اثربخشی بهکارگیری یادگیری مشارکتی روی رشد برخی از قابلیتهای پایهای والیبال دانشآموزان 15 تا 16 ساله
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9803
کد مقاله : 1104-THS
نویسندگان
دانشگاه کردستان
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی روی رشد برخی از قابلیتهای پایهای والیبال (ارسال عادی، دریافت ارسال، انتقال توپ به منطقه حریف) است و از روش آزمایشی (پیشآزمون و پس از آزمون) برای دانشآموزان متوسطهی شهر تویسرکان استفاده شد. 24 دانشآموز (15 تا 16 ساله) به دو گروه آزمایش و کنترل 12 نفره تقسیم شدند. گروه آزمایش به دو گروه 6 نفره تقسیم شد که هر کدام دارای سهطبقهی ضعیف متوسط و خوب هستند. پژوهشگر برای جمعآوری اطلاعات از آزمونهای قابلیتها و برنامهی پیشنهادی که از میان معلمان، داوری را انتخاب میکند، استفاده کردند.
این مطالعه مبتنی بر روش آزمایشی دوگروهی است: یک گروه زیربنایی و دیگری آزمایشی است. نمونهی 24 نفری از جامعهی دانشآموزان متوسطه دوم شهر تویسرکان انتخاب شدند.برای کسب نتایج دقیق، این مطالعه مبتنی بر آزمون و کاربرد قابلیتهای خاصی از این رشته ورزشی است. بنابراین،از تمرینات پلایومتریک و ابزارهای آموزشی برای تمرین واحدهای آموزشی استفادهشده. معادلهی دانشآموز- همبستگی پیرسون برای رابطهی ساده- انحراف هنجاری- میانهی حسابی این مطالعه از سه آزمون مختلف مرتبط با والیبال استفاده کرده است. ارسال عادی- دریافت ارسال- انتقال توپ به منطقه حریف تمامی مطالب و ابزارهای مربوط به برنامهی یادگیری قابلیتهای توپی والیبال با راهبرد یادگیری مشارکتی در طول سخنرانیهای کلاسی در گروه آزمایش به کار گرفته شد .
تفاوتهای معناداری میان مقادیر پیشآزمون و پسآزمون ارسال عادی نمونههای آزمایشی و کنترل وجود دارد و مقادیر T محاسبهشده به ترتیب برابر با 26/3 و 82/2 است..
تفاوت معناداری میان پیشآزمون و پسآزمون انتقال توپ به منطقهی حریف در نمونههای آزمایش و کنترل وجود دارد و مقدار T محاسبهشده به ترتیب برابر با 74/4 و 53/3 است.
تفاوت معناداری میان پیشآزمون و پسآزمون دریافت ارسال در نمونههای آزمایش و کنترل وجود دارد و مقدار T محاسبهشده به ترتیب برابر با 71/5 و 72/3 است.
بعد از بهکارگیری آزمون T استودنت مقادیر 82/3 تا 63/4 حاصل شد که مقدار T جدول در سطح معناداری 05/0 و درجهی آزادی 22 برابر با 07/2 است ..
ما با توجه به ابزارها، نتایج و یافتههای بهدستآمده در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که روش یادگیری مشارکتی، تأثیر مثبتی روی گروه نمونه دارد. تفاوت میان آزمونهای گروه آموزشی بیشتر از گروه کنترل بود. تفاوت میان پسآزمونهای گروههای آزمایشی هم مشاهده گردید. روش یادگیری مشارکتی، بهترین روش برای رشد برخی از قابلیتهای پایهای والیبال است.
این مطالعه مبتنی بر روش آزمایشی دوگروهی است: یک گروه زیربنایی و دیگری آزمایشی است. نمونهی 24 نفری از جامعهی دانشآموزان متوسطه دوم شهر تویسرکان انتخاب شدند.برای کسب نتایج دقیق، این مطالعه مبتنی بر آزمون و کاربرد قابلیتهای خاصی از این رشته ورزشی است. بنابراین،از تمرینات پلایومتریک و ابزارهای آموزشی برای تمرین واحدهای آموزشی استفادهشده. معادلهی دانشآموز- همبستگی پیرسون برای رابطهی ساده- انحراف هنجاری- میانهی حسابی این مطالعه از سه آزمون مختلف مرتبط با والیبال استفاده کرده است. ارسال عادی- دریافت ارسال- انتقال توپ به منطقه حریف تمامی مطالب و ابزارهای مربوط به برنامهی یادگیری قابلیتهای توپی والیبال با راهبرد یادگیری مشارکتی در طول سخنرانیهای کلاسی در گروه آزمایش به کار گرفته شد .
تفاوتهای معناداری میان مقادیر پیشآزمون و پسآزمون ارسال عادی نمونههای آزمایشی و کنترل وجود دارد و مقادیر T محاسبهشده به ترتیب برابر با 26/3 و 82/2 است..
تفاوت معناداری میان پیشآزمون و پسآزمون انتقال توپ به منطقهی حریف در نمونههای آزمایش و کنترل وجود دارد و مقدار T محاسبهشده به ترتیب برابر با 74/4 و 53/3 است.
تفاوت معناداری میان پیشآزمون و پسآزمون دریافت ارسال در نمونههای آزمایش و کنترل وجود دارد و مقدار T محاسبهشده به ترتیب برابر با 71/5 و 72/3 است.
بعد از بهکارگیری آزمون T استودنت مقادیر 82/3 تا 63/4 حاصل شد که مقدار T جدول در سطح معناداری 05/0 و درجهی آزادی 22 برابر با 07/2 است ..
ما با توجه به ابزارها، نتایج و یافتههای بهدستآمده در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که روش یادگیری مشارکتی، تأثیر مثبتی روی گروه نمونه دارد. تفاوت میان آزمونهای گروه آموزشی بیشتر از گروه کنترل بود. تفاوت میان پسآزمونهای گروههای آزمایشی هم مشاهده گردید. روش یادگیری مشارکتی، بهترین روش برای رشد برخی از قابلیتهای پایهای والیبال است.
کلیدواژه ها
Title
The effectiveness of cooperative application on the development of some basic volleyball skills of 15-16 year old students
Authors
nahideh afshari
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of cooperative learning on the development of some basic volleyball skills (normal sending, receiving, passing the ball to the opponent's area) and the experimental method (pre-test and post-test) was used for secondary school students of Tuiserkan city. 24 students (15-16 years old) were divided into two experimental and control groups of 12 people. The experimental group was divided into two groups of 6 people, each of which has three classes. The results showed that collaborative learning helps to improve the capabilities mentioned in the study.
This study is based on a two-group experimental method: one group is basic and the other is experimental. A sample of 24 people was selected from the community of secondary school students in Tuiserkan city. The sample is randomly selected. To obtain accurate results, this study is based on the test and application of specific capabilities of this sport Therefore, plyometric exercises and educational tools are used to practice the educational units. Student's equation-Pearson correlation for simple relationship-standard deviation-arithmetic mean of this study has used three different tests related to volleyball. Normal sending - receiving sending - transferring the ball to the opponent's area. All materials and tools related to the program for learning volleyball ball capabilities with cooperative learning strategy were used during class lectures in the experimental group, and this group, unlike the control group, was under the supervision of a teacher.
There are significant differences between the pre-test and post-test values of the normal sending of test and control samples, and the calculated T values are equal to 3.26 and 2.82, respectively.
There is a significant difference between the pre-test and the post-test of moving the ball to the opponent's area in the test and control samples, and the calculated T value is 4.74 and 3.53, respectively.
There is a significant difference between the pre-test and the post-test of sending in the test and control samples, and the calculated T value is 5.71 and 3.72, respectively.
After applying the Student's T test, the values of 3.82 to 4.63 were obtained, and the T value of the table is at the significance level of 0.05 and the degree of freedom is 22 equal to 2.07.
According to the tools, results and findings obtained in this study, we concluded that the cooperative learning method has a positive effect on the sample group. The difference between the tests of the training group was more than that of the control group. The difference between the post-tests of the experimental groups was also observed. Cooperative learning method is the best way to develop some basic volleyball skills.
This study is based on a two-group experimental method: one group is basic and the other is experimental. A sample of 24 people was selected from the community of secondary school students in Tuiserkan city. The sample is randomly selected. To obtain accurate results, this study is based on the test and application of specific capabilities of this sport Therefore, plyometric exercises and educational tools are used to practice the educational units. Student's equation-Pearson correlation for simple relationship-standard deviation-arithmetic mean of this study has used three different tests related to volleyball. Normal sending - receiving sending - transferring the ball to the opponent's area. All materials and tools related to the program for learning volleyball ball capabilities with cooperative learning strategy were used during class lectures in the experimental group, and this group, unlike the control group, was under the supervision of a teacher.
There are significant differences between the pre-test and post-test values of the normal sending of test and control samples, and the calculated T values are equal to 3.26 and 2.82, respectively.
There is a significant difference between the pre-test and the post-test of moving the ball to the opponent's area in the test and control samples, and the calculated T value is 4.74 and 3.53, respectively.
There is a significant difference between the pre-test and the post-test of sending in the test and control samples, and the calculated T value is 5.71 and 3.72, respectively.
After applying the Student's T test, the values of 3.82 to 4.63 were obtained, and the T value of the table is at the significance level of 0.05 and the degree of freedom is 22 equal to 2.07.
According to the tools, results and findings obtained in this study, we concluded that the cooperative learning method has a positive effect on the sample group. The difference between the tests of the training group was more than that of the control group. The difference between the post-tests of the experimental groups was also observed. Cooperative learning method is the best way to develop some basic volleyball skills.
Keywords
The effectiveness of cooperative application on the development of some basic volleyball skills of 15-16 year old students