عوامل موثر بر کیفیت ارتباط اسپانسر و باشگاه: مطالعه باشگاههای حرفه ای فوتبال ایران
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9779
کد مقاله : 1075-THS
نویسندگان
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران
3استادیار مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده بر کیفیت ارتباط اسپانسر و باشگاه در لیگ حرفه ای فوتبال ایران بود
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، از نوع پیمایشی و دلفی بود. مشارکت کنندگان در مطالعه حاضر را را مدیران عامل باشگاه های فوتبال لیگ برتر و مدیران اسپانسرهای پنج دورهی اخیر تیم های لیگ برتر ایران تشکیل دادند. بر اساس نمونه گیری هدفمند و داوطلبانه یک پنل 12 نفره تشکیل شد. با استفاده از تکنیک دلفی عوامل موثر بر کیفیت ارتباط اسپانسر و باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران مشخص و بر اساس تحلیل AHP وزن شاخصها و زیر شاخص ها مشخص گردید.
یافتهها: یافته ها نشان داد پنج عامل اصلی تسهیل کننده و بازدارنده کیفیت ارتباط اسپانسر و باشگاه شامل شاخص عملکرد کلی باشگاه، نقش رسانه ها، اخلاق مداری، تصویر برند باشگاه و رانت و دلالیسم. در میان ابعاد فوق، عامل عملکرد کلی باشگاه با وزن 463/0 دارای بیشترین وزن، و عامل نقش رسانه ای با وزن 243/0 در اولویت دوم به عنوان عوامل موثر در ارتباط اسپانسر و باشگاه قرار گرفتند.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق با ارائه یک مدل جامع و فراگیر در قالب عوامل تسهیل کننده و بازدارنده برای بهبود کیفیت ارتباط بین اسپانسر و باشگاه فوتبال لیگ برتر را پیش روی مدیران باشگاه های فوتبال می گذارد که استفاده از آن می تواند تا درصد بالایی از تضییع حقوق اسپانسر ها و کاهش حمایت آنان از رویداد جلوگیری به عمل می آورد و همچنین درآمد خود را بوسیله جذب حامیان مالی بهتر و ایجاد ارتباط بلند مدت با حامی مالی حفظ و بهبود بخشند.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، از نوع پیمایشی و دلفی بود. مشارکت کنندگان در مطالعه حاضر را را مدیران عامل باشگاه های فوتبال لیگ برتر و مدیران اسپانسرهای پنج دورهی اخیر تیم های لیگ برتر ایران تشکیل دادند. بر اساس نمونه گیری هدفمند و داوطلبانه یک پنل 12 نفره تشکیل شد. با استفاده از تکنیک دلفی عوامل موثر بر کیفیت ارتباط اسپانسر و باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران مشخص و بر اساس تحلیل AHP وزن شاخصها و زیر شاخص ها مشخص گردید.
یافتهها: یافته ها نشان داد پنج عامل اصلی تسهیل کننده و بازدارنده کیفیت ارتباط اسپانسر و باشگاه شامل شاخص عملکرد کلی باشگاه، نقش رسانه ها، اخلاق مداری، تصویر برند باشگاه و رانت و دلالیسم. در میان ابعاد فوق، عامل عملکرد کلی باشگاه با وزن 463/0 دارای بیشترین وزن، و عامل نقش رسانه ای با وزن 243/0 در اولویت دوم به عنوان عوامل موثر در ارتباط اسپانسر و باشگاه قرار گرفتند.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق با ارائه یک مدل جامع و فراگیر در قالب عوامل تسهیل کننده و بازدارنده برای بهبود کیفیت ارتباط بین اسپانسر و باشگاه فوتبال لیگ برتر را پیش روی مدیران باشگاه های فوتبال می گذارد که استفاده از آن می تواند تا درصد بالایی از تضییع حقوق اسپانسر ها و کاهش حمایت آنان از رویداد جلوگیری به عمل می آورد و همچنین درآمد خود را بوسیله جذب حامیان مالی بهتر و ایجاد ارتباط بلند مدت با حامی مالی حفظ و بهبود بخشند.
کلیدواژه ها
Title
Determining the factors affecting the quality of communication between the sponsor and the club in the Premier Football League of Iran
Authors
mahdi akbarian, alireza elahi, Hossein3 Akbari Yazdi
Abstract
Purpose: The purpose of this research was to determine the facilitating and inhibiting factors on the quality of the relationship between the sponsor and the club in the professional football league of Iran
Methodology: In terms of purpose, the current research was applied, and in terms of data collection, it was a survey and Delphi type. The participants in the present study were the CEOs of Premier League football clubs and managers of the sponsors of the last five seasons of Iranian Premier League teams. Based on targeted and voluntary sampling, a panel of 12 people was formed. Using the Delphi technique, the factors affecting the quality of sponsor and club communication in Iran's premier football league were determined, and the weights of indicators and sub-indicators were determined based on AHP analysis.
Findings: The findings showed five main factors facilitating and inhibiting the quality of sponsor and club communication, including the club's overall performance index, the role of the media, ethics, the club's brand image, and rent and brokerage. Among the above dimensions, the club's overall performance factor with a weight of 0.463 has the highest weight, and the media role factor with a weight of 0.243 was placed in the second priority as effective factors in the relationship between the sponsor and the club.
Conclusion: The results of this research by presenting a comprehensive and comprehensive model in the form of facilitating and inhibiting factors to improve the quality of communication between the sponsor and the football club of the Premier League, put before the managers of the football clubs, the use of which can lead to a high percentage of rights violations. Sponsors and reducing their support of the event prevent and also maintain and improve their income by attracting better sponsors and establishing a long-term relationship with the sponsor.
Methodology: In terms of purpose, the current research was applied, and in terms of data collection, it was a survey and Delphi type. The participants in the present study were the CEOs of Premier League football clubs and managers of the sponsors of the last five seasons of Iranian Premier League teams. Based on targeted and voluntary sampling, a panel of 12 people was formed. Using the Delphi technique, the factors affecting the quality of sponsor and club communication in Iran's premier football league were determined, and the weights of indicators and sub-indicators were determined based on AHP analysis.
Findings: The findings showed five main factors facilitating and inhibiting the quality of sponsor and club communication, including the club's overall performance index, the role of the media, ethics, the club's brand image, and rent and brokerage. Among the above dimensions, the club's overall performance factor with a weight of 0.463 has the highest weight, and the media role factor with a weight of 0.243 was placed in the second priority as effective factors in the relationship between the sponsor and the club.
Conclusion: The results of this research by presenting a comprehensive and comprehensive model in the form of facilitating and inhibiting factors to improve the quality of communication between the sponsor and the football club of the Premier League, put before the managers of the football clubs, the use of which can lead to a high percentage of rights violations. Sponsors and reducing their support of the event prevent and also maintain and improve their income by attracting better sponsors and establishing a long-term relationship with the sponsor.
Keywords
sponsor, Club, Marketing, relationship between the club and the sponsor