مطالعه نقش بازاریابی ورزشی در پیشبرد اهمیت ورزش درمانی برای کودکان دارای اختلال اتیسم
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9790
کد مقاله : 1090-THS
نویسندگان
1فارغ التحصیل مقطع فوق لیسانس مدیریت علوم ورزشی گرایش بازاریابی دانشگاه تبریز و دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی. تبریز . ایران مسئول اجرایی و مربی ورزش کودکان استان آ.ش مربی ورزش درمانی بهزیستی
2استادیار و هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی رشته مدیریت علوم ورزشی دانشگاه تبریز، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با عنوان مطالعه نقش بازاریابی ورزشی در پیشبرد اهمیت ورزش درمانی برای کودکان دارای اختلال اتیسم مورد پژوهش قرار گرفت و اجرا گردید. این پژوهش از نوع کیفی میباشد که با استفاده از تکنیک تحلیل تماتیک انجام شده است. مشارکتکنندگان در این تحقیق، شامل اولیا، طراحان بازاریابی، مدیران و مربیان بودهاند که آگاه بر مبانی موضوع پژوهش و بهصورت هدفمند، 18 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار این پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته میباشد. جهت بررسی استحکام پژوهش از قابلیت اعتبارپذیری، انتقال پذیری، باورپذیری و تائیدپذیری استفاده نمودهایم. مضامین فراگیر به دست آمده از این پژوهش شامل بازاریابی ورزشی، سود مالی و آگاهیسازی میباشد. مشارکتکنندگان در این تحقیق برمبانی آگاه به موضوع پژوهش بصورت هدفمند، تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند که از نظر ادراکی تسلط و تجربه موثر در خصوص مفاهیم ذکر شده، دارند . منظور از اشباع نظری این است که نمونهگیری تا جایی ادامه یابد که شباهت پاسخهای داده شده، باعث بروز تکرار مداوم پاسخها شده باشد و دادههای جدید در آنها وجود نداشته باشد. هدف از انجام این پژوهش با عنوان مطالعه نقش بازاریابی ورزشی در پیشبرد اهمیت ورزش درمانی برای کودکان دارای اختلال اتیسم، به کارگیری عناصری غافلگیرکننده در زمینه ارتقای سطح فعالیت مجموعههای ورزشدرمانی و کودکان دارای اختلال اتیسم بوده است. در تعریف اختلال اتیسم یا ASD میتوان گفت اختلالیست که رشد عصبی را تحت تاثیر قرار داده و در هر فرد متغیر میباشد که رفتارها و عملکرد فرد را کاملا مورد تاثیر قرار میدهد. علائم ASD از دوران نوزادی قابل تشخیص بوده و والدین میتوانند در جهت بهبود عملکرد و رفتار، به مراجع ذیربط مراجعه نمایند و در جهت رشد فعالیت بدنی و شناخت توانمندیهای کودک به مراکز ورزشدرمانی مراجعه کنند. در طی ارزیابی و طراحی تمرینات توسط مربی متخصص نتایجی مثبت به دست آمده و مجموع نتایج چنین اقداماتی با توجه به ارزیابی فردی، موثر بر ابعاد شناختی، جسمانی و اجتماعی که شامل کاهش تنش و رفتارهای کلیشهای، تقویت آمادگی جسمانی فرد، حفظ تعادل در عملکرد، مشارکت و کاهش مقاومت، تقویت عضلات، توسعه توجه و حواس پنجگانه نیز موثر میباشد. حضور و شناخت اولیا با توجه به بازاریابیهای انجام گرفته توسط مدیران و مربیان مجموعههای ورزشدرمانی باعث ارتقای سطح فعالیت، سودمالی و شهرت میشود. بنابراین میتوان گفت به کارگیری عناصر غافلگیرکننده و ایجاد زمینهای جدید در جهت بازاریابی ورزشی برای آگاهیسازی والدین دارای فرزند اتیسم، باعث روشن نمودن و حمایت مسیر توانمندی فرزندشان و همچنین شناخت کلاسهای ورزشدرمانی و ارتقای سطح فعالیت آنها از ابعاد شهرت و سودمالی میشود.
کلیدواژه ها
Title
Studying the role of sports marketing in promoting the importance of sports therapy for children with autism
Authors
Bahareh Rezapasand, Vajiheh Javani
Abstract
The current research was conducted under the title of studying the role of sports marketing in promoting the importance of sports therapy for children with autism. The research is of a qualitative type that was done using the thematic analysis technique. The participants in this research included parents, marketing designers, managers and trainers who were aware of the basics of the research subject and 18 people were selected purposefully until they reached theoretical saturation. The tool of this research is a semi-structured interview. In order to check the strength of the research, reliability, transferability, believability and verifiability have been used. The overarching themes obtained from the research include sports marketing, financial profit and awareness building. The participants were purposefully selected until reaching theoretical saturation, who have perceptual mastery and effective experience regarding the mentioned concepts. The meaning of theoretical saturation is that the sampling continues until the similarity of the given answers causes repetition of the answers and there is no new data in them. The purpose of this research is to study the role of sports marketing in promoting the importance of sports therapy for children with autism disorder, using surprising elements in the field of improving the activity level of sports therapy groups and children with autism disorder. In the definition of autism disorder or ASD, it can be said that it is a disorder that affects the neural development and varies in each person, which completely affects the behavior and performance of the person. ASD symptoms can be recognized from infancy, and parents can refer to relevant authorities to improve performance and behavior, and refer to sports-therapy centers in order to develop physical activity and recognize the child's capabilities. During the evaluation and design of the exercises by the expert trainer, positive results were obtained and the sum of the results of such actions according to the individual evaluation, effective on the cognitive, physical and social dimensions, which include reducing tension and stereotyped behaviors, strengthening the individual's physical fitness, and maintaining balance. It is also effective in performance, participation and reducing resistance, strengthening muscles, developing attention and five senses. The presence and recognition of parents, according to the marketing done by the managers and trainers of sports therapy complexes, improves the level of activity, profitability and reputation. Therefore, it can be said that using surprising elements and creating a new field in the direction of sports marketing to raise the awareness of parents with autistic children, to clarify and support the path of their child's empowerment, as well as to recognize sports-therapeutic classes and improve their activity level. It is from the dimensions of fame and profitability.
Keywords
sports marketing- autism disorder- profitability- awareness raising- sports therapy