تاثیر موسیقی در ساعات درس تربیت بدنی مدارس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان چاق یا دارای اضافه وزن
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9879
کد مقاله : 1215-THS
نویسندگان
1دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
23- کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
42- کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شوشتر، شوشتر، ایران
چکیده
مقدمه: یکی از مشکلات هر جامعه غفلت از شادی و نشاط و در نتیجه افزایش بیماریهای مختلف روانی از قبیل اضطراب و افسردگی است. برنامههای ریتمیک که بر حرکت به ضرب آهنگ موسیقی و درگیر شدن در الگوهای ریتمیک تأکید دارند، در بهبود مهارتهای حرکتی و عملکرد اجرایی در کودکان مؤثر هستند. بنابراین این مطالعه به منظور بررسی تاثیر موسیقی در ساعات درس تربیت بدنی مدارس بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان چاق یا دارای اضافه وزن انجام شد.
روش شناسی: این تحقیق به روش نیمه آزمایشی و از نوع کاربردی بود. 80 نفر از دانشآموزان دختر پایه چهارم تا ششم در محدوده سنی 9 تا 13 سال بهصورت در دسترس و داوطلبانه، وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی در چهار گروه 1) تمرینات ورزشی ریتمیک با موسیقی، 2) تمرینات ورزشی ریتمیک بدون موسیقی، 3) ورزش عادی با موسیقی و 4) تمرین معمول در مدارس بدون موسیقی قرار گرفتند. سپس پرسشنامه کارکردهای اجرایی بارکلی توسط دانشآموزان تکمیل شد. پس از انجام پیش آزمون، گروه تجربی به مدت هشت هفته و هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در قالب یک کلاس به بازیهای ریتمیک همراه با موسیقی و بدون موسیقی و ورزش عادی با موسیقی و بدون موسیقی پرداختند. در این پژوهش، هشت بازی ریتمیک مورد استفاده قرار گفت. در اجرای این بازیها اصول تطابقسازی از ساده به مشکل مدنظر قرار گرفت. متن موسیقیها و اشعار با کمک معلمان تربیت بدنی مدارس اجرا شد. پس از پایان برنامه تمرینی، دانشآموزان، مجدداً پرسشنامهی پیش آزمون را تکمیل کردند. آزمون تحلیل کوواریانس و تی همبسته و تعقیبی بنفرونی استفاده شد. برای محاسبات آماری ازنرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
نتایج: فعالیت ورزشی ریتمیک با موسیقی به طور معنیداری منجر به بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر شد(05/0 ≥ P). در سایر گروههای تمرینی این تفاوت معنیدارنبود(05/0≤P).
نتیجه گیری: این یافتهها نشان میدهد که ورزش ریتمیک همراه با موسیقی در ساعات درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی میتواند تأثیر مثبتی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان داشته باشد.
روش شناسی: این تحقیق به روش نیمه آزمایشی و از نوع کاربردی بود. 80 نفر از دانشآموزان دختر پایه چهارم تا ششم در محدوده سنی 9 تا 13 سال بهصورت در دسترس و داوطلبانه، وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی در چهار گروه 1) تمرینات ورزشی ریتمیک با موسیقی، 2) تمرینات ورزشی ریتمیک بدون موسیقی، 3) ورزش عادی با موسیقی و 4) تمرین معمول در مدارس بدون موسیقی قرار گرفتند. سپس پرسشنامه کارکردهای اجرایی بارکلی توسط دانشآموزان تکمیل شد. پس از انجام پیش آزمون، گروه تجربی به مدت هشت هفته و هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در قالب یک کلاس به بازیهای ریتمیک همراه با موسیقی و بدون موسیقی و ورزش عادی با موسیقی و بدون موسیقی پرداختند. در این پژوهش، هشت بازی ریتمیک مورد استفاده قرار گفت. در اجرای این بازیها اصول تطابقسازی از ساده به مشکل مدنظر قرار گرفت. متن موسیقیها و اشعار با کمک معلمان تربیت بدنی مدارس اجرا شد. پس از پایان برنامه تمرینی، دانشآموزان، مجدداً پرسشنامهی پیش آزمون را تکمیل کردند. آزمون تحلیل کوواریانس و تی همبسته و تعقیبی بنفرونی استفاده شد. برای محاسبات آماری ازنرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
نتایج: فعالیت ورزشی ریتمیک با موسیقی به طور معنیداری منجر به بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر شد(05/0 ≥ P). در سایر گروههای تمرینی این تفاوت معنیدارنبود(05/0≤P).
نتیجه گیری: این یافتهها نشان میدهد که ورزش ریتمیک همراه با موسیقی در ساعات درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی میتواند تأثیر مثبتی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان داشته باشد.
کلیدواژه ها
Title
The effect of music during school physical education classes on the executive functions of obese or overweight students
Authors
ZAHRA Hemati Farsani, Shahla Habibi, Masoumeh Kazemi, Narges Khosrowzadeh
Abstract
Introduction: Every society faces the challenge of neglecting happiness and cheerfulness, which can lead to an increase in mental health problems like anxiety and depression. Rhythmic exercise programs, where participants move to the beat of music and engage in rhythmic patterns, have been shown to improve motor skills and executive function in children. Therefore, this study aimed to investigate the effect of music during school physical education lessons on the executive functions of overweight or obese students.
Methods:This study employed an applied, quasi-experimental design. Eighty female students in grades four to six, aged nine to thirteen, voluntarily participated. They were randomly assigned to one of three groups: 1) regular exercise in schools without music, 2) regular exercise in schools with music, and 3) control group with no intervention (redundant group removed). Students completed the Barkley Executive Functions Questionnaire before the intervention. Following the pre-test, the experimental group participated in two 45-minute sessions per week of regular exercise and rhythmic games with music for eight weeks. The program incorporated eight rhythmic games designed with a progression of difficulty. Physical education teachers assisted with the music and poems used in the program. The students completed the Barkley Executive Functions Questionnaire again after the training program. Data analysis employed analysis of covariance (ANCOVA), correlated t-test, and Benferroni post hoc test. SPSS version 26 software was used for statistical analysis.
Results: Rhythmic exercise with music significantly improved the executive functions of female students (p ≤ 0.05). No significant improvements were observed in the other training groups (p ≥ 0.05).
Conclusion:These findings suggest that rhythmic exercise with music during physical education lessons in elementary schools can have a positive impact on students' executive functions.
Methods:This study employed an applied, quasi-experimental design. Eighty female students in grades four to six, aged nine to thirteen, voluntarily participated. They were randomly assigned to one of three groups: 1) regular exercise in schools without music, 2) regular exercise in schools with music, and 3) control group with no intervention (redundant group removed). Students completed the Barkley Executive Functions Questionnaire before the intervention. Following the pre-test, the experimental group participated in two 45-minute sessions per week of regular exercise and rhythmic games with music for eight weeks. The program incorporated eight rhythmic games designed with a progression of difficulty. Physical education teachers assisted with the music and poems used in the program. The students completed the Barkley Executive Functions Questionnaire again after the training program. Data analysis employed analysis of covariance (ANCOVA), correlated t-test, and Benferroni post hoc test. SPSS version 26 software was used for statistical analysis.
Results: Rhythmic exercise with music significantly improved the executive functions of female students (p ≤ 0.05). No significant improvements were observed in the other training groups (p ≥ 0.05).
Conclusion:These findings suggest that rhythmic exercise with music during physical education lessons in elementary schools can have a positive impact on students' executive functions.
Keywords
Rhythmic exercise, executive functions, Music