تاثیر بادی پرکاشن بر مهارت حرکتی و عملکرد اجرایی کودکان

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9905
کد مقاله : 1245-THS
نویسندگان
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2دانشگاه اردکان
چکیده
تمرینات بادی پرکاشن، شامل حرکات موزونی است که بخش‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند و فرض شده است که هماهنگی حرکتی و توانایی‌های شناختی افراد را افزایش می‌دهد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تمرینات بادی پرکاشن شامل حرکات موزون و هماهنگی بر مهارت‌های حرکتی و عملکردهای اجرایی کودکان بود.
روش این پژوهش نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. 30 دانش آموز در محدوده سنی 9 تا 12 سال به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله سه جلسه در هفته به مدت هشت هفته انجام شد. هر جلسه تمرینی شامل 3 بخش بود: گرم کردن (10 دقیقه)، برنامه تمرینی بادی پرکاشن (تمرینات ریتمیک و تمرینات هماهنگی؛ 25 دقیقه) و سرد کردن (10 دقیقه). گروه کنترل برنامه تمرینی دریافت نکرد. آزمون مهارت‌های حرکتی درشت - ویرایش سوم (TGMD-3) و آزمون دسته‌بندی کارت ویسکانسین (WCST) برای اندازه‌گیری مهارت‌های حرکتی و عملکردهای اجرایی قبل و بعد از مداخله استفاده شد. برای مقایسه درون گروهی از آزمون t وابسته و برای مقایسه بین گروهی از آزمون ANCOVA استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج پژوهش نشان داد که تمرینات بادی پرکاشن به مدت هشت هفته به طور معنی‌داری مهارت حرکتی کودکان را بهبود می‌بخشد (05/0>p). همچنین تمرینات بادی پرکاشن به طور معناداری عملکردهای اجرایی کودکان را بهبود می‌بخشد (05/0>p). سایر نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین گروه تجربی و کنترل در متغیرهای پژوهش بود (05/0>p). این تحقیق با بررسی نقش تمرینات بادی پرکاشن در هماهنگی حرکتی و توانایی‌های شناختی، به افزایش دانش در مورد کاربردهای درمانی و آموزشی این تمرینات در کودکان کمک می‌کند. یافته‌های این مطالعه ممکن است مداخلات آتی را که برای ارتقای رشد کل‌نگر در کودکان با ادغام تمرینات بادی پرکاشن در برنامه‌های آموزشی و مداخلات درمانی طراحی شده‌اند، نشان دهد.
با توجه به نتایج به نظر می‌رسد که تمرینات بادی پرکاشن می‌تواند مهارت حرکتی و عملکردهای اجرایی کودکان را بهبود بخشد. با گنجاندن فعالیت‌های بادی پرکاشن در برنامه‌های آموزشی، مربیان می‌توانند به کودکان کمک کنند تا به پتانسیل کامل خود در هر دو حوزه فیزیکی و شناختی دست یابند.
کلیدواژه ها
 
Title
The Effect of Body Percussion on Motor Skill and Executive Function in Children
Authors
Samira Afzali, mojtaba dehestani ardekani
Abstract
Body percussion, a rhythmic movement involving various parts of the body, is hypothesized to enhance motor coordination and cognitive abilities in individuals. The aim of this study was to investigate the effect of body percussion exercises, which involve rhythmic movements and coordination on children's motor skills and executive functions.
The method of this research was semi-experimental and pre-test and post-test design. 30 students with the age range of 9-12 years were selected as available and were randomly divided into experimental (N=15) and control (N=15) groups. The intervention was applied three sessions a week for eight weeks. Each session consisted of 3 parts : a warm-up (10 minutes), structured body percussion training program (rhythmic exercises and coordination drills; 25 minutes) and cool down (10 minutes). The control group did not receive an exercise program. The Test of Gross Motor Skills- third edition (TGMD-3) and The Wisconsin Card Sorting Test (WCST) were used to measure motor skill and executive functions at pre and post intervention. Dependent t-test was used for intra-group comparison and ANCOVA test was used for inter-group comparison. The data was analyzed using SPSS software version 22 and at a significance level of 0.05.
The results of the study indicated that the eight week body percussion exercises significantly improve motor skill of children (p<0.05). Also the body percussion exercises significantly improve executive functions of children (p<0.05). Other results indicated the existence of a significant difference between the experimental and control groups in the research variables (p<0.05).
According to the results, it seems that of body percussion exercises can improve motor skill and executive functions of children. By incorporating body percussion activities into educational programs, practitioners can help children reach their full potential in both physical and cognitive domains.
Keywords
Gross motor skill, Rhytmic, Cognitive function, Children