شناسایی فرصتهای کارآفرینی گردشگری ورزشی ماجراجویانه
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9805
کد مقاله : 1106-THS
نویسندگان
1دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد،رشته مدیریت بازاریابی و ارتباطات ورزشی ،دانشکده علوم ورزشی وتندرستی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
2دانشگاه شهید بهشتی
3پژوهشگاه تربیت بدنی
چکیده
مقدمه
امروزه، گردشگری ماجراجویی سریعترین بخش گردشگری درحالرشد در جهان است. تمرکز بر توسعه گردشگری ماجراجویانه میتواند جامعه میزبان را به منفعت برساند؛ چراکه اکثر ورزشهای ماجراجویانه در مکانهایی انجام میشود که معمولاً دورافتاده هستند و از آنها کمتر استفاده میشود به همین خاطر با بهرهگیری از کوهها، جنگل و دریا میتوان گردشگران زیادی را جذب کرد همچنین گردشگری ماجراجویی اکنون شهرت یافته است و به یکی از بخشهای بازار درحالرشد تبدیلشده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری هر گردشگر اعم از داخلی و خارجی به طور متوسط میتواند ده شغل ایجاد کند؛ لذا این صنعت میتواند نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد به همین دلیل هدف از پژوهش حاضر شناسایی فرصتهای کارآفرینی گردشگری ماجراجویانه بود.
روش پژوهش
این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و در زمره پژوهشهای کیفی است که با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق انجامشده است. جامعه پژوهش را متخصصان در حیطه گردشگری ماجراجویانه تشکیل دادند. همچنین از نمونهگیری هدفمند قضاوتی استفاده شد و مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران آژانسها، مدیران بازاریابی و راهنمایان گردشگری با حداقل سابقه ۵ساله در گردشگری ماجراجویانه انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون ششمرحلهای کلارک و براون 2006 استفادهشده است و تا رسیدن به اشباع نظری این مصاحبهها ادامه یافت و از مصاحبه 12 به بعد دادهها به اشباع نظری رسید. برای سنجش روایی و پایایی از روش مثلثسازی و همچنین مقبولیت، قابلیت انتقال، تأییدپذیری و باز آزمون استفاده شد.
یافتهها
یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل 12 مصاحبه با مشارکتکنندگان در پژوهش منجر به شناسایی 6 تم اصلی شد. فرصتهای کارآفرینی در گردشگری ورزشی ماجراجویانه شامل فرصتهای اقامتی، خوراک، حملونقل، خدمات گردشگری، جاذبههای گردشگری، تجهیزات و صنایعدستی است.
نتایج
با شناخت فرصتهای کارآفرینانه و برنامهریزی آنها میتوان گامهای اساسی را برای توسعه گردشگری ماجراجویانه در کشور برداشت. فرصتهای کارآفرینی میتواند به توسعه پایدار گردشگری ماجراجویانه در مناطق روستایی و بکر کمک کند. همچنین پیشنهاد میشود متولیان گردشگری بهخصوص وزارت میراثفرهنگی و صنایعدستی با همکاری با سایر ارگانهای خصوصی و دولتی به توسعه گردشگری ماجراجویانه و کارآفرینی در این حیطه بپردازد.
امروزه، گردشگری ماجراجویی سریعترین بخش گردشگری درحالرشد در جهان است. تمرکز بر توسعه گردشگری ماجراجویانه میتواند جامعه میزبان را به منفعت برساند؛ چراکه اکثر ورزشهای ماجراجویانه در مکانهایی انجام میشود که معمولاً دورافتاده هستند و از آنها کمتر استفاده میشود به همین خاطر با بهرهگیری از کوهها، جنگل و دریا میتوان گردشگران زیادی را جذب کرد همچنین گردشگری ماجراجویی اکنون شهرت یافته است و به یکی از بخشهای بازار درحالرشد تبدیلشده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری هر گردشگر اعم از داخلی و خارجی به طور متوسط میتواند ده شغل ایجاد کند؛ لذا این صنعت میتواند نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد به همین دلیل هدف از پژوهش حاضر شناسایی فرصتهای کارآفرینی گردشگری ماجراجویانه بود.
روش پژوهش
این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و در زمره پژوهشهای کیفی است که با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق انجامشده است. جامعه پژوهش را متخصصان در حیطه گردشگری ماجراجویانه تشکیل دادند. همچنین از نمونهگیری هدفمند قضاوتی استفاده شد و مشارکتکنندگان در پژوهش مدیران آژانسها، مدیران بازاریابی و راهنمایان گردشگری با حداقل سابقه ۵ساله در گردشگری ماجراجویانه انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون ششمرحلهای کلارک و براون 2006 استفادهشده است و تا رسیدن به اشباع نظری این مصاحبهها ادامه یافت و از مصاحبه 12 به بعد دادهها به اشباع نظری رسید. برای سنجش روایی و پایایی از روش مثلثسازی و همچنین مقبولیت، قابلیت انتقال، تأییدپذیری و باز آزمون استفاده شد.
یافتهها
یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل 12 مصاحبه با مشارکتکنندگان در پژوهش منجر به شناسایی 6 تم اصلی شد. فرصتهای کارآفرینی در گردشگری ورزشی ماجراجویانه شامل فرصتهای اقامتی، خوراک، حملونقل، خدمات گردشگری، جاذبههای گردشگری، تجهیزات و صنایعدستی است.
نتایج
با شناخت فرصتهای کارآفرینانه و برنامهریزی آنها میتوان گامهای اساسی را برای توسعه گردشگری ماجراجویانه در کشور برداشت. فرصتهای کارآفرینی میتواند به توسعه پایدار گردشگری ماجراجویانه در مناطق روستایی و بکر کمک کند. همچنین پیشنهاد میشود متولیان گردشگری بهخصوص وزارت میراثفرهنگی و صنایعدستی با همکاری با سایر ارگانهای خصوصی و دولتی به توسعه گردشگری ماجراجویانه و کارآفرینی در این حیطه بپردازد.
کلیدواژه ها
Title
Identification of adventure sports tourism entrepreneurial opportunities
Authors
javad ghasempour, mohammad pourkiani, mohammad hossein ghorbani
Abstract
Abstract:
Today, adventure tourism is the fastest-growing tourism sector in the world. Focusing on the development of adventure tourism can benefit the host community because most of the adventure sports are performed in places that are usually remote and are less used, so by taking advantage of the mountains, forest, and sea, many tourists can be attracted, as well as adventure tourism. Now it has gained popularity and has become one of the growing market segments. According to the report of the World Tourism Organization, each domestic and foreign tourist can create ten jobs on average. Therefore, this industry can play a significant role in the economic growth and development of the country, for this reason, the purpose of this research was to identify the entrepreneurial opportunities of adventure tourism.
Methodology:
This research is applied in terms of purpose and among the qualitative research that was conducted using semi-structured and in-depth interview tools. The research community was formed by experts in the field of adventure tourism. Also, judgmental purposeful sampling was used and participants in the research were agency managers, marketing managers, and tourism guides with at least 5 years of experience in adventure tourism. To analyze the data, the six-step thematic analysis of Clark and Brown 2006 was used, and these interviews continued until the theoretical saturation was reached, and the theoretical saturation of the data was reached from the 12th interview onwards. To measure validity and reliability, the triangulation method was used as well as acceptability, transferability, verifiability, and retest.
Findings:
The findings from the analysis of 12 interviews with participants in the research led to the identification of 6 main themes. Entrepreneurial opportunities in adventure sports tourism include opportunities for accommodation, food, transportation, tourism services, tourist attractions, equipment, and handicrafts.
Conclusions:
By recognizing the entrepreneurial opportunities and planning them, one can take the basic steps for the development of adventure tourism in the country. Entrepreneurial opportunities can contribute to the sustainable development of adventure tourism in rural and pristine areas. It is also suggested that the trustees of tourism, especially the Ministry of Cultural Heritage and Handicrafts, should develop adventure tourism and entrepreneurship in this area in cooperation with other private and government organizations.
Today, adventure tourism is the fastest-growing tourism sector in the world. Focusing on the development of adventure tourism can benefit the host community because most of the adventure sports are performed in places that are usually remote and are less used, so by taking advantage of the mountains, forest, and sea, many tourists can be attracted, as well as adventure tourism. Now it has gained popularity and has become one of the growing market segments. According to the report of the World Tourism Organization, each domestic and foreign tourist can create ten jobs on average. Therefore, this industry can play a significant role in the economic growth and development of the country, for this reason, the purpose of this research was to identify the entrepreneurial opportunities of adventure tourism.
Methodology:
This research is applied in terms of purpose and among the qualitative research that was conducted using semi-structured and in-depth interview tools. The research community was formed by experts in the field of adventure tourism. Also, judgmental purposeful sampling was used and participants in the research were agency managers, marketing managers, and tourism guides with at least 5 years of experience in adventure tourism. To analyze the data, the six-step thematic analysis of Clark and Brown 2006 was used, and these interviews continued until the theoretical saturation was reached, and the theoretical saturation of the data was reached from the 12th interview onwards. To measure validity and reliability, the triangulation method was used as well as acceptability, transferability, verifiability, and retest.
Findings:
The findings from the analysis of 12 interviews with participants in the research led to the identification of 6 main themes. Entrepreneurial opportunities in adventure sports tourism include opportunities for accommodation, food, transportation, tourism services, tourist attractions, equipment, and handicrafts.
Conclusions:
By recognizing the entrepreneurial opportunities and planning them, one can take the basic steps for the development of adventure tourism in the country. Entrepreneurial opportunities can contribute to the sustainable development of adventure tourism in rural and pristine areas. It is also suggested that the trustees of tourism, especially the Ministry of Cultural Heritage and Handicrafts, should develop adventure tourism and entrepreneurship in this area in cooperation with other private and government organizations.
Keywords
Entrepreneurship, adventure tourism, adventure, opportunities