مقایسه اثر انواع کشش بر چابکی دانشآموزان 12 تا 15 ساله کرمان
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9801
کد مقاله : 1102-THS
نویسندگان
1گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
2گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان
3گروه بیومکانیک ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
مقدمه: انجام حرکات کششی همیشه بخشی از برنامه گرم کردن قبل از شروع هر نوع فعالیت بدنی بوده و از گذشته تا به امروز به عنوان ابزاری جهت بهبود عملکرد ورزشی به حساب می آمده اند چرا که همواره این عقیده توسط متخصصین وجود داشته که انجام حرکات کششی قبل از هر اجرا موجب افزایش دامنه حرکتی و در نهایت بهبود اجرا می شود و ضمن اینکه می تواند از آسیب دیدگی تاحدودی جلوگیری کند. هدف از این تحقیق مقایسه اثر انواع کشش بر چابکی دانش آموزان پسر 12 تا 15 سال کرمان بوده است.
روش شناسی: در این پژوهش نیمه تجربی 45 دانشآموز دوره اول متوسطه بصورت هدفمند و در دسترس از یکی از مدارس کرمان انتخاب شدند. بعد از ورود به سالن ورزشی در قالب گروه های مختلف در مرحله اول پس از 4 دقیقه دویدن آزمون چابکی 9 × 4 متر را اجرا کردند و رکوردهای آنها ثبت شد. در جلسات بعدی این دانشآموزان همین آزمون 9 × 4 متر را بلافاصله پس از انجام حرکات کششی ایستا و پویا انجام دادند و رکوردهای آنها ثبت گردید.
نتایج: تغییرات درون گروهی تفاوت معناداری بین چابکی بعد از انجام حرکات کششی ایستا و پویا نسبت به قبل از انجام آن را نشان نداد، همچنین نتایج آزمون بین گروهی نشان داد که میزان چابکی دانش آموزان پس از انجام کشش ایستا نسبت به کشش پویا تفاوت معناداری نداشته است (P≤0/05).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اجرای هر دو نوع حرکات کششی ایستا و پویا می تواند بر میزان چابکی دانش آموزان پسر 12 تا 15 ساله تاثیر مثبت داشته باشد. مقدار P و نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان دادند که برای افزایش چابکی دانش آموزان پس 12 تا 15 ساله حرکات کششی پویا می تواند پیشنهاد بهتری باشد. می توان به معلمان و مربیان این رده سنی پیشنهاد داد که جهت بهبود چابکی از حرکات کشش پویا بیشتر استفاده کنند.
روش شناسی: در این پژوهش نیمه تجربی 45 دانشآموز دوره اول متوسطه بصورت هدفمند و در دسترس از یکی از مدارس کرمان انتخاب شدند. بعد از ورود به سالن ورزشی در قالب گروه های مختلف در مرحله اول پس از 4 دقیقه دویدن آزمون چابکی 9 × 4 متر را اجرا کردند و رکوردهای آنها ثبت شد. در جلسات بعدی این دانشآموزان همین آزمون 9 × 4 متر را بلافاصله پس از انجام حرکات کششی ایستا و پویا انجام دادند و رکوردهای آنها ثبت گردید.
نتایج: تغییرات درون گروهی تفاوت معناداری بین چابکی بعد از انجام حرکات کششی ایستا و پویا نسبت به قبل از انجام آن را نشان نداد، همچنین نتایج آزمون بین گروهی نشان داد که میزان چابکی دانش آموزان پس از انجام کشش ایستا نسبت به کشش پویا تفاوت معناداری نداشته است (P≤0/05).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اجرای هر دو نوع حرکات کششی ایستا و پویا می تواند بر میزان چابکی دانش آموزان پسر 12 تا 15 ساله تاثیر مثبت داشته باشد. مقدار P و نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان دادند که برای افزایش چابکی دانش آموزان پس 12 تا 15 ساله حرکات کششی پویا می تواند پیشنهاد بهتری باشد. می توان به معلمان و مربیان این رده سنی پیشنهاد داد که جهت بهبود چابکی از حرکات کشش پویا بیشتر استفاده کنند.
کلیدواژه ها
Title
Comparison of the effect of different types of stretching on the agility of second year elementary school students in Kerman
Authors
Milad Fallahzade, Amin Shafiea, Mohammadreza Amirseyfadini, Mohammadtaghi Amirikhorasani
Abstract
Introduction: Stretching is always part of the warm-up program before starting any kind of physical activity, and it has been considered as a tool for improving athletic performance since there has always been a belief by experts that stretching before each run increases range of motion and ultimately improves the performance, and while it can prevent injury to some extent. The aim of this study was to compare the effect of stretching on agility of 12-15 year old male students in Kerman.
Methodology: In this quasi-experimental study, 45 high school students were selected purposively and conveniently from one of the schools of Kerman. After entering the gym in the form of different groups, after 4 minutes of running, they performed the 9 × 4m agility test and their records were recorded. In the next sessions, these students took the same 9 × 4m test immediately after performing static and dynamic stretching and their records were recorded.
Results: There was no significant difference between agility after static and dynamic stretching compared to before the intervention, and the results of the intergroup test showed that the agility of students after static stretching did not differ significantly from dynamic stretching (P≤0.05).
Conclusion: The results of this study showed that both static and dynamic stretching can positively affect the agility of 12-15 year old male students. P-value and the results of statistical tests showed that dynamic stretching can be a better suggestion for increasing the agility of students after 12 to 15 years. Teachers and teachers of this age group can be suggested to use dynamic stretching to improve agility.
Methodology: In this quasi-experimental study, 45 high school students were selected purposively and conveniently from one of the schools of Kerman. After entering the gym in the form of different groups, after 4 minutes of running, they performed the 9 × 4m agility test and their records were recorded. In the next sessions, these students took the same 9 × 4m test immediately after performing static and dynamic stretching and their records were recorded.
Results: There was no significant difference between agility after static and dynamic stretching compared to before the intervention, and the results of the intergroup test showed that the agility of students after static stretching did not differ significantly from dynamic stretching (P≤0.05).
Conclusion: The results of this study showed that both static and dynamic stretching can positively affect the agility of 12-15 year old male students. P-value and the results of statistical tests showed that dynamic stretching can be a better suggestion for increasing the agility of students after 12 to 15 years. Teachers and teachers of this age group can be suggested to use dynamic stretching to improve agility.
Keywords
stretching _ agility _ sports biomechanics _ student