تأثیر ابعاد نظریه انتشار نوآوری بر ارزش درک‌شده مشتریان محصولات ورزشی در به کارگیری اپلیکیشن­های خرید  داخلی (مورد مطالعه: دیجی‌کالا)

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9792
کد مقاله : 1092-THS
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
به‌نام خداوند بخشنده و مهربان

تأثیر ابعاد نظریه انتشار نوآوری بر ارزش درک‌شده مشتریان محصولات ورزشی در به کارگیری اپلیکیشن­های خرید  داخلی (مورد مطالعه: دیجی‌کالا)

 

مقدمه: امروزه با ظهور  فناوری با اشکال متنوع در صنایع، صنعت ورزش به یکی از بسترهای پذیرش فناوری تبدیل شده است. مطالعه حاضر تاثیر ابعاد نظریه انتشار نوآوری بر ارزش درک شده مشتریان محصولات ورزشی را در به کارگیری اپلیکیشن خرید دیجی‌کالا را بررسی می‌کند.

روش پژوهش: این پژوهش جزو پژوهش‌های توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه­گیری به صورت در دسترس از مشتریان محصولات ورزشی داخل ایران که حداقل یک بار تجربه استفاده از اپلیکیشن خرید دیجی‌کالا را جهت خرید محصولات ورزشی داشتند ، انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه‌های استاندارد انتشار نوآوری (ژانگ و همکارا، ۲۰19) و  ارزش درک شده (چادگوبرت و همکاران، 2022) بود. در نهایت 431 پرسشنامه جمع آوری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها و سنجش اثر بخشی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار pls بهره گرفته شد.

یافته ها: بررسی‌ها نشان داد حجم نمونه‌ها برای تعمیم نتایج به جامعه کفایت می‌کند (0.6KMO≥ ). آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7؛ شاخص پایایی مرکب بالاتر از 0.7 و میانگین واریانس بیشتر از 0.5 می‌باشد. نتایج نشان داد، مزیت نسبی (57/6) 416/0، سازگاری (49/11) 279/0، آزمایش‌پذیری (245/13) 425/0 مشاهده پذیری (21/4) 435/0 و پیچیدگی‌درک‌شده (03/8) 264/0 بر نگرش مشتریان تاثیر می­گذارند، در نهایت شاخص­های برازش مانند (68/0)SRMR و (67/1)NFI نیز در سطح مطلوبی قرار دارند که نشان از برازش مطلوب مدل می­باشد.

نتیجه گیری:  در راستای مطالعات پیشین، توسعه و گسترش پارادایم هایی از جمله مزیت‌نسبی درک‌شده، سازگاری اپلیکیشن‌های خرید با زندگی مشتریان و عدم درک پیچیدگی مشتریان از اپلیکیشن‌های خرید داخلی از جمله دیجی‌کالا با اثرگذاری مثبت روی ارزش درک‌شده مشتریان می‌تواند منجر به پذیرش فناوری های نوآورانه باشد. شرکت‌های تحقیق و توسعه در ایران  باید پلت‌فرم های خرید آنلاین را برای کسب و کارهای داخلی، خصوصا ورزشی را توسعه دهند و به طور مداوم فرآیند استفاده از آن را ساده کنند. ترغیب به استفاده از اپلیکیشن‌های خرید آنلاین، نه تنها می توانند مصرف کنندگان موجود را حفظ کنند، بلکه مصرف کنندگان آنلاین بالقوه بیشتری را نیز جذب می کنند.

 
کلیدواژه ها
 
Title
The effect of the dimensions of innovation diffusion theory on the perceived value of sports products customers in the use of internal shopping applications (case study: Digikala)
Authors
Zahra Salehi, Mostafa Nabizadeh valukola
Abstract
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

The effect of the dimensions of innovation diffusion theory on the perceived value of sports products customers in the use of internal shopping applications (case study: Digikala)



Introduction: Today, with the emergence of technology in various forms in industries, the sports industry has become one of the platforms for technology adoption. The current study examines the impact of innovation diffusion theory dimensions on the perceived value of sports products customers in using the DigiKala shopping application.

Research method: This research was one of the descriptive researches of the correlation type. Available sampling was selected from the customers of sports products inside Iran who had at least one experience of using the DigiKala shopping application to buy sports products. The measurement tools included standard questionnaires of diffusion of innovation (Zhang et al., 2019) and perceived value (Chadgobert et al., 2022).Finally, 431 questionnaires were collected and structural equation modeling was used in pls software to analyze the data and measure the direct and indirect effectiveness of the variables.

Findings: The studies showed that the sample size is sufficient to generalize the results to the society (0.6 KMO ≥ ). Cronbach's alpha higher than 0.7; The composite reliability index is higher than 0.7 and the average variance is higher than 0.5. The results showed relative advantage (6.57) 0.416, compatibility (11.49) 0.279, testability (13.245) 0.425, observability (4.21) 0.435 and perceived complexity (8.03). (0.264) affect the attitude of customers, finally, fit indices such as SRMR (0.68) and NFI (1.67) are also at a favorable level, which shows the good fit of the model.Conclusion: In line with previous studies, the development and expansion of paradigms such as perceived relative advantage, compatibility of shopping applications with customers' lives, and customers' lack of understanding of the complexity of domestic shopping applications, including DigiKala, with a positive effect on the perceived value of customers can lead to the adoption of innovative technologies. be Research and development companies in Iran should develop online shopping platforms for domestic businesses, especially sports, and continuously simplify the process of using it. Encouraging the use of online shopping applications can not only retain existing consumers, but also attract more potential online consumers
Keywords
Supporting domestic production؛ Online shopping, Sports Equipment