شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اقتصاد گردشگری ورزشی ایران بر اساس روش AHP

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9845
کد مقاله : 1159-THS
نویسندگان
1دانشگاه آزاد واحد آمل، دانشجو
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، ایران،
3گروه مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی، ایران،
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اقتصاد گردشگری ‎‎ورزشی کشور بر اساس روش AHP بود. روش‌: به شیوه آمیخته(کیفی و کمی) و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. گردآوری داده ها در بخش کیفی با روش مصاحبه با جامعه آماری 22 نفره توسط مدیران ورزشی و همچنین اساتید مدیریت ورزشی صورت گرفت و به روش نمونه‌گیری گلوله برفی بهره گرفته شد. پس از انجام 22 مصاحبه، تعداد 314 کد در قالب 8 مولفه شناسایی و تحلیل داده‌ها به صورت نظام‌مند و با استفاده از روش تحلیل تم در محیط نرم‌افزار Nvivo 10 انجام شد. جامعه آماری بخش کمی 80 نفر از کارشناسان گردشگری ورزشی، مدیران آژانس های مسافربری، گردشگران ورزشی، پژوهشگران حوزه گردشگری ورزشی به روش مقایسات زوجی AHP و به روش نمونه گیری تمام شمول انتخاب شدند و در نرم افزار Expert Choice11 نتایج بصورت مدل اجرایی شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها در نهایت 69 کد شناسایی گردید که با توجه به اهمیت و فراوانی در 8 طبقه (عوامل سازمانی و مدیریتی، عوامل سیاسی و قانونی، عوامل بازاریابی و تبلیغات، عوامل زیر ساختی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عامل جاذبه ها، کیفیت ارائه خدمات، عوامل مالی و درآمد) دسته‌بندی شدند. با توجه به وزن دهی به روش AHP در رتبه بندی مولفه ها و زیرمعیارها مشخص گردید که مولفه بازاریابی با وزن نسبی 0.188 بالاترین رتبه بین مولفه ها را بدست آورد. در مولفه عوامل سازمانی و مدیریتی شاخص بهره گیری از افراد متخصص در حیطه گردشگری دیجیتال ورزشی با وزن نسبی 0.473، عوامل سیاسی و قانونی، زیرمعیار تصویب قانون حمایت و تشویق سرمایه گذاری خارجی(FIPPA)" با وزن نسبی 0.508 ، عوامل بازاریابی و تبلیغات، زیرمعیار استفاده از چهره های سرشناس و معروف برای تبلیغ جاذبه های گردشگری با وزن نسبی 0.652 ، عوامل زیرساختی، زیرمعیار طراحی مدرن ترین اماکن ورزشی به شیوه متاورس با وزن نسبی 0.327 ، عوامل ارائه خدمات، زیرمعیار استفاده از فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری دیجیتالی در اماکن تفریحی و استراحتگاهی ورزشی با وزن نسبی 0.661 ، عوامل اقتصادی، زیرمعیار استفاده از سیستم پرداخت با ارزدیجیتال جهت ارتقای کیفیت خدمات مالی ورزشی " با وزن نسبی 0.584 ، عوامل خدمات هوشمند، زیرمعیار تدوین استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای توسعه گردشگری ورزشی با وزن نسبی 0.379 بالاترین زیرمعیارهای مولفه های مذکور بدست آمدند. نتیجه‌گیری: اقتصاد گردشگری ورزشی از جمله عواملی است که با رونق ورزش در مناطق مختلف در ارتباط بوده و از این لحاظ دارای اهمیت زیادی است لذا می توان با ایجاد بسترهای مناسب درخصوص بازاریابی و سرمایه گذاری توسط افراد با سابقه ورزشی به ارتقای اقتصاد گردشگری ورزشی دست یافت.
کلیدواژه ها
 
Title
Identifying and prioritizing factors affecting Iran's sports tourism economy based on the AHP method
Authors
Fatemeh Mohammadzadeh kalkhoren, Seyed Emad Hoseini, Farshad Emami
Abstract
The purpose of this research was to identify and prioritize the factors affecting the country's sports tourism economy based on the AHP method. Method: It was a mixed method (qualitative and quantitative) and based on foundation data theorizing. The data collection in the qualitative part was done by interviewing a statistical population of 22 people by sports managers and sports management professors, and snowball sampling was used. After conducting 22 interviews, 314 codes were identified in the form of 8 components and data analysis was done systematically using the theme analysis method in the Nvivo 10 software environment. The quantitative statistical population of 80 sports tourism experts, travel agency managers, sports tourists, sports tourism researchers were selected by AHP pairwise comparison method and comprehensive sampling method, and the results were implemented as a model in Expert Choice11 software. Findings: In the end, 69 codes were identified according to their importance and frequency in 8 categories (organizational and managerial factors, political and legal factors, marketing and advertising factors, infrastructure factors, cultural and social factors, attraction factors) , quality of service provision, financial factors and income) were categorized. According to AHP weighting in the ranking of components and sub-criteria, it was determined that the marketing component with a relative weight of 0.188 got the highest rank among the components. In the component of organizational and management factors, the index of using experts in the field of digital sports tourism with a relative weight of 0.473, political and legal factors, the sub-criterion of approval of the Foreign Investment Support and Encouragement Law (FIPPA) with a relative weight of 0.508, marketing and advertising factors, The sub-criterion of using well-known and famous figures to advertise tourist attractions with a relative weight of 0.652, infrastructure factors, the sub-criterion of designing the most modern sports facilities in the metaverse style with a relative weight of 0.327, service provision factors, the sub-criterion of using digital software and hardware technologies In recreation and sports resorts with a relative weight of 0.661, economic factors, the sub-criterion of using a digital currency payment system to improve the quality of sports financial services with a relative weight of 0.584, smart service factors, the sub-criterion of developing digital marketing strategies for the development of sports tourism with a relative weight 0.379, the highest sub-criteria of the mentioned components were obtained. Conclusion: The economy of sports tourism is one of the factors that are related to the prosperity of sports in different regions, and in this sense, it is very important. Therefore, it is possible to promote the economy of sports tourism by creating suitable platforms for marketing and investment by people with a sports background. Found.
Keywords
sports tourism, tourism economy, economic effects, economic development