نقش کانونهای ورزشی در سلامت روان و رفتار اخلاقی دانشآموزان شهر کرمانشاه
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9813
کد مقاله : 1116-THS
نویسندگان
1معلم آموزش و پرورش
2آموزش و پرورش
چکیده
چکیده
تربیت بدنی و ورزش کانونی مقولهای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژهای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیتهای جسمانی و ذهنی افراد انکارناپذیر است. لذا هدف از این تحقیق بررسی نقش کانونهای ورزشی در سلامت روان و رفتار اخلاقی دانشآموزان شهر کرمانشاه است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. لذا 225 نفر از دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول به عنوان نمونه تحقیق بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه محقق ساخته نقش کانون ورزشی با 10 گویه سئوال استاندارد سلامت روان گلدبرگ شامل 28 گویه سئوال و پرسشنامه رفتار اخلاقی محقق ساخته با 12 گویه سئوال بود که به صورت طیف 5 ارزشی لیکرت متغیرها را مورد سنجش قرار میداد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از آزمون استاندارد رگرسیون خطی استفاده شد و تمامی مراحل با استفاده از نرمافزار SPSS26 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد مقدار سطح معناداری بدست آمده بین نقش ورزش کانونی و سلامت روان و رفتار اخلاقی کمتر از مقدار آماری 05/0 شده است، لذا با توجه به این مقدار آماری رابطه معناداری بین نقش ورزش کانونی و سلامت روان و رفتار اخلاقی برقرار است و متغیر نقش ورزش کانونی بر سلامت روان و رفتار اخلاقی تاثیر معنادار دارد. همچنین با توجه تحقیق در مورد اهمیت متغیر مستقل و نقش آن در مدل رگرسیونی پژوهش مقدار ضرایب استاندارد شده بتا به ترتیب برابر با 76/0 و 69/0 بدست آمده است یعنی متغیر نقش کانون ورزشی به ترتیب 78/0 و 69/0 درصد توان پیشبینی واریانس سلامت روان و رفتار اخلاقی دانشآموزان شهر کرمانشاه را دارد. از اینرو میتوان گفت که توجه به کانونهای ورزشی در آموزش و پرورش در رابطه با سلامت روان و اخلاق رفتاری بسیار حائز اهمیت خواهد بود و دانشآموزان را از معضلات اجتماعی دور خواهد کرد.
تربیت بدنی و ورزش کانونی مقولهای است که در هر اجتماعی جایگاه ویژهای دارد و نقش آن در شکوفایی استعدادهای مختلف افراد و متعاقب آن تقویت و افزایش ظرفیتهای جسمانی و ذهنی افراد انکارناپذیر است. لذا هدف از این تحقیق بررسی نقش کانونهای ورزشی در سلامت روان و رفتار اخلاقی دانشآموزان شهر کرمانشاه است. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. لذا 225 نفر از دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول به عنوان نمونه تحقیق بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه محقق ساخته نقش کانون ورزشی با 10 گویه سئوال استاندارد سلامت روان گلدبرگ شامل 28 گویه سئوال و پرسشنامه رفتار اخلاقی محقق ساخته با 12 گویه سئوال بود که به صورت طیف 5 ارزشی لیکرت متغیرها را مورد سنجش قرار میداد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از آزمون استاندارد رگرسیون خطی استفاده شد و تمامی مراحل با استفاده از نرمافزار SPSS26 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد مقدار سطح معناداری بدست آمده بین نقش ورزش کانونی و سلامت روان و رفتار اخلاقی کمتر از مقدار آماری 05/0 شده است، لذا با توجه به این مقدار آماری رابطه معناداری بین نقش ورزش کانونی و سلامت روان و رفتار اخلاقی برقرار است و متغیر نقش ورزش کانونی بر سلامت روان و رفتار اخلاقی تاثیر معنادار دارد. همچنین با توجه تحقیق در مورد اهمیت متغیر مستقل و نقش آن در مدل رگرسیونی پژوهش مقدار ضرایب استاندارد شده بتا به ترتیب برابر با 76/0 و 69/0 بدست آمده است یعنی متغیر نقش کانون ورزشی به ترتیب 78/0 و 69/0 درصد توان پیشبینی واریانس سلامت روان و رفتار اخلاقی دانشآموزان شهر کرمانشاه را دارد. از اینرو میتوان گفت که توجه به کانونهای ورزشی در آموزش و پرورش در رابطه با سلامت روان و اخلاق رفتاری بسیار حائز اهمیت خواهد بود و دانشآموزان را از معضلات اجتماعی دور خواهد کرد.
کلیدواژه ها
Title
The role of sports centers in mental health and moral behavior of Kermanshah students
Authors
Mohammad Amin Kooshki, Somayeh Ali
Abstract
Abstract
Physical education and sports are a central category that has a special place in every society and its role in the flourishing of different talents of people and subsequently strengthening and increasing the physical and mental capacities of people is undeniable. Therefore, the purpose of this research is to investigate the role of sports centers in the mental health and moral behavior of students in Kermanshah. This research is applied and descriptive-analytical. Therefore, 225 male and female students of the first secondary level were selected as the research sample by simple random sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with 10 questions of the Goldberg mental health standard, including 28 questions, and a researcher-made moral behavior questionnaire with 12 questions, which measured the variables in the form of a 5-point Likert scale. Also, to analyze the questionnaire data, the standard linear regression test was used and all steps were analyzed using SPSS26 software. The findings of the research showed that the significance level obtained between the role of focal sports and mental health and moral behavior is less than the statistical value of 0.05, therefore, according to this statistical value, there is a significant relationship between the role of focal sports and mental health and moral behavior. And the variable role of focal exercise has a significant effect on mental health and moral behavior. Also, according to the research on the importance of the independent variable and its role in the regression model of the research, the value of the standardized beta coefficients has been obtained as 0.76 and 0.69, respectively, that is, the variable of the role of the sports center is 0.78 and 0.69 percent, respectively. It has the ability to predict the variance of mental health and moral behavior of students in Kermanshah. Therefore, it can be said that paying attention to sports centers in education will be very important in relation to mental health and behavioral ethics and will keep students away from social problems.
Physical education and sports are a central category that has a special place in every society and its role in the flourishing of different talents of people and subsequently strengthening and increasing the physical and mental capacities of people is undeniable. Therefore, the purpose of this research is to investigate the role of sports centers in the mental health and moral behavior of students in Kermanshah. This research is applied and descriptive-analytical. Therefore, 225 male and female students of the first secondary level were selected as the research sample by simple random sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with 10 questions of the Goldberg mental health standard, including 28 questions, and a researcher-made moral behavior questionnaire with 12 questions, which measured the variables in the form of a 5-point Likert scale. Also, to analyze the questionnaire data, the standard linear regression test was used and all steps were analyzed using SPSS26 software. The findings of the research showed that the significance level obtained between the role of focal sports and mental health and moral behavior is less than the statistical value of 0.05, therefore, according to this statistical value, there is a significant relationship between the role of focal sports and mental health and moral behavior. And the variable role of focal exercise has a significant effect on mental health and moral behavior. Also, according to the research on the importance of the independent variable and its role in the regression model of the research, the value of the standardized beta coefficients has been obtained as 0.76 and 0.69, respectively, that is, the variable of the role of the sports center is 0.78 and 0.69 percent, respectively. It has the ability to predict the variance of mental health and moral behavior of students in Kermanshah. Therefore, it can be said that paying attention to sports centers in education will be very important in relation to mental health and behavioral ethics and will keep students away from social problems.
Keywords
Keywords: role, sports center, mental health, moral behavior, students