ارائه الگوی برنامه راهبردی ورزش دانشآموزی نوجوانان 14-16 سال شهر تهران
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9896
کد مقاله : 1233-THS
نویسندگان
1دکتری مدیریت ورزشی . دبیر رسمی آموزش و پرورش منطقه یک شهر تهران . تهران . ایران.
2دکتری مدیریت آموزشی .دانشگاه فرهنگیان . تهران . ایران
چکیده
چکیده
مقدمه : تغییر و اصلاح محتوای برنامه های درسی و تغییر و اصلاح شیوه های یاد دهی –یاد گیری یکی از مهم ترین عوامل رسیدن به اهداف نظام آموزش و پرورش می باشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی برنامه راهبردی ورزش دانشآموزی نوجوانان 14-16 سال شهر تهران است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع، تحقیقات کاربردی میباشد که به صورت میدانی و از نظر روش گردآوری دادهها آمیخته (که به صورت کیفی-کمی می باشد . جامعة آماری در بخش کیفی شامل نخبگان و صاحبنظران در حوزة مدیریت ورزشی میباشد. روش نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند بود در این مرحله تعداد نمونه براساس اشباع اطلاعاتی انجام شد و با 17 نفر به روش گلوله برفی با سوالات نیمه ساختار یافته اشباع حاصل شد. همچنین جامعة آماری در بخش کمی دانش آموزان بود که تعداد 1500 نفر دانش آموزدوره دوم مقطع متوسطه براساس پنج تا ده برابر تعداد سوالات پرسشنامه طراحی شده به سوالات به صورت نمونه گیری در دسترس پاسخ دادند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبههای نیمهساختارمند و در بخش کمی پرسشنامة محقق ساخته بود. در بخش روایی محتوایی از CVR و CVI محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و معادلات ساختاری استفاده گردید.
نتایج: یافته ها نشان داد که در برنامه تربیت بدنی برای نوجوانان کمبود ساعت درس تربیت بدنی ، کمبود بودجه ، عدم وجود اعتبار کافی و کمرنگ بودن فرهنگ سواد حرکتی دارای بالاترین بار عاملی در بخش تهدیدات زنگ ورزش و در بخش نقاط قوت ورزش در نوجوانان علاقه دانش آموزان به بازی و علاقه به ترکیب بدنی دارای بیشترین بار عاملی بودند..
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت برنامهریزی راهبردی در توسعه مقولههای مختلف از جمله ورزش، ضرورت توجه به این مهم در کشور ما نیز بیش از پیش واجب است و بدون شک یکی از دلایل عدم توسعه کشورمان در عرصه ورزش، کمتوجهی مسئولان به این مهم و سلیقهای عمل کردن است که انشالله با نگاهی علمی تر به این مقوله بیندیشیم .
مقدمه : تغییر و اصلاح محتوای برنامه های درسی و تغییر و اصلاح شیوه های یاد دهی –یاد گیری یکی از مهم ترین عوامل رسیدن به اهداف نظام آموزش و پرورش می باشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی برنامه راهبردی ورزش دانشآموزی نوجوانان 14-16 سال شهر تهران است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع، تحقیقات کاربردی میباشد که به صورت میدانی و از نظر روش گردآوری دادهها آمیخته (که به صورت کیفی-کمی می باشد . جامعة آماری در بخش کیفی شامل نخبگان و صاحبنظران در حوزة مدیریت ورزشی میباشد. روش نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند بود در این مرحله تعداد نمونه براساس اشباع اطلاعاتی انجام شد و با 17 نفر به روش گلوله برفی با سوالات نیمه ساختار یافته اشباع حاصل شد. همچنین جامعة آماری در بخش کمی دانش آموزان بود که تعداد 1500 نفر دانش آموزدوره دوم مقطع متوسطه براساس پنج تا ده برابر تعداد سوالات پرسشنامه طراحی شده به سوالات به صورت نمونه گیری در دسترس پاسخ دادند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبههای نیمهساختارمند و در بخش کمی پرسشنامة محقق ساخته بود. در بخش روایی محتوایی از CVR و CVI محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و معادلات ساختاری استفاده گردید.
نتایج: یافته ها نشان داد که در برنامه تربیت بدنی برای نوجوانان کمبود ساعت درس تربیت بدنی ، کمبود بودجه ، عدم وجود اعتبار کافی و کمرنگ بودن فرهنگ سواد حرکتی دارای بالاترین بار عاملی در بخش تهدیدات زنگ ورزش و در بخش نقاط قوت ورزش در نوجوانان علاقه دانش آموزان به بازی و علاقه به ترکیب بدنی دارای بیشترین بار عاملی بودند..
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت برنامهریزی راهبردی در توسعه مقولههای مختلف از جمله ورزش، ضرورت توجه به این مهم در کشور ما نیز بیش از پیش واجب است و بدون شک یکی از دلایل عدم توسعه کشورمان در عرصه ورزش، کمتوجهی مسئولان به این مهم و سلیقهای عمل کردن است که انشالله با نگاهی علمی تر به این مقوله بیندیشیم .
کلیدواژه ها
Title
Presentation of the model of the strategic program of student sports for teenagers aged 14-16 in Tehran
Authors
afsaneh rohany, masih ollah bakhshi jahromi
Abstract
Introduction: Changing and modifying the content of curricula and changing and modifying teaching-learning methods is one of the most important factors in achieving the goals of the education system. The aim of the current research is to provide a model of the strategic program of student sports for adolescents aged 14-16 in Tehran.
Methodology: The current research is an applied research that is field-based and mixed in terms of the data collection method (which is qualitative-quantitative. The statistical community in the qualitative part includes elites and experts in the field of management. It is sports. The sampling method in the qualitative part was purposeful. At this stage, the number of samples was based on information saturation, and saturation was achieved with 17 people using the snowball method with semi-structured questions. Also, the statistical community in the quantitative part of knowledge. There were 1500 second-year high school students who answered the questions in the form of available sampling based on five to ten times the number of questions in the designed questionnaire. The research tools in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part the researcher's questionnaire. In the content validity section, CVR and CVI were calculated. In order to analyze the data of the current research, interpretive structural modeling and structural equations were used. Findings: The findings showed that in the physical education program for teenagers, the lack of hours of physical education lessons, lack of budget, lack of sufficient credit, and lack of motor literacy culture have the highest factor load in the section on the threats of sports and in the section on the strengths of sports among teenagers. Students had the highest factor load for playing and interest in body composition.
Conclusion: Considering the importance of strategic planning in the development of various categories, including sports, the need to pay attention to this important issue in our country is more than ever, and without a doubt, one of the reasons for the lack of development of our country in the field of sports is the authorities' lack of attention to this important and tasteful matter. To act is to think about this category with a more scientific perspective.
Methodology: The current research is an applied research that is field-based and mixed in terms of the data collection method (which is qualitative-quantitative. The statistical community in the qualitative part includes elites and experts in the field of management. It is sports. The sampling method in the qualitative part was purposeful. At this stage, the number of samples was based on information saturation, and saturation was achieved with 17 people using the snowball method with semi-structured questions. Also, the statistical community in the quantitative part of knowledge. There were 1500 second-year high school students who answered the questions in the form of available sampling based on five to ten times the number of questions in the designed questionnaire. The research tools in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part the researcher's questionnaire. In the content validity section, CVR and CVI were calculated. In order to analyze the data of the current research, interpretive structural modeling and structural equations were used. Findings: The findings showed that in the physical education program for teenagers, the lack of hours of physical education lessons, lack of budget, lack of sufficient credit, and lack of motor literacy culture have the highest factor load in the section on the threats of sports and in the section on the strengths of sports among teenagers. Students had the highest factor load for playing and interest in body composition.
Conclusion: Considering the importance of strategic planning in the development of various categories, including sports, the need to pay attention to this important issue in our country is more than ever, and without a doubt, one of the reasons for the lack of development of our country in the field of sports is the authorities' lack of attention to this important and tasteful matter. To act is to think about this category with a more scientific perspective.
Keywords
Strategic Plan, Student sports, Sports activities, education. Youth