تاثیر تمرینات مهارتی فوتبال بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان پسران 8 تا 12 ساله کم توان ذهنی

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9840
کد مقاله : 1146-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده
مقدمه و هدف: کودک کم‌توان ذهنی با تأخیردر دستیابی به بارزه‌های حرکتی وضعف در عملکرد حسی- حرکتی و شناختی همراه با محدودیت‌های در خور توجه در عملکرد فکری و رفتار انطباقی شناخته می شود. از جمله مشکلات مهم کودک کم توان ذهنی نسبت به کودکان عادی، ضعف در کارکردهای اجرایی مانند حافظه فعال، توجه، بازداری پاسخ و انعطاف پذیری شناختی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات منتخب فوتبال بر توجه پایدار وانعطاف پذیری شناختی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود که بصورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. 20 کودک پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر همدان که دارایی بهره هوشی کمتر از 70 بودند بطور هدفمند برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه 10 نفری تجربی و کنترل قرار داده شدند. شرکت کنندگان گروه تجربی طی 12 هفته هرهفته سه جلسه ای 60 دقیقه ای در برنامه تمرینات منتخب فوتبال شرکت نمودند وگروه کنترل به فعالیت روزه مره ادامه دادند. برای توجه پایدار کودکان از آزمون رایانه ای عملکرد پیوسته و برای سنجش انعطاف پذیری شناختی آنها از آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از تحلیل آماری کوواریانس و آزمونهای تی مستقل و وابسته استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد دوازده هفته تمرینات منتخب فوتبال اثر معناداری بربهبود توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان کم توان ذهنی دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود کودکان کم توان ذهنی در تمرینات فوتبال شرکت کنند تا بتوانند عملکردهای توجه پایدار وانعطاف پذیری شناختی خود را افزایش دهند.
کلیدواژه ها
 
Title
The effect of soccer skills training on sustained attention and cognitive flexibility of 8 to 12-year-old boys with mental disabilities
Authors
javad Kuroshi, mohammad jalilvand
Abstract
Objective: A mentally retarded child is characterized by a delay in achieving movement characteristics and weakness in sensory-motor and cognitive performance along with noteworthy limitations in intellectual performance and adaptive behavior. Among the important problems of mentally retarded children compared to normal children is weakness in executive functions such as working memory, attention, response inhibition and cognitive flexibility. The purpose of this research is to investigate the effect of selected soccer exercises on sustained attention and cognitive flexibility of mentally retarded children. Methodology: The current research was a semi-experimental type that was conducted as a pre-test and post-test with a control group. 20 educable mentally retarded boys from Hamedan city who had an intelligent quotient of less than 70 were purposefully selected to participate in the research and were placed in two experimental and control groups of 10 people. The participants of the experimental group took part in the selected soccer training program for three sessions of 60 minutes per week for 12 weeks. Continuous performance computer test was used to measure children's sustained attention and Wisconsin card sorting test was used to measure their cognitive flexibility. In order to analyze the research data, statistical analysis of covariance and independent and dependent t-tests were used. Results: The results showed that 12 weeks of selected soccer training has a significant effect on improving sustained attention and cognitive flexibility of children with mental disabilities. Conclusion: According to the results of the research, it is suggested that mentally retarded children participate in soccer training so that they can increase their stable attention functions and cognitive flexibility.
Keywords
Mentally retarded children, Sustained attention, cognitive flexibility, Soccer