اضافه کردن آموزش درد به تمرینات بازآموزی پاسچرال بر درد و ناتوانی افراد دارای کمردرد مزمن ‏غیراختصاصی

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9820
کد مقاله : 1123-THS
نویسندگان
1کارشناسی ارشد ‏/گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج‏
2گروه بیومکانیک و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ‏
3کارشناسی ارشد/‏ گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج‏
چکیده
مفدمه: کمردرد غیر اختصاصی به یک مشکل عمده بهداشت عمومی در سراسر جهان تبدیل شده است. شیوع کمردرد در طول ‏عمر تا 84 درصد و شیوع کمردرد مزمن حدود 23 درصد گزارش شده است که 11 تا 12 درصد از جمعیت به دلیل کمردرد ‏ناتوان هستند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر و ماندگاری اضافه کردن آموزش درد به تمرینات بازآموزی پاسچرال بر درد و ‏ناتوانی افراد مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی‎ ‎انجام شد‎.‎
روش شناسی: 70 شرکت‌کننده با‎ ‎کمردرد مزمن غیر اختصاصی‎ ‎انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه اضافه کردن آموزش درد ‏به تمرینات بازآموزی پاسچرال و کنترل (35 نفر برای هر گروه) تقسیم شدند. گروه اضافه کردن آموزش درد به تمرینات بازآموزی ‏پاسچرال پروتکل منتخب را به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه دریافت کردند؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ‏شدت درد (مقیاس عددی درد) و ناتوانی (پرسشنامه ناتوانی رولند موریس) در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه اندازه ‏گیری شد‎.‎
نتایج: همچنین گروه مداخله به طور معنی‌داری باعث کاهش درد‎(p≤0.005) ‎‏ و بهبود ناتوانی ‏‎(p≤0.005)‎‏ نسبت به گروه ‏کنترل شد. از سوی دیگر، گروه مداخله در پیگیری 3 ماهه به طور معنی داری باعث کاهش درد‎(p≤0.005) ‎‏ ‏‎ ‎و بهبود ‏ناتوانی‎(p≤0.005) ‎‏ ‏‎ ‎نسبت به گروه کنترل شد‎.‎
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد اضافه کردن آموزش درد به تمرینات بازآموزی پاسچرال از نظر درد و ناتوانی نسبت به ‏گروه کنترل برتری دارد. این مداخله به عنوان یک مداخله موثر همراه با پیگیری برای بهبود پیامدهای مربوط به افراد مبتلا به ‏کمردرد مزمن غیراختصاصی پیشنهاد می‌شود.‏
کلیدواژه ها
 
Title
Adding pain education to the Postural Restoration exercises on pain and disability in ‎patients with chronic non-specific low back pain
Authors
Mojtaba Jahanshahi, Seyed Sadredin ‎ Shojaedin‎, Fatemeh Taghinezhad
Abstract
Introduction:‎‏ ‏Non-specific low back pain has become a major public health problem worldwide. ‎The lifetime prevalence of low back pain is reported to be as high as 84%, and the prevalence of ‎chronic low back pain is about 23%, with 11–12% of the population being disabled by low back ‎pain. The study aimed to investigate the efficacy and follow-up of Adding pain education to the ‎Postural Restoration ‎ exercises on pain, and disability in patients with chronic non-specific low ‎back pain.‎
Methods: Seventy participants with chronic non-specific low back pain were recruited and ‎randomly divided into ‎the adding Pain Education to the Postural Restoration, and Control ‎groups (35 individuals for ‎each group). The group adding pain training to postural ‎restoration ‎exercises received the selected protocol for 8 weeks and 3 sessions every week. ‎However, the Control group received no ‎intervention. Pain intensity (numeric pain scale), and ‎disability (Roland–Morris disability ‎questionnaire) were measured in the pre-test, post-test, and ‎‎3-month follow-up.‎
Results: Also, the intervention group significantly reduced pain (p≤0.005) and improved ‎disability (p≤0.005) compared to the control group. On the other hand, the intervention ‎significantly on 3-month follow-up reduced pain (p≤0.005) and improved disability (p≤0.005) ‎compared to the control group.‎
Conclusion: The results of this study showed that Adding pain education to the Postural ‎Restoration exercises was superior ‎to the control group in terms of ‎pain, and disability. This ‎intervention is suggested as an effective ‎intervention with follow-up for ‎improving the outcomes ‎related to patients with chronic ‎non-specific low back pain‎
Keywords
chronic low back pain, Pain Education, Postural Restoration &lrm, Institute, Pain, Disability.&lrm