بررسی تاثیر تمرینات ذهنی بر آمادگی روانی بازیکنان فوتبال نونهال؛ مطالعه روی بازیکنان فوتبال رده نونهالان باشگاه پرسپولیس

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9844
کد مقاله : 1158-THS
نویسندگان
1دانشگاه شهید بهشتی
2دانشگاه تهران
چکیده
تأثیر مثبت آمادگی ذهنی بر محیط‌های فوتبال نخبه توسط محققان و تمرین‌کنندگان برای بیش از یک دهه ثابت شده است (گیزبورن و ریچاردسون، 2005؛ ناستی، 2010؛ پین و هاروود، 2009). با این حال، در مقایسه با المپیک، پارالمپیک، و سایر محیط‌های حرفه‌ای/نخبگان (دوراند بوش و سالملا، 2002؛ گولد، اکلوند، و جکسون، 1992؛ جونز، هانتون، و کاناتون، 2002)، استفاده از روان‌شناسی در فوتبال است. کمتر مورد قبول و استفاده قرار گرفته است. در این راستا استفاده از مهارت های ذهنی در رده های پایه مانند رده های بزرگسالان می تواند تاثیر خوبی در رشد بازیکنان داشته باشد. محققان بر بهبود مهارت های ذهنی در طول رشد تاکید کرده اند. با این حال، علیرغم افزایش تحقیقات و تمرینات عملی در آکادمی های فوتبال، منابع عملی و تجربی در دسترس تا حدودی محدود است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر مداخله تمرین ذهنی طولانی مدت بر آمادگی ذهنی بازیکنان فوتبال زیر 15 سال بود. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان زیر 15 سال باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود که هر 28 بازیکن به صورت داوطلبانه در این مداخله شرکت کردند. 16 جلسه 40 دقیقه ای هر هفته در یک ساعت مشخص در محل تمرین برگزار شد. این جلسات شامل آموزش مهارت های ذهنی برای بازیکنان بود. قبل از شروع و پس از پایان مداخله، تست وضعیت روانی از بازیکنان گرفته شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه اطلاعات شخصی OMSAT و آمادگی روانشناختی بود. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که پس از مداخله تفاوت معنی داری در نمرات سازه های تجسم، تمرکز، بازیابی تمرکز، آرامش و عدم آشنایی مشاهده شد. با مهارت های ذهنی و تاکید و مرور طولانی مدت، این مهارت ها می تواند دلیل رشد نمرات این ساختارها باشد. ساختارهایی مانند تعهد، اعتماد به نفس و هدف گذاری تغییر قابل توجهی نشان ندادند که می تواند دلیل بالا بودن نمرات در ابتدای آزمون باشد. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می‌شود برای آموزش مهارت‌های روان‌شناختی به بازیکنان جوان از روان‌شناسان مورد تایید استفاده شود.
کلیدواژه ها
 
Title
Investigating the effect of mental training on the mental preparation of youth football players; A study on youth football players of Persepolis club
Authors
Ehsan Shirmohammadi, Milad Esmaeili
Abstract
The positive impact of mental preparation on elite soccer environments has been proven by researchers and practitioners for more than a decade (Gisborne & Richardson, 2005; Nasty, 2010; Payne & Harwood, 2009). However, compared to Olympic, Paralympic, and other professional/elite environments (Durand-Bush & Salmela, 2002; Gould, Eklund, & Jackson, 1992; Jones, Hunton, & Connaughton, 2002), the use of psychology in soccer It is less accepted and used. In this regard, using mental skills in basic categories such as adult categories can have a good effect on the development of players. Researchers have emphasized the improvement of mental skills during development. However, despite the growing research and practical exercises in football academies, the practical and experimental resources available are somewhat limited. The purpose of this study was to investigate the effect of long-term mental training intervention on the mental preparation of football players under 15 years of age. The statistical population consisted of all players under 15 years of age of Tehran Persepolis football club, all 28 players voluntarily participated in this intervention. 16 sessions of 40 minutes each week at a specific time were held at the training place. The sessions included training in mental skills for the players. Before the start and after the end of the intervention, the psychological condition test was taken from the players. The research tools included the OMSAT personal information and psychological preparation questionnaire. The results of the data analysis showed that after the intervention, significant differences were seen in the scores of the constructs of visualization, concentration, recovery of concentration, relaxation, and lack of familiarity. With mental skills and long-term emphasis and review, these skills can be the reason for the growth of the scores of these structures. Structures such as commitment, self-confidence, and goal setting did not show any significant change, which could be the reason for the high scores at the beginning of the test. According to the results of the research, it is suggested to use approved psychologists to teach psychological skills to Young soccer players.
Keywords
"Mental skills""Mental preparation""Football"