آموزش فعالیت‌های بدنی در کتاب‌های درسی کم توان ذهنی با تاکید برکلیشه‌های جنسیتی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9900
کد مقاله : 1240-THS
نویسندگان
1دبیر تربیت بدنی
2آموزش و پرورش شهرستان دزفول
3دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
مطالعه کلیشه‌های جنسیتی تحرک‌بدنی در کتاب‌های درسی نوآموزان کم ‌توان ذهنی، موضوعی حیاتی است، زیرا تحرک‌بدنی با سلامتی نوآموزان در ارتباط است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به اینکه " آموزش فعالیت‌های بدنی در کتاب‌های درسی کم توان ذهنی با تاکید برکلیشه‌های جنسیتی چگونه است؟" انجام شده است. برای این منظور این پژوهش با راهبرد تحلیل محتوای کمی - کیفی کلیه‌ی کتاب‌های درسی مقاطع پیش‌دبستانی و ابتدایی نوآموزان کم‌توان ذهنی، را به تعداد 46 عدد و 7664 صفحه، با استفاده از نرم افزار مکس‌کیودی‌ای 2020 مورد تحلیل قرار داده است. برای فرآیند کدگذاری باز، محتوای کتاب‌های درسی چندین بار با دقت مورد مطالعه قرار گرفت. سپس محقق اطلاعات، کلمات کلیدی، تصاویر و متن‌های صریح و ضمنی مربوط به آموزش فعالیت‌های بدنی با تاکید بر کلیشه‌های جنسیتی در کتاب‌های درسی به عنوان کدها فهرست کرده است، و با ادامه‌ی مطالعه، با روش کدگذاری محوری،کدها را مقوله‌‌بندی کرده، تا کدهای مشابه در یک مقوله قرار گیرد. همچنین کدها و داده‌ها برای یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌ها با هم مقایسه شدند و در نهایت با توجه به نتایج، مقوله‌ها و زیر مقوله‌ها توسعه یافتند و به منظور افزایش قابلیت اتکا، از کاربرد ابزار توافق بین کدگذاران استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهند در کتاب‌های درسی، به صورت صریح و ضمنی محتوای تحرک‌بدنی با جنسیت دختران، کمتر تولید شده است و کلیشه‌های جنسیتی در کتاب‌های درسی مذکور وجود دارد. بطوریکه کلیشه‌های جنسیتی در هفت مقوله اصلی؛ نوع فعالیت‌بدنی، مکان فعالیت‌بدنی، هدف فعالیت‌بدنی، تجهیزات فعالیت‌های بدنی، پوشش در فعالیت‌های‌بدنی، رفتارهای کم‌تحرکی و شخصیت‌های ورزشی ملی استخراج شده است. بطوریکه دختران در تنوع بسیار محدودی از فعالیت‌ها رقابتی و مکان‌های ورزشی نشان داده شدند. این در حالیست که، کاهش رفتارهای کم‌تحرکی و افزایش فعالیت‌های‌بدنی برای داشتن سلامتی و تندرستی و پیشگیری از امراض و مرگ و میر زودرس، برای هر دو جنسیت پسر و دختر کم توان ذهنی ‌لازم و ضروی می‌باشد. این کلیشه‌ جنسیتی که فعالیت‌های بدنی برای پسران می‌باشد و دختران کمتر در فعالیت‌های بدنی شرکت می‌کنند؛ می‌تواند منجر به این باور در بین دختران کم‌توان ذهنی شود که آنها نمی‌توانند همانند پسرها در فعالیت‌های بدنی حضور فعال داشته باشند و ممکن است به دنبال آن بیشتر رفتارهای کم‌تحرکی را تجربه ‌کنند. پس برای افزایش سلامتی و کاهش تهدیدات کم‌تحرکی دختران کم توان ذهنی نیاز به کم رنگ‌کردن آن و مقابله با کلیشه‌های جنسیتی مطرح برای تحرک‌بدنی در کتاب‌های درسی نوآموزان کم‌توان ذهنی وجود دارد. چون هرگونه تبعیض جنسیتی در مطالب آموزشی، که رفتار نابرابر با یک جنسیت خاص را نشان می‌دهد، می‌تواند به نوآموزان نیز منتقل شود.
کلیدواژه ها
 
Title
Teaching physical activities in textbooks for the mentally retarded with emphasis on gender stereotypes
Authors
saeed yousefi, lale hasanneghad, mohamadreza broomand
Abstract
The study of gender stereotypes of physical activity in the textbooks of mentally retarded students is a vital issue because physical activity is related to the health of students. Based on this, the current research aims to answer the question “How is the teaching of physical activities in the textbooks of mentally retarded with emphasis on gender stereotypes?” done. For this purpose, this research has analyzed all the textbooks of the preschool and elementary levels of mentally retarded students, with several 46 books and 7664 pages, using the MaxQDI 2020 software, using the qualitative-quantitative content analysis strategy. For the open coding process, the content of the textbooks was carefully studied several times. Then the researcher has listed the information, keywords, images and explicit and implicit texts related to the teaching of physical activities with emphasis on gender stereotypes in textbooks as codes, and with the continuation of the study, he has categorized the codes with the axial coding method, until the codes similar to be placed in the same category. Also, the codes and data were compared to find similarities and differences, and finally, according to the results, categories, and subcategories were developed, to increase reliability, the agreement tool between coders was used. The obtained results show that in the textbooks, explicitly and implicitly, physical movement content with the gender of girls is less produced and there are gender stereotypes in the mentioned textbooks. So gender stereotypes in seven main categories; The type of physical activity, the place of physical activity, the purpose of physical activity, equipment for physical activities, clothing in physical activities, sedentary behaviors, and national sports personalities have been extracted. So girls were shown in a minimal variety of competitive activities and sports places. At the same time, reducing sedentary behaviors and increasing physical activities to have health and well-being and prevent diseases and premature deaths are necessary for both boys and girls with mental disabilities. This gender stereotype that physical activities are for boys and girls participate less in physical activities; can lead to the belief among mentally retarded girls that they cannot be active in physical activities like boys and may experience more sedentary behaviors as a result. So, to increase the health and reduce the threats of inactivity of girls with intellectual disability, there is a need to reduce it and confront the gender stereotypes for physical activity in the textbooks of mentally retarded students. Any gender discrimination in educational materials, which shows the unequal treatment of a certain gender, can also be transferred to new students.
Keywords
Novices, textbooks, gender stereotypes, Sports, Mental retardation