نقش فراهم سازهای رفتار حرکتی در شایستگی حرکتی ادراک شده کودکان 6 سال
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9868
کد مقاله : 1196-THS
نویسندگان
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده
چکیده
شایستگیحرکتیادراکشده، به درک، آگاهی و باورهای کودک در مورد انجام مهارتهای حرکتی اشاره دارد و عوامل موثر مرتبط با آن، بررسی شده است. با وجود اینکه نقش فراهم سازهای رشدی در شایستگی حرکتی واقعی کودکان مشخص شده است، اما آن در شایستگی حرکتی ادراک شده کودکان، هنوز بررسی نشده است. بنابراین، هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط بین فراهمسازهای رفتار حرکتی با شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکان 6 ساله شهر ارومیه بود. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع هبستگی بود. از لحاظ هدف کاربردی، از نظر زمان مقطعی، و از نظر جمع آوری داده ها، میدانی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل 192 کودک 6 ساله از بین کودکان پیش دبستانی شهر ارومیه بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل مقیاس شایستگی حرکتی ادراک شده برای کودکان کم سن و سال، و پرسشنامه فراهمسازهای رفتار حرکتی بود. داده ﻫﺎی جمع آوری شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه جهت تعیین ارتباط و پیشبینی بین این متغیرها، ارزیابی و تحلیل شدند. ﻧﺘﺎﯾﺞ تحلیل داده ها نشان داد مولفههای فراهمساز رشدی شامل مواد بازی، ویژگیهای خانه و ویژگیهای مدرسه، پیشبین کننده شایستگی حرکتی ادراک شده کل مهارت حرکتی بود. بنابراین، یافته ها بیانگر آن است که مولفه های فراهمسازهای رفتار حرکتی نقش مهمی در شایستگی حرکتی ادراک شده مهارتهای حرکتی کل، کودکان پیش دبستانی 6 ساله دارند. درکل، پیشنهاد می شود والدین و مربیان و پژوهشگران در طراحی مداخلات تمرینی و مطالعه شایستگی حرکتی ادراک شده کودکان پیش دبستانی، نقش موثر فراهم کننده های رشدی مرتبط با مواد بازی، ویژگی های خانه و ویژگیهای مدرسه نیز در نظر گرفته شوند.
شایستگیحرکتیادراکشده، به درک، آگاهی و باورهای کودک در مورد انجام مهارتهای حرکتی اشاره دارد و عوامل موثر مرتبط با آن، بررسی شده است. با وجود اینکه نقش فراهم سازهای رشدی در شایستگی حرکتی واقعی کودکان مشخص شده است، اما آن در شایستگی حرکتی ادراک شده کودکان، هنوز بررسی نشده است. بنابراین، هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط بین فراهمسازهای رفتار حرکتی با شایستگی حرکتی ادراک شده در کودکان 6 ساله شهر ارومیه بود. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع هبستگی بود. از لحاظ هدف کاربردی، از نظر زمان مقطعی، و از نظر جمع آوری داده ها، میدانی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل 192 کودک 6 ساله از بین کودکان پیش دبستانی شهر ارومیه بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل مقیاس شایستگی حرکتی ادراک شده برای کودکان کم سن و سال، و پرسشنامه فراهمسازهای رفتار حرکتی بود. داده ﻫﺎی جمع آوری شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه جهت تعیین ارتباط و پیشبینی بین این متغیرها، ارزیابی و تحلیل شدند. ﻧﺘﺎﯾﺞ تحلیل داده ها نشان داد مولفههای فراهمساز رشدی شامل مواد بازی، ویژگیهای خانه و ویژگیهای مدرسه، پیشبین کننده شایستگی حرکتی ادراک شده کل مهارت حرکتی بود. بنابراین، یافته ها بیانگر آن است که مولفه های فراهمسازهای رفتار حرکتی نقش مهمی در شایستگی حرکتی ادراک شده مهارتهای حرکتی کل، کودکان پیش دبستانی 6 ساله دارند. درکل، پیشنهاد می شود والدین و مربیان و پژوهشگران در طراحی مداخلات تمرینی و مطالعه شایستگی حرکتی ادراک شده کودکان پیش دبستانی، نقش موثر فراهم کننده های رشدی مرتبط با مواد بازی، ویژگی های خانه و ویژگیهای مدرسه نیز در نظر گرفته شوند.
کلیدواژه ها
Title
The role of motor behaviour affordances on perceived motor competence of 6-year-old children
Authors
Ziba Molakhah, Malek Ahmadi
Abstract
Abstract:
Perceived motor competence refers to a child's understanding, awareness, and beliefs about performing motor skills and also, the effective factors related to it have been investigated. Although the role of motor developmental affordances in children's actual motor competence has been identified, it has not yet been explored in children's perceived motor competence. Therefore, this study aimed to investigate the role of motor behavior affordances on the perceived motor competence of 6-year-old children. The research method employed in this study was descriptive-correlational. It was cross-sectional in terms of time and field in terms of data collection. The statistical sample of this research included 192 six-year-old children from preschools in Urmia city, selected using a convenience sampling method. The data collection tool was the perceived motor competence scale questionnaires for young children (Barnett et al. 2015), and developmental provision questionnaire (Floris et al., 2021). The obtained data were evaluated and analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple linear regression to determine the relationship and prediction between these variables. The results showed that the components of game material, home characteristics and school characteristics predicted overall perceived motor competence. Therefore, it can be concluded that some components of providing environmental affordances play an important role in the perception of movement competence motor skills in 6-year-old children. Overall, it is suggested that parents, educators, and researchers should consider the effective role of developmental affordances related to game materials, home characteristics, and school characteristics in designing training interventions and studying the perceived motor competence of preschool children.
Perceived motor competence refers to a child's understanding, awareness, and beliefs about performing motor skills and also, the effective factors related to it have been investigated. Although the role of motor developmental affordances in children's actual motor competence has been identified, it has not yet been explored in children's perceived motor competence. Therefore, this study aimed to investigate the role of motor behavior affordances on the perceived motor competence of 6-year-old children. The research method employed in this study was descriptive-correlational. It was cross-sectional in terms of time and field in terms of data collection. The statistical sample of this research included 192 six-year-old children from preschools in Urmia city, selected using a convenience sampling method. The data collection tool was the perceived motor competence scale questionnaires for young children (Barnett et al. 2015), and developmental provision questionnaire (Floris et al., 2021). The obtained data were evaluated and analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple linear regression to determine the relationship and prediction between these variables. The results showed that the components of game material, home characteristics and school characteristics predicted overall perceived motor competence. Therefore, it can be concluded that some components of providing environmental affordances play an important role in the perception of movement competence motor skills in 6-year-old children. Overall, it is suggested that parents, educators, and researchers should consider the effective role of developmental affordances related to game materials, home characteristics, and school characteristics in designing training interventions and studying the perceived motor competence of preschool children.
Keywords
Affordances, motor behavior, Perceived motor competence, Child