تاثیر روانشناسی بر بهبود فروش لوازم ورزشی بر اساس تجربه مشتریان ایرانی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9848
کد مقاله : 1163-THS
نویسندگان
11. مدرس گروه مدیریت ورزشی، واحد تهرانغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
22. استادیار گروه گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علم و صنعت فارابی، تهران، ایران
33. مدرس گروه مدیریت ورزشی مرکز آموزش عالی طبرسی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
چکیده
چکیده
هدف: جهان ورزش دوران جدید و تازه ای را تجربه میکند، تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد ورزشی استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی را در ورزش مورد توجه قرار داده است. هر روزه میلیون ها دلار در کشورهای مختلف هزینه ورزش می شود و احساس نیاز به ورزش به منظور مرتفع کردن مشکلات و معضلات روحی و جسمی مردم روز به روز محسوس تر می شود. خرید نیز بخش جداییناپذیری از زندگی امروز است؛ در عین حال که برای بعضی مصرفکنندگان لذت و شادی به همراه آورده و کارایی آنها را بالا میبرد. اما برای وضعیت مالی و روحی بعضی دیگر، تهدیدات جدی بهوجود میآورد. به همین دلیل شرایط روحی، روانی افراد در طی فرایند خرید، در دهه های اخیر یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه محققان بوده است. هدف از مطالعه حاضر استفاده از روانشناسی ورزشی برای بهبود تجربه مشتری در فروشگاه های لوازم ورزشی است. طرح تحقیق، داده ها و روش شناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی - همبستگی و ازمنظر هدف ، کاربردی است که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، شامل بر افراد 17 تا 40 ساله مصرف کننده کالا های ورزشی شهر تهران به تعداد 385 نفر بود. که به دو پرسشنامه «رفتار خرید» ادواردز و «نگرش مصرف کننده نسبت به خرید» لی و ترایل پاسخ دادند. نتیجهگیری : با توجه به نتایج تحقیق و میزان اثر گذاری تمایل به برند و عدم اثرگذاری تبلیغات کلامی فروشنده مهم ترین فاکتور برای بهبود خرده فروشی افزایش تمایل مصرف کننده نسبت به خرید هر محصول یا کل برند است، از سویی نیز این پتانسیل برای خرده فروش وجود دارد که تداعی برند مصرف کننده را بهبود بخشد.
هدف: جهان ورزش دوران جدید و تازه ای را تجربه میکند، تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد ورزشی استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی را در ورزش مورد توجه قرار داده است. هر روزه میلیون ها دلار در کشورهای مختلف هزینه ورزش می شود و احساس نیاز به ورزش به منظور مرتفع کردن مشکلات و معضلات روحی و جسمی مردم روز به روز محسوس تر می شود. خرید نیز بخش جداییناپذیری از زندگی امروز است؛ در عین حال که برای بعضی مصرفکنندگان لذت و شادی به همراه آورده و کارایی آنها را بالا میبرد. اما برای وضعیت مالی و روحی بعضی دیگر، تهدیدات جدی بهوجود میآورد. به همین دلیل شرایط روحی، روانی افراد در طی فرایند خرید، در دهه های اخیر یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه محققان بوده است. هدف از مطالعه حاضر استفاده از روانشناسی ورزشی برای بهبود تجربه مشتری در فروشگاه های لوازم ورزشی است. طرح تحقیق، داده ها و روش شناسی: پژوهش حاضر، به روش توصیفی - همبستگی و ازمنظر هدف ، کاربردی است که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، شامل بر افراد 17 تا 40 ساله مصرف کننده کالا های ورزشی شهر تهران به تعداد 385 نفر بود. که به دو پرسشنامه «رفتار خرید» ادواردز و «نگرش مصرف کننده نسبت به خرید» لی و ترایل پاسخ دادند. نتیجهگیری : با توجه به نتایج تحقیق و میزان اثر گذاری تمایل به برند و عدم اثرگذاری تبلیغات کلامی فروشنده مهم ترین فاکتور برای بهبود خرده فروشی افزایش تمایل مصرف کننده نسبت به خرید هر محصول یا کل برند است، از سویی نیز این پتانسیل برای خرده فروش وجود دارد که تداعی برند مصرف کننده را بهبود بخشد.
کلیدواژه ها
Title
The effect of psychology on improving the sale of sports equipment based on the experience of Iranian customers
Authors
Ali Sajedi Sbegh, Abbas Dostdar Rozbahani, Massoumeh Hbibi
Abstract
Abstract
Purpose: The world of sports is experiencing a new era, rapid and extensive changes in all aspects of sports have brought attention to the use of marketing methods and techniques in sports. Every day, millions of dollars are spent on sports in different countries, and the need for sports to solve people's mental and physical problems is becoming more noticeable day by day. Shopping is also an integral part of today's life; At the same time, it brings pleasure and happiness to some consumers and increases their efficiency. But for the financial and mental condition of some others, it creates serious threats. For this reason, the psychological condition of people during the purchase process has been one of the most important topics of researchers' attention in recent decades. The purpose of this study is to use sports psychology to improve customer experience in sports equipment stores. Research design, data and methodology: The current research is descriptive-correlational and applied in terms of purpose, which was conducted in the field. The statistical population of this research included 385 people aged 17 to 40 who consume sports goods in Tehran. who responded to two Edwards "shopping behavior" and "consumer attitude towards shopping" questionnaires by Lee and Trail. Conclusion: According to the results of the research and the degree of effect of brand preference and the lack of effect of seller's verbal advertising, the most important factor for improving retail sales is the increase of consumer's desire to buy any product or the entire brand, on the other hand, this potential exists for retail sales. It has to improve consumer brand association.
Purpose: The world of sports is experiencing a new era, rapid and extensive changes in all aspects of sports have brought attention to the use of marketing methods and techniques in sports. Every day, millions of dollars are spent on sports in different countries, and the need for sports to solve people's mental and physical problems is becoming more noticeable day by day. Shopping is also an integral part of today's life; At the same time, it brings pleasure and happiness to some consumers and increases their efficiency. But for the financial and mental condition of some others, it creates serious threats. For this reason, the psychological condition of people during the purchase process has been one of the most important topics of researchers' attention in recent decades. The purpose of this study is to use sports psychology to improve customer experience in sports equipment stores. Research design, data and methodology: The current research is descriptive-correlational and applied in terms of purpose, which was conducted in the field. The statistical population of this research included 385 people aged 17 to 40 who consume sports goods in Tehran. who responded to two Edwards "shopping behavior" and "consumer attitude towards shopping" questionnaires by Lee and Trail. Conclusion: According to the results of the research and the degree of effect of brand preference and the lack of effect of seller's verbal advertising, the most important factor for improving retail sales is the increase of consumer's desire to buy any product or the entire brand, on the other hand, this potential exists for retail sales. It has to improve consumer brand association.
Keywords
Sports psychology, Marketing, Sports Equipment, Iranian buyers, Consumer