تاثیر یک دوره تمرینات مقدماتی ژیمناستیک بر کارکردهای اجرایی ومهارت های حرکتی کودکان دارایی اختلال هماهنگی رشدی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9819
کد مقاله : 1122-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان. همدان.ایران
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده
هدف: اختلال هماهنگی رشدی یکی از اختلال های حرکتی شایع دوران کودکی است که تاثیرات مخربی برکارکردهای اجرایی و عملکرد حرکتی وپیشرفت ورزشی کودکان می گذارد. کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی نقص های حرکتی متعددی را نشان می دهند. پژوهش حاضر باهدف اثر بخشی تمرینات مقدماتی ژیمناستیک بر کارکرهای اجرایی وحرکتی کودکان اختلال هماهنگی رشدی بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانش آموز دارای دارای اختلال هماهنگی رشدی 10 تا 12 ساله شهر همدان در سال تحصیلی 1402- 1403بودند. 20 دانش آموز دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی که اختلال آنها با استفاده از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی ویلسون(2007) تایید شد بصورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. کلیه شرکت کنندگان در پیش آزمون های حافظه کاری، توجه و مهارتهای دستکاری و جابجایی شرکت کردند. سپس شرکت کنندگان گروه تجربی به مدت 12 هفته و سه جلسه یک ساعته در هفته در تمرینات مقدماتی طراحی شده ژیمناستیک ( برای مثال انواع پرش ها، حرکات کششی، غلت ها، تعادل، گام برداشتن، ایستادن و طناب زدن ) شرکت کردند. شرکت کنندگان گروه کنترل نیز طی دوره پژوهش به فعالیت های روزانه شان پرداختند . ابزار پژوهش حاضر شامل آزمون های حافظه کاری ان بک و آزمون توجه استروپ و آزمون رشد حرکتی الریخ بود. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون شاپیرو ویلک استفاده شد. همچنین از آزمونهای آماری تی مستقل و وابسته جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد 12 هفته تمرینات مقدماتی طراحی شده ژیمناستیک تاثیر معناداری بر حافظه کاری، توجه و مهارتهای حرکتی کودکان داری اختلال هماهنگی رشدی داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود کودکان داری اختلال هماهنگی رشدی بطور منظم در تمرینات ژیمناستیک شرکت نمایند تا از مزایای آن برای بهبود عملکرد اجرایی و حرکتی شان سود برند.
کلیدواژه ها
Title
The effect of a course of preliminary gymnastics exercises on the executive functions and motor skills of children with developmental coordination disorder
Authors
Zohreh Beglari, Mohammad Jalilvand
Abstract
Objective: Developmental coordination disorder is one of the most common movement disorders in childhood, which has destructive effects on executive functions and movement performance and sports progress of children. Children with developmental coordination disorder show several motor deficits. The purpose of this research was the effectiveness of preliminary gymnastics exercises on the executive and motor functions of children with developmental coordination disorder. Methodology: The current research was a semi-experimental type that was conducted with a pre-test and post-test design with experimental and control groups. The statistical population of this research was all students with developmental coordination disorder aged 10 to 12 in Hamadan city in the academic year of 1402-1403. 20 female students with developmental coordination disorder whose disorder was confirmed using Wilson's developmental coordination disorder questionnaire (2007) voluntarily participated in the present study. All participants took part in the pre-tests of working memory, attention and locomotor and manipulative skills. Then, the participants of the experimental group participated in designed preliminary gymnastics exercises (for example all kind of jumping, pull-ups, rolls, balance, stepping, standing, roping) for 12 weeks and three one-hour sessions per week. The participants of the control group also engaged in their daily activities during the research period. The tools of the current research included N-Back working memory tests, Stroop's attention test, and Al-Rich's motor development test. The Shapiro-Wilk test was used to check the normality of the data. Independent and dependent t-tests were also used to analyze the data. Results: The results of the research showed that 12 weeks of preliminary designed gymnastics exercises had a significant effect on working memory, attention and movement skills of children with developmental coordination disorder. Conclusion: According to the results of the research, it is suggested that children with developmental coordination disorder regularly participate in gymnastics exercises to improve their executive functions and locomotor and manipulative skills.
Keywords
Keywords: gymnastics, executive functions, motor skills, Developmental Coordination Disorder