected through in-depth interviews, questionnaires, and behavioral analysis during competitions.
For the analysis of e-sports athletes' behavioral data, specialized software such as SPSS and AMOS were utilized, enabling complex statistical analysis and structural equation modeling.
Standard questionnaires like the Social and Antisocial Behaviors in Sports questionnaire were used to assess athletes' behaviors, and the Sports Motivation Scale (SMS) questionnaire was employed to evaluate athletes' intrinsic and extrinsic motivations.
These tools allow researchers to collect precise and analyzable data essential for a better understanding of the psychological challenges and opportunities in virtual competitive environments of e-sports.
Findings indicate that e-sports players face specific stresses not commonly seen in traditional sports, such as the pressure to perform at a high level in virtual environments and interaction with the online community. Conversely, opportunities exist such as access to a global community and the ability to practice in virtual environments without physical limitations.
Sports psychology can play a significant role in supporting e-sports players by providing coping strategies for stress management and performance improvement. Additionally, it can contribute to the development of a culture where players and spectators value mental health in virtual competitive environments.
Keywords
Electronic Sports Sports Psychology Psychological Challenges and Opportunities Sports Motivation Athletes', mental health