نقش رسانه ها در مدیریت و سیاست گذاری ورزشی، مطالعه موردی فوتبال در عربستان سعودی

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9864
کد مقاله : 1185-THS
نویسندگان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
رسانه‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی در تعیین و تأثیر بر سیاست‌گذاری ورزشی به ویژه در دوران مدرن، نقش بسزایی ایفا می‌کنند. این نقش دارای پیچیدگی‌های مختلفی است که از طریق تحلیل هدفمند می‌توان به درک عمیق‌تری از آن پی برد.در دنیای امروز، رسانه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند و تأثیرگذار در جامعه شناخته می‌شوند. در حوزه ورزش نیز، نقش رسانه‌ها به‌عنوان مهمترین منبع اطلاعات و تفریح برای مردم بسیار حائز اهمیت است. نفش و تاثیر رسانه ها در سیاست گذاری ورزشی دارای ایعاد مختلفی مانند:
ترویج و تبلیغ رویدادها، تیم‌ها و ورزشکاران، انتشار خبرها، مصاحبه‌ها و برنامه‌های ورزشی ، جذب تماشاگران و حامیان و گردشگران ورزشی ، تغییر نگرش عمومی نسبت به ورزش، تیم‌ها و ورزشکاران و حتی کشور های میزبان و همچنین سیاست گذاری تصمیم‌گیران و افراد مسئول در حوزه ورزش و تاثیرات دیگر می باشد.
این ابعاد نشان از اهمیت بی‌قیاس رسانه‌ها در سیاستگذاری ورزشی است. آنها نه تنها به عنوان منبع اطلاعات، بلکه به عنوان شکل‌دهنده نگرش‌ها و تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها نقش اساسی دارند. این تعاملات پیچیده و گسترده می‌توانند واقعاً دنیای ورزش را به شکل چشمگیری تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال کشور های حوزه خلیج فارس از جمله عربستان در دهه های اخیر با سرمایه گذاری و سیاست گذاری های خود در حوزه ورزش و جذب ستاره های مطرح جهانی و میزبانی رویداد های ورزشی به ویژه در حوزه فوتبال و جلب توجه رسانه ها توانسته اند از قدرت رسانه ها در جهت تلبیغ و ترویج تیم های ورزشی خود در جهت کسب سود و تغیر نگرش جهانی و عمومی نسبت به کشور خود و جذب گردشگر ورزشی و توسعه بخش ورزشی خود موفق ظاهر شوند. هدف از این پژوهش یررسی نقش و جایگاه رسانه ها در سیاست گذاری و تصمیم گیری های مدیران ورزشی در جهت توسعه ورزش به صورت کلی و عربستان سعودی به صورت موردی می باشد.روش تحقیق در این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش به صورت توصیفی تحلیلی با استفاده از منابع کتاب خانه ای مرتبط با موضوع پژوهش بوده و به این نتیجه منجر شده است که نقش رسانه ها در هر شکل آن در ورزش و در پی آن سیاست گذاری های ورزشی غیر قابل انکار است و سیاست گذاران ورزشی با مدیریت کار آمد می توانند از تقش و جایگاه آن در توسعه حوزه ورزش خود استفاده بکنند همچانان که کشور عربستان با سرمایه کذاری خود در بخش ورزشی در حوزه فوتبال به عنوان مثال جذب ستاره هایی مانند رونالدو و کریم بنزما و نیمار توانسته است با جذب رسانه ها از قدرت رسانه ها در توسعه خود استفاده بکند.
کلیدواژه ها
 
Title
The role of the press in chief and sports policy, the study of football in
Authors
fatemeh Sadat Hosseini
Abstract
As one of the main factors in determining and influencing sports policy, the media play a significant role, especially in the modern era. This role has various complexities that can be understood through targeted analysis. In today's world, the media is known as one of the powerful and influential tools in society. In the field of sports, the role of the media as the most important source of information and entertainment for people is very important. The influence and influence of the media in sports policy-making has different meanings such as:
Promoting and promoting events, teams and athletes, publishing news, interviews and sports programs, attracting spectators and supporters and sports tourists, changing public attitudes towards sports, teams and athletes and even host countries, as well as policy making by decision makers and responsible people in the field Exercise and other influences.
These dimensions show the incomparable importance of the media in sports politics. They play an important role not only as a source of information, but also as a shaper of attitudes and influencing decisions. These complex and extensive interactions can really affect the world of sports in a significant way. For example, the Persian Gulf countries, including Saudi Arabia, in recent decades, with their investments and policies in the field of sports and attracting world-famous stars and hosting sports events, especially in the field of football, and attracting the attention of the media, have been able to The power of the media to advertise and promote their sports teams in order to gain profit and change the global and public attitude towards their country and to attract sports tourists and develop their sports sector. The purpose of this research is to examine the role and position of the media in policy-making and decision-making by sports managers in the direction of the development of sports in general and Saudi Arabia in a case-by-case manner. It is descriptive and analytical using library sources related to the research topic and has led to the conclusion that the role of the media in any form in sports and subsequently sports policies is undeniable and sports policy makers with Successful management can use its strength and position in the development of their sports field, as well as Saudi Arabia with its investment in the sports sector in the field of football, for example by attracting stars such as Ronaldo, Karim Benzema and Neymar, has been able to attract the media Use the power of the media in your development.
Keywords
Media and sports management, sports politics and media, sports management, sports policy, media and sports