تأثیر تمرین تصویرسازی ذهنی بر عملکرد دارت دختران هنر آموز رشته تربیت بدنی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9793
کد مقاله : 1093-THS
نویسندگان
1استادیار گروه فیزیولوژی ورزشی
موسسه آموزش عالی و غیر انتفاعی المهدی مهر اصفهان
2موسسه آموزش عالی و غیر انتفاعی المهدی (ع) مهر اصفهان
3دانشگاه آزاد اسلامی. واحد مرکزی
4دانشگاه اصفهان
چکیده
مقدمه: تصویرسازی ذهنی یکی از تکنیک های کاربردی برای افزایش عملکرد ورزشکاران شناخته شده و به عنوان اجرای تکلیف حرکتی خاص بصورت ذهنی و فعالانه، برای بازآفرینی یا خلق تجربه، بدون اجرای بدنی تکلیف، تعریف شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین تصویرسازی ذهنی بر عملکرد دارت دختران هنرآموز رشته ی تربیت بدنی هنرستان شهدای صفه شهر اصفهان بود.
روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات نیمه تجربی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون بود و از لحاظ زمان مقطعی بود، که به روش میدانی انجام شد. شرکت کنندگان شامل 30 نفر نمونه آماری در دسترس از هنرآموزان تربیت بدنی دختر هنرستان تربیت بدنی شهدای صفه بود که به روش آرایش تصادفی در دوگروه مساوی 15 نفره تقسیم شدند. گروه اول تمرین دارت همراه با تصویر سازی ذهنی و گروه دوم فقط تمرینات دارت را دنبال کردند. ابزار گردآوری داده ها از طریق آزمون عملکردی و امتیازی دارت جمع آوری شد. پروتکل تمرین تصویر سازی ذهنی، شامل 12 جلسه 45 دقیقهای (3 جلسه در هفته) و تمرین دارت به هر دو گروه و 12 جلسه 45 دقیقه ای (3 جلسه در هفته) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل وارایانس اندازه گیری های مکرر، آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای نرمال بودن به کمک نرم افزار24 SPSS استفاده شد و سطح معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که بین گروه فقط تمرینات دارت و گروه آزمایش، تفاوت معناداری وجود داشت، یعنی میانگین عملکرد آزمودنی ها در گروه آزمایش از گروه فقط تمرین دارت بیشتر و بهتر بود (P≤0/05).
نتیجه گیری: بنابراین تصویر سازی ذهنی بر عملکرد دارت هنرآموزان دختر تأثیر مثبت و معناداری داشت، بر این اساس می توان گفت آموزش تصویرسازی ذهنی می تواند به عنوان رویکردی مفید در افزایش سطح عملکرد دارت دانش آموزان نوجوان قلمداد شود.
روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات نیمه تجربی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون بود و از لحاظ زمان مقطعی بود، که به روش میدانی انجام شد. شرکت کنندگان شامل 30 نفر نمونه آماری در دسترس از هنرآموزان تربیت بدنی دختر هنرستان تربیت بدنی شهدای صفه بود که به روش آرایش تصادفی در دوگروه مساوی 15 نفره تقسیم شدند. گروه اول تمرین دارت همراه با تصویر سازی ذهنی و گروه دوم فقط تمرینات دارت را دنبال کردند. ابزار گردآوری داده ها از طریق آزمون عملکردی و امتیازی دارت جمع آوری شد. پروتکل تمرین تصویر سازی ذهنی، شامل 12 جلسه 45 دقیقهای (3 جلسه در هفته) و تمرین دارت به هر دو گروه و 12 جلسه 45 دقیقه ای (3 جلسه در هفته) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل وارایانس اندازه گیری های مکرر، آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای نرمال بودن به کمک نرم افزار24 SPSS استفاده شد و سطح معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که بین گروه فقط تمرینات دارت و گروه آزمایش، تفاوت معناداری وجود داشت، یعنی میانگین عملکرد آزمودنی ها در گروه آزمایش از گروه فقط تمرین دارت بیشتر و بهتر بود (P≤0/05).
نتیجه گیری: بنابراین تصویر سازی ذهنی بر عملکرد دارت هنرآموزان دختر تأثیر مثبت و معناداری داشت، بر این اساس می توان گفت آموزش تصویرسازی ذهنی می تواند به عنوان رویکردی مفید در افزایش سطح عملکرد دارت دانش آموزان نوجوان قلمداد شود.
کلیدواژه ها
Title
The effect of mental imagery practice on the darts performance of female physical education students
Authors
Saber Rezanejad, Afsaneh Ghoreyshi, Mehdi Namazizadeh, Akram Khani Rozveh
Abstract
Introduction: Mental imagery is one of the practical techniques to increase the performance of athletes and is defined as performing a specific movement task mentally and actively, to recreate or create an experience, without physically performing the task. The purpose of the present study was to investigate the effect of mental imagery practice on the darts performance of physical education students in Shohada Safeh Conservatory, Isfahan.
Methodology: In terms of practical purpose and in terms of implementation method, the present research was a semi-experimental type of research, of pre-test and post-test type, and in terms of time, it was cross-sectional, which was carried out by the field method. The participants included 30 available statistical samples of female physical education students of Shahada Sefa Physical Education Academy, who were randomly divided into two equal groups of 15 people. The first group practiced darts along with mental imagery and the second group only followed darts exercises. The data collection tool was collected through dart performance and score test. The mental imagery training protocol included 12 45-minute sessions (3 sessions per week) and darts training for both groups and 12 45-minute sessions (3 sessions per week). To analyze the data, repeated measures analysis of variance test, Kolmogorov-Smirnov test for normality was used with the help of SPSS 24 software, and a significance level of less than 0.05 was considered.
Results: The results of the research showed that there was a significant difference between the darts practice group and the experimental group, that is, the average performance of the subjects in the experimental group was higher and better than the darts only practice group (P≤0.05).
Conclusion: Therefore, mental imagery had a positive and meaningful effect on the performance of female art students' darts, based on this, it can be said that mental imagery training can be considered as a useful approach in increasing the level of darts performance of teenage students.
Methodology: In terms of practical purpose and in terms of implementation method, the present research was a semi-experimental type of research, of pre-test and post-test type, and in terms of time, it was cross-sectional, which was carried out by the field method. The participants included 30 available statistical samples of female physical education students of Shahada Sefa Physical Education Academy, who were randomly divided into two equal groups of 15 people. The first group practiced darts along with mental imagery and the second group only followed darts exercises. The data collection tool was collected through dart performance and score test. The mental imagery training protocol included 12 45-minute sessions (3 sessions per week) and darts training for both groups and 12 45-minute sessions (3 sessions per week). To analyze the data, repeated measures analysis of variance test, Kolmogorov-Smirnov test for normality was used with the help of SPSS 24 software, and a significance level of less than 0.05 was considered.
Results: The results of the research showed that there was a significant difference between the darts practice group and the experimental group, that is, the average performance of the subjects in the experimental group was higher and better than the darts only practice group (P≤0.05).
Conclusion: Therefore, mental imagery had a positive and meaningful effect on the performance of female art students' darts, based on this, it can be said that mental imagery training can be considered as a useful approach in increasing the level of darts performance of teenage students.
Keywords
Keywords: Mental imagery practice, Dart performance, Female Students, Physical education