جذابیت مقاصد گردشگری ورزشی با تاکید بر تصویر ذهنی گردشگران با نقش میانجی سودمندی ادراک شده
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9804
کد مقاله : 1105-THS
نویسندگان
1دانشگاه ارومیه
2دکتری مدیریت ورزشی، عضو هیئتعلمی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
در عصر حاضر، گردشگری ورزشی به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری شناخته میشود. ترکیب دو عنصر مهم گردشگری ورزشی، یعنی شغل ورزشی و تجربه گردشگری، به افزایش تمایلات افراد برای سفر و استراحت از زندگی روزمره منجر میشود. در واقع، این نوع گردشگری انسانها را به سوی محیطی که فعالیت ورزشی در آن انجام میشود جذب میکند و در عین حال باعث ارتقای تصویر ذهنی آنان نیز میشود. بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی، تصویر ذهنی متعلق به جذب مقاصد گردشگری ورزشی در دو جنبه مختلف مورد بررسی. قرار میگیرد. از یک سو، تصویر ذهنی میتواند تشویق کننده و الهام بخش برای انجام فعالیتهای ورزشی در محیطی جدید باشد. به عبارت دیگر، تصویر ذهنی فرد را به سوی یک مقصد ورزشی خاص جلب میکند و او را ترغیب میکند تا به آن منطقه سفر کند و در فعالیتهای ورزشی مورد نظرش شرکت کند. از سوی دیگر، تصویر ذهنی میتواند بهعنوان یک عامل تقویت کننده برای ادامه فعالیتهای ورزشی در طول زمان عمل کند. به عنوان مثال، اگر فردی تجربهای مثبت از یک مقصد ورزشی خاص داشته باشد، تصویر ذهنی مثبت از آن مکان و فعالیت ورزشی در ذهنش شکل میگیرد و ممکن است در آینده او را به سمت بازگشت به همان مقصد ورزشی تشویق کند. بنابراین، تصویر ذهنی گردشگران نقش اساسی در تحقق مقاصد گردشگری ورزشی بازی میکند. توسعه و تقویت تصویر ذهنی جاذبههای ورزشی، نهتنها میتواند تمایلات گردشگران به سوی این نوع گردشگری را افزایش دهد، بلکه ممکن است باعث ایجاد ارتباطی مستمر بین گردشگر و مقصد ورزشی شود. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر جذابیت مقاصد گردشگری ورزشی بر تصویر ذهنی گردشگران با نقش میانجی سودمندی ادراک شده انجام گردیده است. پژوهش حاضر در زمره پژوهش های توصیفی و از نوع تحلیلی- اسنادی قرار می گیرد. با بررسی دقیق منابع علمی و مجلات معتبر داخلی و خارجی سعی گردید تا ضمن روشن ساختن مفاهیم جذابیت مقاصد گردشگری ورزشی، تصویر ذهنی گردشگران و سودمندی ادراک شده به بررسی تاثیر آنها پرداخته شده است. نتایج حاکی از این دارد که جذابیت مقاصد گردشگری ورزشی بر تصویر ذهنی گردشگران تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین سودمندی ادراک شده به عنوان یک میانجی می توان بر جذابیت مقاصد گردشگری ورزشی بر تصویر ذهنی گردشگران تاثیر گذار باشد.
کلیدواژه ها
Title
The attractiveness of sports tourism destinations with emphasis on the mental image of tourists with the mediating role of perceived usefulness
Authors
seyedh safora sharifi, Seyyed Mohammad Kashef, Mohsen Behnam
Abstract
In today's era, sports tourism is known as one of the popular tourist destinations. The combination of two important elements of sports tourism, i.e. sports career and tourism experience, leads to increasing people's desire to travel and take a break from everyday life. In fact, this type of tourism attracts people to the environment where sports activities are performed, and at the same time, it also improves their mental image. Based on research and scientific studies, the mental image of attracting sports tourism destinations is investigated in two different aspects. Placed. On the one hand, the mental image can be encouraging and inspiring to do sports activities in a new environment. In other words, the mental image attracts a person to a specific sports destination and encourages him to travel to that area and participate in his desired sports activities. On the other hand, mental image can act as a reinforcing factor to continue sports activities over time. For example, if a person has a positive experience of a certain sports destination, a positive mental image of that place and sports activity is formed in his mind and may encourage him to return to the same sports destination in the future. Therefore, the mental image of tourists plays an essential role in the realization of sports tourism destinations. Developing and strengthening the mental image of sports attractions can not only increase tourists' inclination towards this type of tourism, but may also create a continuous connection between the tourist and the sports destination. This research was conducted in order to investigate the effect of attractiveness of sports tourism destinations on the mental image of tourists with the mediating role of perceived usefulness. The present research is classified as a descriptive and analytical-documentary type of research. By carefully examining scientific sources and reliable domestic and foreign magazines, it was tried to clarify the concepts of the attractiveness of sports tourism destinations, the mental image of tourists and their perceived usefulness, and their impact has been investigated. The results indicate that the attractiveness of sports tourism destinations has a positive and significant effect on the mental image of tourists. Also, perceived usefulness as a mediator can affect the attractiveness of sports tourism destinations on the mental image of tourists.
Keywords
Attractiveness of tourist destinations, mental image of tourists, perceived usefulness