بررسی تاثیر چاقی و اضافه وزن بر مشکلات جسمانی و روانی دانشجویان
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9837
کد مقاله : 1143-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان قزوین پردیس بنت الهدی صدر قزوین
2دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان قزوین رشته آموزش تربیت بدنی پردیس بنت الهدی صدر قزوین
چکیده
مقدمه
اضافه وزن و چاقی از جمله مشکلات جسمانی وروانی جامعه امروز میباشد و به عنوان مسئله مهم، در سراسر جهان در حال بروز است. از بین عوامل سهیم در چاقی، به نظر می رسد، آشفتگی روان شناختی و افزایش استفاده از تکنولوژی و سبک زندگی نامنظم، دانشجویان را نیز به راحتی در معرض این مشکلات قرار می دهد. چرا که شرایط استرس زا، منجر به بی نظمی در رژیم غذایی، عدم ورزش کردن و دشواری تنظیم هیجان میگردد(نریمانی و نعمتی،1399). سبک زندگی نشسته و فقدان ورزش و فعالیت بدنی، باعث کمبود سوخت برای سوزاندن چربیها و افزایش وزن میشود. بیشتر دانشجویان در حین تحصیل کمتر فعالیت بدنی انجام میدهند و اغلب وقت خود را در کنار رایانه یا تلفن همراه خود میگذرانند.
تحصیل در دانشگاه با خود، تنش و استرس بالایی همراه است. استرس میتواند باعث تغییر در الگوی خوراکی دانشجویان شود و به افزایش مصرف غذاهای غنی از چربی و قند منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اضافه وزن در مشکلات جسمانی و روانی دانشجویان، بررسی علل و عوامل و راهکارهای موثر برای کنترل و کاهش این مشکل است.
روش شناسی
این تحقیق به لحاظ هدف ،کاربردی است .به لحاظ شیوه ی گرد آوری اطلاعات جزء مطالعات اسنادی، مروری و کتابخانه ای است .بدین منظور برای گردآوری دادهها ازپایگاه های داده ایداخلی SID.irوnoormags.ir پایگاههای خارجیgoogle scholar.com و scopus.com استفاده شده است. بر این اساس تعداد 8 سند داخلی و 5 سند خارجی بررسی و مطالعه شده است. بر این اساس چهارچوب مفهومی تحقیق ارائه و پیشنهادات کاربردی مطرح شده است.
نتایج
طبق ملاکهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) شاخص توده بدنی (BMI) بین kg/m2 25 و kg/m2 30 اضافه وزن را نشان میدهد و شاخص بیشتر از kg/m2 30 نیز نشاندهنده چاقی است. حدوداً 69 درصد بزرگسالان بالای 20 سال در آمریکا مبتلا به اضافه وزن و 38درصد چاق در نظر گرفته میشوند(نریمانی و نعمتی،1399).
نتیجه گیری
در بررسی این مقالات، مشخص است که چاقی و اضافه وزن میتواند به مشکلات جسمانی و روانی دانشجویان منجر شود و یک خطر جهانی محسوب میشود (نریمانی و نعمتی،1399). این وضعیت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، فشار خون بالا، دیابت و مشکلات مفصلی میشود که همگی از عوامل خطرناک برای سلامت جسمانی هستند(زارعی و همکاران،1395). همچنین، افزایش استرس، اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس ناشی از چاقی میتواند به مشکلات روانی و اجتماعی دانشجویان منجر شود (نریمانی و نعمتی،1399).
بنابراین، اهمیت پیشگیری و مدیریت اضافه وزن و چاقی در دانشجویان برای حفظ سلامت جسمانی و روانی آنها بسیار بالا است. اعمال تغییرات در رژیم غذایی، افزایش فعالیتهای ورزشی، مدیریت استرس و اضطراب، و مشارکت در برنامههای پشتیبانی روانی میتواند به کاهش مخاطرات احتمالی و بهبود کلی سلامت جسمانی و روانی دانشجویان کمک کند(داوران وهمکاران،1390).
اضافه وزن و چاقی از جمله مشکلات جسمانی وروانی جامعه امروز میباشد و به عنوان مسئله مهم، در سراسر جهان در حال بروز است. از بین عوامل سهیم در چاقی، به نظر می رسد، آشفتگی روان شناختی و افزایش استفاده از تکنولوژی و سبک زندگی نامنظم، دانشجویان را نیز به راحتی در معرض این مشکلات قرار می دهد. چرا که شرایط استرس زا، منجر به بی نظمی در رژیم غذایی، عدم ورزش کردن و دشواری تنظیم هیجان میگردد(نریمانی و نعمتی،1399). سبک زندگی نشسته و فقدان ورزش و فعالیت بدنی، باعث کمبود سوخت برای سوزاندن چربیها و افزایش وزن میشود. بیشتر دانشجویان در حین تحصیل کمتر فعالیت بدنی انجام میدهند و اغلب وقت خود را در کنار رایانه یا تلفن همراه خود میگذرانند.
تحصیل در دانشگاه با خود، تنش و استرس بالایی همراه است. استرس میتواند باعث تغییر در الگوی خوراکی دانشجویان شود و به افزایش مصرف غذاهای غنی از چربی و قند منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اضافه وزن در مشکلات جسمانی و روانی دانشجویان، بررسی علل و عوامل و راهکارهای موثر برای کنترل و کاهش این مشکل است.
روش شناسی
این تحقیق به لحاظ هدف ،کاربردی است .به لحاظ شیوه ی گرد آوری اطلاعات جزء مطالعات اسنادی، مروری و کتابخانه ای است .بدین منظور برای گردآوری دادهها ازپایگاه های داده ایداخلی SID.irوnoormags.ir پایگاههای خارجیgoogle scholar.com و scopus.com استفاده شده است. بر این اساس تعداد 8 سند داخلی و 5 سند خارجی بررسی و مطالعه شده است. بر این اساس چهارچوب مفهومی تحقیق ارائه و پیشنهادات کاربردی مطرح شده است.
نتایج
طبق ملاکهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) شاخص توده بدنی (BMI) بین kg/m2 25 و kg/m2 30 اضافه وزن را نشان میدهد و شاخص بیشتر از kg/m2 30 نیز نشاندهنده چاقی است. حدوداً 69 درصد بزرگسالان بالای 20 سال در آمریکا مبتلا به اضافه وزن و 38درصد چاق در نظر گرفته میشوند(نریمانی و نعمتی،1399).
نتیجه گیری
در بررسی این مقالات، مشخص است که چاقی و اضافه وزن میتواند به مشکلات جسمانی و روانی دانشجویان منجر شود و یک خطر جهانی محسوب میشود (نریمانی و نعمتی،1399). این وضعیت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، فشار خون بالا، دیابت و مشکلات مفصلی میشود که همگی از عوامل خطرناک برای سلامت جسمانی هستند(زارعی و همکاران،1395). همچنین، افزایش استرس، اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس ناشی از چاقی میتواند به مشکلات روانی و اجتماعی دانشجویان منجر شود (نریمانی و نعمتی،1399).
بنابراین، اهمیت پیشگیری و مدیریت اضافه وزن و چاقی در دانشجویان برای حفظ سلامت جسمانی و روانی آنها بسیار بالا است. اعمال تغییرات در رژیم غذایی، افزایش فعالیتهای ورزشی، مدیریت استرس و اضطراب، و مشارکت در برنامههای پشتیبانی روانی میتواند به کاهش مخاطرات احتمالی و بهبود کلی سلامت جسمانی و روانی دانشجویان کمک کند(داوران وهمکاران،1390).
کلیدواژه ها
Title
Investigating the effect of obesity and overweight on the physical and mental problems of students
Authors
zahra mafi, mahdiye kazemi sajirani
Abstract
Introduction
Overweight and obesity are among the physical and psychological problems of today's society and are emerging as an important issue all over the world. Among the factors that contribute to obesity, it seems that psychological disturbance and increased use of technology and irregular lifestyle easily expose students to these problems.
Because stressful conditions lead to disordered diet, lack of exercise and difficulty passion management. Sedentary lifestyle and lack of exercise and physical activity cause lack of fuel to burn fat and gain weight. Most students do less physical activity while studying and often spend their time working with computer or mobile phone.
Methodology
This research is practical in terms of its purpose. In terms of the method of collecting information, it is a part of documentary, review and library studies. For this purpose, to collect data from internal databases SID.ir and noormags.ir and external databases google scholar.com and scopus. .com is used. Based on this, 8 internal documents and 5 external documents have been reviewed and studied. Based on this, the conceptual framework of the research and practical suggestions have been proposed.
Results
According to the standards of the World Health Organization (WHO), a body mass index (BMI) between 25 kg/m2 and 30 kg/m2 indicates overweight, and an index greater than 30 kg/m2 indicates obesity. About 69% of adults over the age of 20 in the United States are considered overweight and 38% are considered obese
Conclusion
In reviewing these articles, it is clear that obesity and overweight can lead to physical and psychological problems for students and is considered a global risk. This condition increases the risk of heart disease, high blood pressure, diabetes and joint problems, which are all dangerous factors for physical health. Also, increasing stress, anxiety, depression and decreasing self-confidence caused by obesity can lead to psychological and social problems of students
Therefore, the importance of preventing and managing overweight and obesity in students is very high to maintain their physical and mental health. Making changes in diet, increasing sports activities, managing stress and anxiety, and participating in psychological support programs can help reduce possible risks and improve the overall physical and mental health of students
Overweight and obesity are among the physical and psychological problems of today's society and are emerging as an important issue all over the world. Among the factors that contribute to obesity, it seems that psychological disturbance and increased use of technology and irregular lifestyle easily expose students to these problems.
Because stressful conditions lead to disordered diet, lack of exercise and difficulty passion management. Sedentary lifestyle and lack of exercise and physical activity cause lack of fuel to burn fat and gain weight. Most students do less physical activity while studying and often spend their time working with computer or mobile phone.
Methodology
This research is practical in terms of its purpose. In terms of the method of collecting information, it is a part of documentary, review and library studies. For this purpose, to collect data from internal databases SID.ir and noormags.ir and external databases google scholar.com and scopus. .com is used. Based on this, 8 internal documents and 5 external documents have been reviewed and studied. Based on this, the conceptual framework of the research and practical suggestions have been proposed.
Results
According to the standards of the World Health Organization (WHO), a body mass index (BMI) between 25 kg/m2 and 30 kg/m2 indicates overweight, and an index greater than 30 kg/m2 indicates obesity. About 69% of adults over the age of 20 in the United States are considered overweight and 38% are considered obese
Conclusion
In reviewing these articles, it is clear that obesity and overweight can lead to physical and psychological problems for students and is considered a global risk. This condition increases the risk of heart disease, high blood pressure, diabetes and joint problems, which are all dangerous factors for physical health. Also, increasing stress, anxiety, depression and decreasing self-confidence caused by obesity can lead to psychological and social problems of students
Therefore, the importance of preventing and managing overweight and obesity in students is very high to maintain their physical and mental health. Making changes in diet, increasing sports activities, managing stress and anxiety, and participating in psychological support programs can help reduce possible risks and improve the overall physical and mental health of students
Keywords
Keywords: overweight, Obesity, physical problems, psychological, students