تاثیر تایپوگرافی و شعار در تبلیغات محیطی ورزشگاه های فوتبال بر وفاداری به برند با نقش میانجی ترجیح برند؛ مطالعه موردی برند اسنوا
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9841
کد مقاله : 1152-THS
نویسندگان
1ندارم
2عضو هیأت علمی
چکیده
مقدمه: در میان انواع ورزشها فوتبال بستری مناسب برای تبلیغات شرکتهای بزرگ فراهم میکند. تبلیغات به شکلهای متنوعی همچون تبلیغات داخل استادیوم، آگهیهای بازرگانی که حین بازیها پخش میشود، تبلیغات چاپی روی لباس و تجهیزات ورزشی و غیره توسط شرکتها انجام میشود. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تایپوگرافی و شعار در تبلیغات محیطی اطراف زمین فوتبال بر وفاداری مشتریان با نقش میانجی ترجیح برند میپردازد.
روش شناسی: تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر روش، توصیفی - پیمایشی، به لحاظ اجرا میدانی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش تماشاگران مسابقات فوتبال در ورزشگاه آزادی در سال 1402 می باشند. با توجه به تعداد سوالات پرسشنامه و همچنین پیشنهاد استیو (2002) مبنی بر تعداد 5 الی 15 نمونه به ازای هر سوال، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد وفاداری (ساهین و آتیلگان 2011)، پرسشنامه استاندارد ترجیح برند (بویل و همکاران 2011) بود. همچنین برای متغیر ویژگی های بصری شامل تایپوگرافی و شعار، پرسشنامه محقق ساخته طراحی شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار SmartPLS3 استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد بصری (تایپوگرافی و شعار) به صورت مستقیم بر وفاداری تماشاگران نسبت به تبلیغ انجام شده در استادیوم تاثیر ندارد. اما، با توجه به نتایج تحقیق، ابعاد بصری از طریق ترجیح برند منجر به ایجاد وفاداری در مشتریان می شود. (مقدار t برای رابطه ابعاد بصری-وفاداری، ابعاد بصری-ترجیح برند و ترجیح برند- وفاداری به ترتیب 89/1، 37/2 و 61/ 49 و ضریب مسیر برای روابط ذکر شده به ترتیب 04/0، 11/0، 80/0 به دست آمد) و ترجیح برند به عنوان میانجی قوی تعیین شد.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به این که تبلیغات محیطی همواره در معرض دید افراد قرار دارند، طراحی و محتوای تبلیغات از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. همچنین محققان بر این باورند که عوامل تایپوگرافی مانند سبکهای تایپ، اندازه و رنگ حروف در ترکیب با عناصر دیگر مانند شعار میتواند اثربخشی تبلیغات را به صورت چشمگیری افزایش دهد(Kim2021) و اگر طراحان تبلیغات بتوانند بین تایپوگرافی، شعار تبلیغاتی و دیگر عناصر تاثیر گذار در تبلیغات هماهنگی مناسبی ایجاد کنند به مزیت رقابتی نسبت به رقیبان خود دست مییابند و ترجیح مصرفکنندگان را نسبت به برند خود افزایش میدهند که در نهایت منجر به وفاداری میشود.
روش شناسی: تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر روش، توصیفی - پیمایشی، به لحاظ اجرا میدانی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش تماشاگران مسابقات فوتبال در ورزشگاه آزادی در سال 1402 می باشند. با توجه به تعداد سوالات پرسشنامه و همچنین پیشنهاد استیو (2002) مبنی بر تعداد 5 الی 15 نمونه به ازای هر سوال، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد وفاداری (ساهین و آتیلگان 2011)، پرسشنامه استاندارد ترجیح برند (بویل و همکاران 2011) بود. همچنین برای متغیر ویژگی های بصری شامل تایپوگرافی و شعار، پرسشنامه محقق ساخته طراحی شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار SmartPLS3 استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد بصری (تایپوگرافی و شعار) به صورت مستقیم بر وفاداری تماشاگران نسبت به تبلیغ انجام شده در استادیوم تاثیر ندارد. اما، با توجه به نتایج تحقیق، ابعاد بصری از طریق ترجیح برند منجر به ایجاد وفاداری در مشتریان می شود. (مقدار t برای رابطه ابعاد بصری-وفاداری، ابعاد بصری-ترجیح برند و ترجیح برند- وفاداری به ترتیب 89/1، 37/2 و 61/ 49 و ضریب مسیر برای روابط ذکر شده به ترتیب 04/0، 11/0، 80/0 به دست آمد) و ترجیح برند به عنوان میانجی قوی تعیین شد.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به این که تبلیغات محیطی همواره در معرض دید افراد قرار دارند، طراحی و محتوای تبلیغات از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. همچنین محققان بر این باورند که عوامل تایپوگرافی مانند سبکهای تایپ، اندازه و رنگ حروف در ترکیب با عناصر دیگر مانند شعار میتواند اثربخشی تبلیغات را به صورت چشمگیری افزایش دهد(Kim2021) و اگر طراحان تبلیغات بتوانند بین تایپوگرافی، شعار تبلیغاتی و دیگر عناصر تاثیر گذار در تبلیغات هماهنگی مناسبی ایجاد کنند به مزیت رقابتی نسبت به رقیبان خود دست مییابند و ترجیح مصرفکنندگان را نسبت به برند خود افزایش میدهند که در نهایت منجر به وفاداری میشود.
کلیدواژه ها
Title
The impact of typography and slogans in the environmental advertising of football stadiums on brand loyalty with the mediation of brand preference; Snowa brand case study
Authors
Siavash Farahmand, Mohammad Reza Boroumand Devlagh, Ali Afrouzeh
Abstract
Introduction: Among all kinds of sports, football provides a suitable platform for the advertising of big companies. Advertisements are done in various ways such as advertisements inside the stadium, commercials that are aired during games, printed advertisements on clothes and sports equipment, etc. by companies. The present study examines the impact of typography and slogans in environmental advertisements around the football field on customer loyalty with the mediating role of brand preference.
Methodology: In terms of purpose, the research is applied, and in terms of method, it is descriptive-survey, in terms of field implementation, and correlation type. The statistical population of this research is the spectators of football matches in Azadi Stadium in 1402. According to the number of questions in the questionnaire and Steve's (2002) suggestion of 5 to 15 samples per question, 384 people were selected as samples. The research tools included standard loyalty questionnaire (Sahin and Atilgan 2011), standard brand preference questionnaire (Boyle et al. 2011). Also, a researcher-made questionnaire was designed for the variable of visual features including typography and slogan. In order to analyze the data, structural equation modeling was used with SmartPLS3 software.
Findings: The results of the research showed that the visual aspects (typography and slogan) do not directly affect the audience's loyalty to the advertisement made in the stadium. But, according to research results, visual dimensions lead to customer loyalty through brand preference. (t value for the relationship between visual dimensions-loyalty, visual dimensions-brand preference and brand preference-loyalty respectively 1.89, 2.37 and 49.61 and the path coefficient for the mentioned relationships respectively 0.04, 0.11, 0.80 was obtained) and brand preference was determined as a strong mediator.
Discussion and conclusion: considering that environmental advertisements are always exposed to people, the design and content of advertisements are of particular importance. Researchers also believe that typographic factors such as type styles, size and color of letters in combination with other elements such as slogans can significantly increase the effectiveness of advertisements (Kim 2021) and if advertising designers can distinguish between typography, advertising slogans and other effective elements. If they create a proper coordination in advertising, they will achieve a competitive advantage over their competitors and increase consumer preference for their brand, which ultimately leads to loyalty.
Methodology: In terms of purpose, the research is applied, and in terms of method, it is descriptive-survey, in terms of field implementation, and correlation type. The statistical population of this research is the spectators of football matches in Azadi Stadium in 1402. According to the number of questions in the questionnaire and Steve's (2002) suggestion of 5 to 15 samples per question, 384 people were selected as samples. The research tools included standard loyalty questionnaire (Sahin and Atilgan 2011), standard brand preference questionnaire (Boyle et al. 2011). Also, a researcher-made questionnaire was designed for the variable of visual features including typography and slogan. In order to analyze the data, structural equation modeling was used with SmartPLS3 software.
Findings: The results of the research showed that the visual aspects (typography and slogan) do not directly affect the audience's loyalty to the advertisement made in the stadium. But, according to research results, visual dimensions lead to customer loyalty through brand preference. (t value for the relationship between visual dimensions-loyalty, visual dimensions-brand preference and brand preference-loyalty respectively 1.89, 2.37 and 49.61 and the path coefficient for the mentioned relationships respectively 0.04, 0.11, 0.80 was obtained) and brand preference was determined as a strong mediator.
Discussion and conclusion: considering that environmental advertisements are always exposed to people, the design and content of advertisements are of particular importance. Researchers also believe that typographic factors such as type styles, size and color of letters in combination with other elements such as slogans can significantly increase the effectiveness of advertisements (Kim 2021) and if advertising designers can distinguish between typography, advertising slogans and other effective elements. If they create a proper coordination in advertising, they will achieve a competitive advantage over their competitors and increase consumer preference for their brand, which ultimately leads to loyalty.
Keywords
typography, slogans, Environmental advertising, football stadiums, Brand loyalty, Brand preference