تاثیر تمرینات حرکتی با و بدون بار شناختی بر اجرای تکالیف شناختی- حرکتی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9883
کد مقاله : 1220-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، استان آذربایجان شرقی
2دانشیار، رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، استان آذربایجان شرقی
چکیده
مقدمه: رسیدن سالم به دوران سالمندی از عمدهترین پیشرفتهای بشر است، ولی کاهش عملکرد جسمانی به ویژه تعادل، راهرفتن و نیز اختلالات شناختی از جمله مشکلات، در دوران سالمندان است که با عواقب و عوارض جسمانی، روانشناختی همراه است. ناتوانی در اختصاص توجه به تعادل در تکالیف همزمان، باعث زمینخوردن سالمندان میشود. با توجه به اهمیت موضوع سالمندی و مشکلات و محدودیتهای ناشی از آن، در این تحقیق به ارائه تمرینات موثر برای به حداقل رساندن محدودیتهای جسمانی و عملکردهای شناختی پرداخته شد. بنابراین هدف کلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات حرکتی با و بدون بار شناختی بر اجرای تکالیف دوگانه و حافظه بینایی زنان بالای 60 سال بود.
روش شناسی: بدین منظور تحقیق نیمه تجربی با سه گروه و طرح پیش آزمون-پس آزمون از بین سالمندان زن داوطلب، 24 نفر به روش هدفمند بعنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه 8 نفری تقسیم شد. در پیش آزمون و پس آزمون بعد از تمرینات از هر دو گروه تجربی و کنترل، آزمونهای مربوطه شامل آزمون تعادل برگ و آزمون ایستادن و راه رفتن زماندار، تحت شرایط تکلیف دوگانه و آزمون حافظه بینایی ژان لویی سلیه گرفته شد. گروه تمرین شناختی حرکتی تحت شرایط تکلیف دوگانه و گروه تعادلی تمرینات تعادلی را به صورت منفرد به مدت 4 هفته متوالی، هر هفته 3 جلسه 45 دقیقهای تمرین کردند. پس از جمع آوری دادهها، به منظور بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها از آزمون آماری شاپیروـ ویلک استفاده شد. به منظور تحلیلهای بین گروهی از روش آماری کروسکال والیس و ویلکاکسون جهت تحلیل های درون گروهی در سطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس 25، انجام شد.
نتایج: یافتههای این تحقیق نشان داد که تاثیر تمرینات شناختی حرکتی بر تعادل دوگانه و همچنین حافظه بینایی زنان سالمند معنادار است (p<0/05). همچنین یافتهها حاکی از آن بود که تمرینات تعادلی منفرد نیز تعادل دوگانه و حافظه بینایی زنان سالمند اثر گذار است (p<0/05). اما بین تاثیر دو نوع تمرین شناختی حرکتی و تعادلی منفرد، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: این نتایج با نظریه کنش انتخاب نیومن و اصل شکلپذیری مغزی بحث شدند. به طورکلی میتوان نتیجه گرفت که تمرینات شناختی حرکتی و همچنین تمرینات تعادلی منفرد سبب بهبود تعادل دوگانه و تقویت حافظه بینایی زنان سالمند میشوند.
کلمات کلیدی: تمرینات حرکتی، بار شناختی، وظایف شناختی حرکتی
روش شناسی: بدین منظور تحقیق نیمه تجربی با سه گروه و طرح پیش آزمون-پس آزمون از بین سالمندان زن داوطلب، 24 نفر به روش هدفمند بعنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه 8 نفری تقسیم شد. در پیش آزمون و پس آزمون بعد از تمرینات از هر دو گروه تجربی و کنترل، آزمونهای مربوطه شامل آزمون تعادل برگ و آزمون ایستادن و راه رفتن زماندار، تحت شرایط تکلیف دوگانه و آزمون حافظه بینایی ژان لویی سلیه گرفته شد. گروه تمرین شناختی حرکتی تحت شرایط تکلیف دوگانه و گروه تعادلی تمرینات تعادلی را به صورت منفرد به مدت 4 هفته متوالی، هر هفته 3 جلسه 45 دقیقهای تمرین کردند. پس از جمع آوری دادهها، به منظور بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها از آزمون آماری شاپیروـ ویلک استفاده شد. به منظور تحلیلهای بین گروهی از روش آماری کروسکال والیس و ویلکاکسون جهت تحلیل های درون گروهی در سطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس 25، انجام شد.
نتایج: یافتههای این تحقیق نشان داد که تاثیر تمرینات شناختی حرکتی بر تعادل دوگانه و همچنین حافظه بینایی زنان سالمند معنادار است (p<0/05). همچنین یافتهها حاکی از آن بود که تمرینات تعادلی منفرد نیز تعادل دوگانه و حافظه بینایی زنان سالمند اثر گذار است (p<0/05). اما بین تاثیر دو نوع تمرین شناختی حرکتی و تعادلی منفرد، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: این نتایج با نظریه کنش انتخاب نیومن و اصل شکلپذیری مغزی بحث شدند. به طورکلی میتوان نتیجه گرفت که تمرینات شناختی حرکتی و همچنین تمرینات تعادلی منفرد سبب بهبود تعادل دوگانه و تقویت حافظه بینایی زنان سالمند میشوند.
کلمات کلیدی: تمرینات حرکتی، بار شناختی، وظایف شناختی حرکتی
کلیدواژه ها
Title
The effect of movement exercises with and without cognitive load on the performance of cognitive-motor tasks
Authors
Tina Mohamadpour, Seyed Hojjat Zamani Sani, Zahra Fathirezaie
Abstract
Introduction: Reaching old age safely represents a significant milestone in human progress. However, the decline in physical performance, specifically in areas such as balance, walking, and cognitive function, among other issues, in the elderly population is linked to a range of physical and psychological consequences and complications. Lack of concentrating on balance while doing simultaneous tasks may cause old people fall. Considering the importance of the issue of senescence, problems and limitations caused, this research is devoted to suggest some effective exercises for minimizing physical limitations and improving cognitive functions. Therefore, the general purpose of this research was to investigate the effect of movement exercises with and without cognitive load on the performance of dual tasks and visual memory of women over 60 years old.
Methods: To achieve this, semi- empirical research was designed carrying three pretest-posttest groups and plans among volunteer old women, adopting 24 persons purposefully as subjects and then dividing them randomly in three groups of eight people. At the beginning and also at the end of exercises, relevant tests as: Berg's Balance Test and test of timed stand and walk, were taken of both empirical and control groups in pretest and posttest; under circumstances of dual task and visual memory test of Jean Louis Sellier. Cognitive-movement exercises group under circumstances of dual task and balancing group individually, both practiced balancing exercises for 4 continuous weeks, three 45 minutes sessions each week. After compiling data, Shapiro-Wilk statistical test was used to check the normal distribution of data. For inter-group analysis, Kruskal- Wallis analysis style and for intra-group analysis, Wilcoxon analysis style; were used via SPSS-25 software at the level of significance of 0.05.
Results: Findings showed that Cognitive-movement exercises, had meaningful effects on performing dual tasks and visual memory in old women. Also, it was found that individual balancing exercises influence performing dual task and visual memory in old women. But no meaningful difference was seen between two types of Cognitive-movement and individual balancing exercises.
Conclusion: The results were discussed using Newman's theory of action-option and Neuroplasticity principle. Generally, it can be concluded that Cognitive-movement exercises and also individual balancing exercises cause an improvement in performing dual-tasks and reinforcement of visual memory in old women.
Keywords: movement exercises, cognitive load, cognitive-motor tasks
Methods: To achieve this, semi- empirical research was designed carrying three pretest-posttest groups and plans among volunteer old women, adopting 24 persons purposefully as subjects and then dividing them randomly in three groups of eight people. At the beginning and also at the end of exercises, relevant tests as: Berg's Balance Test and test of timed stand and walk, were taken of both empirical and control groups in pretest and posttest; under circumstances of dual task and visual memory test of Jean Louis Sellier. Cognitive-movement exercises group under circumstances of dual task and balancing group individually, both practiced balancing exercises for 4 continuous weeks, three 45 minutes sessions each week. After compiling data, Shapiro-Wilk statistical test was used to check the normal distribution of data. For inter-group analysis, Kruskal- Wallis analysis style and for intra-group analysis, Wilcoxon analysis style; were used via SPSS-25 software at the level of significance of 0.05.
Results: Findings showed that Cognitive-movement exercises, had meaningful effects on performing dual tasks and visual memory in old women. Also, it was found that individual balancing exercises influence performing dual task and visual memory in old women. But no meaningful difference was seen between two types of Cognitive-movement and individual balancing exercises.
Conclusion: The results were discussed using Newman's theory of action-option and Neuroplasticity principle. Generally, it can be concluded that Cognitive-movement exercises and also individual balancing exercises cause an improvement in performing dual-tasks and reinforcement of visual memory in old women.
Keywords: movement exercises, cognitive load, cognitive-motor tasks
Keywords
movement exercises, cognitive load, cognitive-motor tasks