بررسی تاثیر نیازهای روانی در گرایش افراد به شرطبندی اینترنتی در ورزش
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9846
کد مقاله : 1160-THS
نویسندگان
1استاد مدعو دانشگاه آزاد واحد تهران غرب
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، ایران،
3گروه مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی، ایران،
چکیده
چکیده:
گسترش روزافزون شرطبندی و قمار در فضای مجازی و اینترنت و نیز ایجاد مشکلات فردی و مشکلات اجتماعی فراوان باعث بروز نگرانیهای جوامع برای افراد درگیر در این عامل شده است. در این میان یکی از جنبه های مورد توجه در علل گرایش افراد مختلف به شرطبندیهای اینترنتی جنبه خواست ها و نیازهای روانی افراد به نظر میرسد. لذا در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر این نیازهای روانی افراد در گرایش به شرطبندی اینترنتی پرداخته شده است. در این پژوهش که از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است؛ از مصاحبه با روش کد گذاری باز در روش کیفی و ازابزار پرسشنامه در روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی 12 نفر از نخبگان، متخصصان و کارشناسان مربوطه در حوزۀ علوم اجتماعی و ورزشی بودند که با روش گلوله برفی انتخاب شدند و در روش کمی 367 نفر از افراد شرکت کننده در شرطبندی ها بودند که از این میان 188 نفر به وسیله فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته ( شرطبندی در ورزش ) جهت بررسی و ارزیابی متغیرها استفاده شد و توسط 12 نفراز نخبگان روایی محتوی و صوری آن تایید شده و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با توجه به مقادیر t تاثیر محیط و جامعه با همبستگی 82/0 و نیازهای روانی ا همبستگی 58/0 از جمله مهترین عوامل موثر بودند.
گسترش روزافزون شرطبندی و قمار در فضای مجازی و اینترنت و نیز ایجاد مشکلات فردی و مشکلات اجتماعی فراوان باعث بروز نگرانیهای جوامع برای افراد درگیر در این عامل شده است. در این میان یکی از جنبه های مورد توجه در علل گرایش افراد مختلف به شرطبندیهای اینترنتی جنبه خواست ها و نیازهای روانی افراد به نظر میرسد. لذا در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر این نیازهای روانی افراد در گرایش به شرطبندی اینترنتی پرداخته شده است. در این پژوهش که از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است؛ از مصاحبه با روش کد گذاری باز در روش کیفی و ازابزار پرسشنامه در روش کمی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی 12 نفر از نخبگان، متخصصان و کارشناسان مربوطه در حوزۀ علوم اجتماعی و ورزشی بودند که با روش گلوله برفی انتخاب شدند و در روش کمی 367 نفر از افراد شرکت کننده در شرطبندی ها بودند که از این میان 188 نفر به وسیله فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته ( شرطبندی در ورزش ) جهت بررسی و ارزیابی متغیرها استفاده شد و توسط 12 نفراز نخبگان روایی محتوی و صوری آن تایید شده و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با توجه به مقادیر t تاثیر محیط و جامعه با همبستگی 82/0 و نیازهای روانی ا همبستگی 58/0 از جمله مهترین عوامل موثر بودند.
کلیدواژه ها
Title
Investigating the impact of psychological needs on the tendency of people to bet online in sports
Authors
Ali Sajedi Sbegh, Seyed Emad Hoseini, Farshad Emami
Abstract
The ever-increasing spread of betting on the Internet and the creation of many personal and social problems have caused the societies' concerns for the people involved in this factor. In the meantime, one of the aspects of interest in the causes of people's inclination towards online betting seems to be the aspect of people's psychological needs. Therefore, in the current research, the impact of people's psychological needs on the tendency to internet betting has been investigated. In this research, which is correlational in terms of type and practical in terms of purpose; An open coding interview was used in the qualitative method and a questionnaire was used in the quantitative method. The statistical population of the qualitative part was 12 elites, specialists and relevant experts in the field of social sciences and sports, who were selected by the snowball method, and in the quantitative method, there were 367 people who participated in betting, of which 188 people were selected by the Cochran formula. and were investigated by random sampling method. In this research, a researcher-made questionnaire (betting in sports) was used to evaluate the variables, and its content and form validity were confirmed by 12 elite people, and its reliability was obtained using Cronbach's alpha test of 0.83. SPSS software was used for data analysis. The results of the research showed that according to the t values, the impact of the environment and society with a correlation of 0.82 and psychological needs with a correlation of 0.58 were among the most important factors.
Keywords
Internet sports betting, Internet income generation prediction