مروری بر تاثیر فعالیت ورزشی بر سلامت و رشد کودکان
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9775
کد مقاله : 1070-THS
نویسندگان
دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی گرایش مدیریت رویداد هاو گردشگری ورزشی دانشگاه بین المللی امام رضا ع مشهد
چکیده
مقدمه:
سلامت کودکان از دیرباز جزء مسائل اساسی و بنیادی محافل علمی و سیاست گذاری در تمام کشور ها بوده است. زیرا شالوده و سنگ بنای یک جامعه سالم را افراد سالم تشکیل میدهند. از این رو سلامت و بقای جامعه وابسته به سلامت کودکان است که سنگ بنای نسل های آینده می باشند. فعالیت های تربیت بدنی در کودکان هم راستا با اثر بخشی سایر مهارتهای اجتماعی است.هدف این مقاله مروری بر تحقیقات مبتنی بر تاثیر فعالیت ورزشی بر سلامت و رشد کودکان است.
روش شناسی:
جست و جوی مقالات از پایگاه های گنج و نورمگز و sidصورت گرفته است. کلید واژه های آن شامل:ورزش، حافظه کاری، کودکان، فعالیت بدنی، ترکیب بدن ورزشکار، وزن، مهارت های اجتماعی، رشد حرکتی، سواد بدنی، در نظر گرفته شدند. این مقالات دربین سال های 1381 تا 1402 انتخاب شدند بطوری که تعداد 40 مقاله (20 مقاله فارسی و 20 مقاله لاتین) مورد مطالعه قرار گرفته است.
نتیجه گیری:
رشد حرکتی حاکی از آن است که ورزش و فعالیت بدنی در کودکان اثر مثبتی بر حافظه کاری و بطور معناداری موجب تقویت آن می شود. رشد شناختی در کودکان موجب افزایش عملکرد شناختی-حرکتی شده و همین امر سبب افزایش هماهنگی عصبی و سواد بدنی در کودکان می شود. رشد رفتاری نشان دهنده این است که فعالیت بدنی در کودکان موجب افزایش مهارت های حرکتی، رشد مهارت های فردی و اجتماعی می شوند. همچنین امکان بهره مندی بیشتر از حوزه شناختی را فراهم می کند که این مولفه موجب بهبود ارتباط کودکان با محیط می شود. ازآنجا که تاثیر فعالیت های بدنی بر کودکان چشمگیر است و روی سایر مهارتهای آنها اثر بدون واسطه دارد لذا امروزه در برنامه های آموزشی بسته های یادگیری چند بعد نگر طراحی شده تا راندمان یادگیری کودکان افزایش یابد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که کودکان در فعالیت های بدنی علاوه بر رشد و نمو فیزیکی کودک با افزایش بهره وری در مبانی شناختی و ادراکی رو به رو می شود. بر این اساس کودک در مولفه های چهارگانه الگو، مشوق، حامی هم کنش و انتخاب این مولفه ها موفق تر عمل می کند. فعالیت های بدنی در کودکان سبب شکل گیری رفتار های اجتماعی نیز می شود. در فعالیت های گروهی کودک مهارتهای اجتماعی خاصی را که نیاز به تعامل باسایر اعضای گروه دارد می آموزد درحالیکه در فعالیت های فردی کودک با رفتارهایی نظیر مسئولیت فردی،خود محوری،اعتمادبنفس و...روبه رو می شود.
سلامت کودکان از دیرباز جزء مسائل اساسی و بنیادی محافل علمی و سیاست گذاری در تمام کشور ها بوده است. زیرا شالوده و سنگ بنای یک جامعه سالم را افراد سالم تشکیل میدهند. از این رو سلامت و بقای جامعه وابسته به سلامت کودکان است که سنگ بنای نسل های آینده می باشند. فعالیت های تربیت بدنی در کودکان هم راستا با اثر بخشی سایر مهارتهای اجتماعی است.هدف این مقاله مروری بر تحقیقات مبتنی بر تاثیر فعالیت ورزشی بر سلامت و رشد کودکان است.
روش شناسی:
جست و جوی مقالات از پایگاه های گنج و نورمگز و sidصورت گرفته است. کلید واژه های آن شامل:ورزش، حافظه کاری، کودکان، فعالیت بدنی، ترکیب بدن ورزشکار، وزن، مهارت های اجتماعی، رشد حرکتی، سواد بدنی، در نظر گرفته شدند. این مقالات دربین سال های 1381 تا 1402 انتخاب شدند بطوری که تعداد 40 مقاله (20 مقاله فارسی و 20 مقاله لاتین) مورد مطالعه قرار گرفته است.
نتیجه گیری:
رشد حرکتی حاکی از آن است که ورزش و فعالیت بدنی در کودکان اثر مثبتی بر حافظه کاری و بطور معناداری موجب تقویت آن می شود. رشد شناختی در کودکان موجب افزایش عملکرد شناختی-حرکتی شده و همین امر سبب افزایش هماهنگی عصبی و سواد بدنی در کودکان می شود. رشد رفتاری نشان دهنده این است که فعالیت بدنی در کودکان موجب افزایش مهارت های حرکتی، رشد مهارت های فردی و اجتماعی می شوند. همچنین امکان بهره مندی بیشتر از حوزه شناختی را فراهم می کند که این مولفه موجب بهبود ارتباط کودکان با محیط می شود. ازآنجا که تاثیر فعالیت های بدنی بر کودکان چشمگیر است و روی سایر مهارتهای آنها اثر بدون واسطه دارد لذا امروزه در برنامه های آموزشی بسته های یادگیری چند بعد نگر طراحی شده تا راندمان یادگیری کودکان افزایش یابد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که کودکان در فعالیت های بدنی علاوه بر رشد و نمو فیزیکی کودک با افزایش بهره وری در مبانی شناختی و ادراکی رو به رو می شود. بر این اساس کودک در مولفه های چهارگانه الگو، مشوق، حامی هم کنش و انتخاب این مولفه ها موفق تر عمل می کند. فعالیت های بدنی در کودکان سبب شکل گیری رفتار های اجتماعی نیز می شود. در فعالیت های گروهی کودک مهارتهای اجتماعی خاصی را که نیاز به تعامل باسایر اعضای گروه دارد می آموزد درحالیکه در فعالیت های فردی کودک با رفتارهایی نظیر مسئولیت فردی،خود محوری،اعتمادبنفس و...روبه رو می شود.
کلیدواژه ها
Title
A review of the impact of sports activity on children's health and growth
Authors
fahimeh Hosseini
Abstract
Introduction:
Children's health has been one of the basic and fundamental of scientific issues and policy making in all countries. Because the foundation of a healthy society are healthy people. Therefore, the health and survival of society depends on the health of children, who are the bases of future generations. Physical activities education in children are in line with the effectiveness of other social skills. The purpose of this article is to review researches based on the impact of sports activities on children's health and development.
Methodology:
Articles were searched from GANJ, NOORMAGS and SID databases. These articles were selected between 1381 and 1402, so that a total of 40 articles (20 Persian and 20 Latin) have been studied.
Conclusion:
Moving development indicates that exercise and physical activity in children has a positive effect on working memory and significantly strengthens it. Cognitive development in children increases cognitive-movement performance and this increases neural coordination and physical literacy in children. Behavioral development shows that physical activity in children increases moving activity skills, personal and social skills. It also provides the possibility of benefiting more from the cognitive field, which improves children's communication with the environment. Since the impact of physical activities on children is significant and it has an immediate effect on their other skills, therefore, multi-dimensional learning packages are designed in educational programs today to increase children's learning efficiency. The research results show that children in physical activities, in addition to the physical growth and development of the child, face increased productivity in cognitive and perceptual bases. Based on this, the child is more successful in the four components of role model, incentive, supporter of interaction and selection of these components. Physical activities in children also cause the formation of social behaviors. In group activities, the child learns special social skills that require interaction with other group members, while in individual activities, the child is faced with behaviors such as individual responsibility, self-centeredness, self-confidence, etc.
Children's health has been one of the basic and fundamental of scientific issues and policy making in all countries. Because the foundation of a healthy society are healthy people. Therefore, the health and survival of society depends on the health of children, who are the bases of future generations. Physical activities education in children are in line with the effectiveness of other social skills. The purpose of this article is to review researches based on the impact of sports activities on children's health and development.
Methodology:
Articles were searched from GANJ, NOORMAGS and SID databases. These articles were selected between 1381 and 1402, so that a total of 40 articles (20 Persian and 20 Latin) have been studied.
Conclusion:
Moving development indicates that exercise and physical activity in children has a positive effect on working memory and significantly strengthens it. Cognitive development in children increases cognitive-movement performance and this increases neural coordination and physical literacy in children. Behavioral development shows that physical activity in children increases moving activity skills, personal and social skills. It also provides the possibility of benefiting more from the cognitive field, which improves children's communication with the environment. Since the impact of physical activities on children is significant and it has an immediate effect on their other skills, therefore, multi-dimensional learning packages are designed in educational programs today to increase children's learning efficiency. The research results show that children in physical activities, in addition to the physical growth and development of the child, face increased productivity in cognitive and perceptual bases. Based on this, the child is more successful in the four components of role model, incentive, supporter of interaction and selection of these components. Physical activities in children also cause the formation of social behaviors. In group activities, the child learns special social skills that require interaction with other group members, while in individual activities, the child is faced with behaviors such as individual responsibility, self-centeredness, self-confidence, etc.
Keywords
Working memory, -children, -social skills, -moving development