تحلیلی بر کارکردهای بازاریابی اجتماعی در آموزش سواد حرکتی دانش آموزان براساس شواهدی نظری و تجربی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9881
کد مقاله : 1218-THS
نویسندگان
آموزش و پرورش
چکیده
مقدمه و هدف
امروزه اوقات فراغت اغلب دانش آموزان به جای فعالیت بدنی و بازی های رایج سنتی و فعالیت های مختص سنین پایین، با تماشای تلویزیون، فیلم و بازی های رایانه ای و استفاده غیر معمول از گوشی پر می شود. به همین سبب دانش آموزان در معرض خطر ابتلا به عوارض ناشی از کم تحرکی و اختلالات رفتاری و حرکتی قرار دارند. سواد حرکتی، فعالیت بدنی، بازی فعال و هدفمند ورزشی جزو مهم ترین ابزارهای پیشگیری از عوارض ناشی از کم تحرکی و تفریحات غیرفعال است. با توجه به عدم موفقیت مناسب آموزش ها و فرهنگسازی های بازی و حرکت حوزه دانش آموزان و نونهالان ضرورت دارد تا از روش های نوین در این زمینه استفاده شود. یکی از روش های نهادینه کردن رفتارهای مطلوب در اجتماع استفاده از بازاریابی اجتماعی است. براین اساس هدف از مطالعه حاضر بررسی قابلیت ها و کارکردهای تکنیک بازاریابی اجتماعی بر توسعه سواد حرکتی در دانش آموزان براساس شواهد نظری (تحقیقات علمی) و تجربی (تجارب و اقدامات عملی) بود.
روش شناسی
روش تحقیق از نوع مطالعات کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه مورد مطالعه شامل دو منابع کتابخانه ای، شواهد رسانه ای، تجربیات موسسات و افراد در داخل و خارج از کشور بود. از هر بخش نمونه گیری به روش قضاوتی و به تعداد قابل کفایت برمبنای اشباع نظری مولفه ها انجام شد (13 مقاله، 7 کتاب، 31 کلیپ، 43 تصویر تبلیغی، تجارب 8 متخصص و فعال، و سایر). ابزار پژوهش شامل رونوشت و فیش برداری بود. روایی پژوهش براساس روایی محتوایی 4 متخصص و اعتبار پیش فرض علمی و حقوقی نمونه ارزیابی و تایید گردید. از روش های کدگذاری و چارچوب بندی چندسطحی و سیستمی مفهومی جهت تحلیل یافته ها استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش شامل چند بخش بررسی منظرها، انواع، فرایند و پیامدهای بازاریابی اجتماعی برای رشد سواد حرکتی دانش آموزان می باشد.
نتیجه گیری
براساس یافته های تحقیق می توان گفت بازاریابی اجتماعی تکنیک مناسب برای تکمیل رفتارسازی سواد حرکتی دانش آموزان از طریق آموزش است. می باشد. مطالعات خارجی با استفاده از تکنیک بازاریابی اجتماعی و ایجاد کمپین های متفاوت توانسته اند در هر سطح تغییرات قابل توجه ای را مشاهده کنند. به عنوان نمونه می توان به ایجاد کمپین سلامت و فعالیت بدنی در دانش آموزان در تحقیق هومن و همکاران (۲۰۰۴) اشاره کرد. در نهایت می توان اظهار داشت استفاده درست و صحیح از تکنیک بازاریابی اجتماعی می تواند در توسعه فرهنگ ورزش در دانش آموزان موثر باشد.
امروزه اوقات فراغت اغلب دانش آموزان به جای فعالیت بدنی و بازی های رایج سنتی و فعالیت های مختص سنین پایین، با تماشای تلویزیون، فیلم و بازی های رایانه ای و استفاده غیر معمول از گوشی پر می شود. به همین سبب دانش آموزان در معرض خطر ابتلا به عوارض ناشی از کم تحرکی و اختلالات رفتاری و حرکتی قرار دارند. سواد حرکتی، فعالیت بدنی، بازی فعال و هدفمند ورزشی جزو مهم ترین ابزارهای پیشگیری از عوارض ناشی از کم تحرکی و تفریحات غیرفعال است. با توجه به عدم موفقیت مناسب آموزش ها و فرهنگسازی های بازی و حرکت حوزه دانش آموزان و نونهالان ضرورت دارد تا از روش های نوین در این زمینه استفاده شود. یکی از روش های نهادینه کردن رفتارهای مطلوب در اجتماع استفاده از بازاریابی اجتماعی است. براین اساس هدف از مطالعه حاضر بررسی قابلیت ها و کارکردهای تکنیک بازاریابی اجتماعی بر توسعه سواد حرکتی در دانش آموزان براساس شواهد نظری (تحقیقات علمی) و تجربی (تجارب و اقدامات عملی) بود.
روش شناسی
روش تحقیق از نوع مطالعات کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه مورد مطالعه شامل دو منابع کتابخانه ای، شواهد رسانه ای، تجربیات موسسات و افراد در داخل و خارج از کشور بود. از هر بخش نمونه گیری به روش قضاوتی و به تعداد قابل کفایت برمبنای اشباع نظری مولفه ها انجام شد (13 مقاله، 7 کتاب، 31 کلیپ، 43 تصویر تبلیغی، تجارب 8 متخصص و فعال، و سایر). ابزار پژوهش شامل رونوشت و فیش برداری بود. روایی پژوهش براساس روایی محتوایی 4 متخصص و اعتبار پیش فرض علمی و حقوقی نمونه ارزیابی و تایید گردید. از روش های کدگذاری و چارچوب بندی چندسطحی و سیستمی مفهومی جهت تحلیل یافته ها استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش شامل چند بخش بررسی منظرها، انواع، فرایند و پیامدهای بازاریابی اجتماعی برای رشد سواد حرکتی دانش آموزان می باشد.
نتیجه گیری
براساس یافته های تحقیق می توان گفت بازاریابی اجتماعی تکنیک مناسب برای تکمیل رفتارسازی سواد حرکتی دانش آموزان از طریق آموزش است. می باشد. مطالعات خارجی با استفاده از تکنیک بازاریابی اجتماعی و ایجاد کمپین های متفاوت توانسته اند در هر سطح تغییرات قابل توجه ای را مشاهده کنند. به عنوان نمونه می توان به ایجاد کمپین سلامت و فعالیت بدنی در دانش آموزان در تحقیق هومن و همکاران (۲۰۰۴) اشاره کرد. در نهایت می توان اظهار داشت استفاده درست و صحیح از تکنیک بازاریابی اجتماعی می تواند در توسعه فرهنگ ورزش در دانش آموزان موثر باشد.
کلیدواژه ها
Title
An analysis of the functions of social marketing in teaching motor literacy of students based on theoretical and experimental evidence
Authors
faizi faizi, jalal nili
Abstract
Introduction
Today, most students free time is filled with watching TV, movies and computer games and unusual use of phones, instead of physical activity and traditional common games and activities specific to young ages. For this reason, students are at risk of suffering from the complications of inactivity, behavioral and movement disorders. Movement literacy, physical activity, active and purposeful sports play are among the most important tools for preventing complications caused by inactivity and passive recreation. Due to the lack of success in training and developing the culture of play and movement in the field of children and infants, it is necessary to use new methods in this field. One of the ways to institutionalize desirable behaviors in society is to use social marketing.
Therefore, the purpose of this study was to investigate the capabilities and functions of social marketing technique on the development of motor literacy in children based on theoretical (scientific research) and experimental (practical experiments and measures) evidence.
Methodology
The research method was a qualitative study with a content analysis approach. The studied community included two library sources, media evidence, experiences of institutions and individuals inside and outside the country. Sampling was done from each section in a judgmental way and in a sufficient number based on the theoretical saturation of the components (13 articles, 7 books, 31 clips, 43 promotional images, experiences of 8 experts and activists, and others).
The research tools included transcripts and slips. The validity of the research was evaluated and confirmed based on the content validity of 4 experts and the validity of the scientific and legal assumptions of the sample. Coding methods and multi-level framing and conceptual system were used to analyze the findings.
findings
The findings of the research include several sections examining the views, types, process and consequences of social marketing for the development of motor literacy of children.
Conclusion
Based on the findings of the research, it can be said that social marketing is a suitable technique to complete the behavioral development of students movement literacy through education. is. Foreign studies using social marketing techniques and creating different campaigns have been able to observe significant changes at every level. As an example, we can refer to the creation of a health and physical activity campaign for students in the research of Homan et al. (2004).
Finally, it can be stated that the correct and correct use of social marketing technique can be effective in the development of sports culture in students.
Today, most students free time is filled with watching TV, movies and computer games and unusual use of phones, instead of physical activity and traditional common games and activities specific to young ages. For this reason, students are at risk of suffering from the complications of inactivity, behavioral and movement disorders. Movement literacy, physical activity, active and purposeful sports play are among the most important tools for preventing complications caused by inactivity and passive recreation. Due to the lack of success in training and developing the culture of play and movement in the field of children and infants, it is necessary to use new methods in this field. One of the ways to institutionalize desirable behaviors in society is to use social marketing.
Therefore, the purpose of this study was to investigate the capabilities and functions of social marketing technique on the development of motor literacy in children based on theoretical (scientific research) and experimental (practical experiments and measures) evidence.
Methodology
The research method was a qualitative study with a content analysis approach. The studied community included two library sources, media evidence, experiences of institutions and individuals inside and outside the country. Sampling was done from each section in a judgmental way and in a sufficient number based on the theoretical saturation of the components (13 articles, 7 books, 31 clips, 43 promotional images, experiences of 8 experts and activists, and others).
The research tools included transcripts and slips. The validity of the research was evaluated and confirmed based on the content validity of 4 experts and the validity of the scientific and legal assumptions of the sample. Coding methods and multi-level framing and conceptual system were used to analyze the findings.
findings
The findings of the research include several sections examining the views, types, process and consequences of social marketing for the development of motor literacy of children.
Conclusion
Based on the findings of the research, it can be said that social marketing is a suitable technique to complete the behavioral development of students movement literacy through education. is. Foreign studies using social marketing techniques and creating different campaigns have been able to observe significant changes at every level. As an example, we can refer to the creation of a health and physical activity campaign for students in the research of Homan et al. (2004).
Finally, it can be stated that the correct and correct use of social marketing technique can be effective in the development of sports culture in students.
Keywords
social marketing-Culture-students physical activity