تاثیر مدیریت دانش فردی بر اشتغال پذیری دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه دولتی شهرکرد
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9834
کد مقاله : 1140-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ورزشی گرایش مدیریت سازمان ها و باشگاه های ورزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد ، استان چهارمحال و بختیاری
2گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده
اشتغال به کار افراد تحصیل کرده در هر جامعه مهم ترین مسائل و دغدغه های جوامع امروزی است.با توجه به بحث توسعه دانایی محور، مسئولیت اصلی دانش،تربیت اشخاص اشتغال پذیر جهت به گردش درآوردن چرخه های اقتصادی هر کشوربسیارلازم به نظر می رسد(میرزاصافی و همکاران ).امروزه با ورود فناوری به کسب و کارهابه ویژه کسب وکارهای دانش بنیان،مدیریت دانش فردی به عنوان یک عامل می تواند مولد و شتاب دهنده دراشتغال پذیری افراد وارد عمل شود (مرادی و همکاران ). لذاپژوهش حاضر به دنبال تاثیر مدیریت دانش فردی بر اشتغال پذیری دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه دولتی شهرکرد است.
پژوهش حاضر از نظرهدف،کاربردی وازحیث نوع جمع آوری داده ها توصیفی همبستگی است.که با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل انجام شد.جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه دولتی شهرکرد بودند که بر اساس جدول مورگان 300 نفرمحاسبه و به صورت تصادفی انتخاب شدند.جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه های مدیریت دانش فردی و اشتغال پذیری استفاده شد.
طبق نتایج پژوهش،مدیریت دانش فردی بر اشتغال پذیری دانشجویان ارتباط معناداری دارد.در این پژوهش ضریب تعیین متغیر اشتغال پذیری دانشجویان برابر 0/862 است که نشان دهنده قوی بودن معیار ضریب تعیین برای الگوی ساختاری است.ضریب تعیین متغیر مدیریت دانش فردی0/842 به دست آمد.
پیشنهاد می شود دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز عالی به اصول صحیح مدیریت دانش فردی کسب شده در طی دوران تحصیل و میزان اثرگذاری آن بر قابلیت های شغلی افراد مجهز شوند تا بتوانند به نیازهای جوامعی که در آن قرار دارند ، پاسخ دهند.
پژوهش حاضر از نظرهدف،کاربردی وازحیث نوع جمع آوری داده ها توصیفی همبستگی است.که با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل انجام شد.جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه دولتی شهرکرد بودند که بر اساس جدول مورگان 300 نفرمحاسبه و به صورت تصادفی انتخاب شدند.جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه های مدیریت دانش فردی و اشتغال پذیری استفاده شد.
طبق نتایج پژوهش،مدیریت دانش فردی بر اشتغال پذیری دانشجویان ارتباط معناداری دارد.در این پژوهش ضریب تعیین متغیر اشتغال پذیری دانشجویان برابر 0/862 است که نشان دهنده قوی بودن معیار ضریب تعیین برای الگوی ساختاری است.ضریب تعیین متغیر مدیریت دانش فردی0/842 به دست آمد.
پیشنهاد می شود دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز عالی به اصول صحیح مدیریت دانش فردی کسب شده در طی دوران تحصیل و میزان اثرگذاری آن بر قابلیت های شغلی افراد مجهز شوند تا بتوانند به نیازهای جوامعی که در آن قرار دارند ، پاسخ دهند.
کلیدواژه ها
Title
The effect of individual knowledge management on the employability of sports science students of Shahrekord State University
Authors
Ameneh Rabeie, Mohammadreza Moradi
Abstract
Employing educated people in any society is one of the most important issues and concerns of today's societies. According to the discussion of knowledge-based development, the main responsibility of knowledge is the training of employable people in order to circulate the economic cycles of each country (Mirzasafi et al.). Today, with the introduction of technology into businesses,especially knowledge-based businesses,individual knowledge management as a factorcanactproductivelyandaccelerate people's employability(Moradi et al.). Therefore, the present research seeks the effect of knowledge management He is aperson onthe employability of sports science students of Shahrekord State University.
The current research is applied in terms of purpose and descriptive correlational in terms of data collection. It was carried out using structural equation method and Lisrel software. The statistical population included all sports science studentsofShahrekordState University, 300 people were calculated based on Morgan's table and randomly selected. In order to collect data,individualknowledge management and employability questionnaires were used.
According to the results of the research, individual knowledge management has a significant relationship with students'employability.Inthis study, the coefficient of determination of the employability variable of students is equal to 0.862, which indicates the strength of the criterion of the coefficient of determination for the structural model.Thecoefficientof determination of individual knowledge management variable was 0.842.
It is suggested that students and graduates of higher education centers should be equipped with the correct principles of managing individual knowledge acquired during their studies and its impact on people's job capabilities so that they can respond appropriately to the needs of their communities.
The current research is applied in terms of purpose and descriptive correlational in terms of data collection. It was carried out using structural equation method and Lisrel software. The statistical population included all sports science studentsofShahrekordState University, 300 people were calculated based on Morgan's table and randomly selected. In order to collect data,individualknowledge management and employability questionnaires were used.
According to the results of the research, individual knowledge management has a significant relationship with students'employability.Inthis study, the coefficient of determination of the employability variable of students is equal to 0.862, which indicates the strength of the criterion of the coefficient of determination for the structural model.Thecoefficientof determination of individual knowledge management variable was 0.842.
It is suggested that students and graduates of higher education centers should be equipped with the correct principles of managing individual knowledge acquired during their studies and its impact on people's job capabilities so that they can respond appropriately to the needs of their communities.
Keywords
employability, individual knowledge management, sports science students, Shahrekord State University