بررسی ارتباط بین سوادبدنی ادراک شده وآمادگی جسمانی با وضعیت قامتی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9774
کد مقاله : 1069-THS
نویسندگان
دانشجوی آسیب شناسی ورزشی وحرکات اصلاحی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
چکیده
مقدمه: سواد بدنی راهبردی نوظهور برای بازگوکردن چگونگی افزایش مشارکت در فعالیتهای بدنی در طول عمر است، ازطرفی هم آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و فعالیت بدنی رابطة معناداری دارند. همچنین بین تعداد ناهنجاری های اسکلتی و فعالیت ورزشی کودکان دختر و پسر ارتباط معنی دار وجود دارد و اکثر کودکان دارای حداقل یک ناهنجاری اسکلتی می باشند که احتمالا به عواملی چون وراثت، عادت های غلط روزمره، امکانات و تجهیزات غیراستاندارد و همچنین عدم شرکت در فعالیت های ورزشی و اختالل حرکتی مربوط می باشد که توجه جدی به فراهم کردن زمینه های لازم برای پیشگیری از فقر حرکتی و بروز ناهنجاری ها، ضروری به نظر می رسد.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین سواد بدنی ادراک شده و آمادگی جسمانی با وضعیت قامتی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان دیواندره است.
روش تحقیق: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان دیواندره است. نمونههای این تحقیق را تعداد 30 نفر از اعضای جامعه آماری با دامنه سنی 13 تا 15 سال که بر اساس معیارهای ورود به تحقیق، شرایط شرکت در تحقیق را دارا بودند، تشکیل میدهد.از آزمون های طرح پاک وپرسش نامه سوادبدنی جهت سنجش سوادبدنی ادراک شده و آمادگیجسمانی استفاده شد و سپس به ارزیابی وضعیت های قامتی دانش آموزان پرداختیم. برای تحلیل توصیفی دادهها از شاخصهای مرکزی و پراکندگی با استفاده از جداول و نمودارها استفاده شد. در تحلیل استنباطی داده ها از آزمون هبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 27 در سطح معناداری پنج صدم استفاده شد.
نتایج: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین ناهنجاری های قامتی و سواد بدنی ادراک شده ارتباط معناداری وجود ندارد و از میان ناهنجاریهای قامتی و شاخصهای آمادگیجسمانی تنها بین زاویه کایفوز و انعطاف پذیری و نیز بین زاویه کایفوز واستقامت ومقاومت عضلانی ارتباط معنادار و منفی وجود دارد و بین ناهنجاریهای قامتی و نمره آزمون آمادگی قلبی تنفسی پله ارتباط معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: سنجش سوادبدنی دانشآموزان نیازمند ابزارهای دقیقتری میباشد و باتوجه به رابطه میان بعضی از ناهنجاریهای قامتی و آمادگیجسمانی، وزارت آموزش وپرورش باید برنامه های کاربردیتر و دقیقتری جهت افزایش و بهبود آمادگیجسمانی دانشآموزان تهیه وتدوین نمایند .
واژگان کلیدی: سواد بدنی، آمادگی جسمانی، وضعیت قامتی، دانش آموزان، دختر، نوجوان.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین سواد بدنی ادراک شده و آمادگی جسمانی با وضعیت قامتی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان دیواندره است.
روش تحقیق: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان دیواندره است. نمونههای این تحقیق را تعداد 30 نفر از اعضای جامعه آماری با دامنه سنی 13 تا 15 سال که بر اساس معیارهای ورود به تحقیق، شرایط شرکت در تحقیق را دارا بودند، تشکیل میدهد.از آزمون های طرح پاک وپرسش نامه سوادبدنی جهت سنجش سوادبدنی ادراک شده و آمادگیجسمانی استفاده شد و سپس به ارزیابی وضعیت های قامتی دانش آموزان پرداختیم. برای تحلیل توصیفی دادهها از شاخصهای مرکزی و پراکندگی با استفاده از جداول و نمودارها استفاده شد. در تحلیل استنباطی داده ها از آزمون هبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 27 در سطح معناداری پنج صدم استفاده شد.
نتایج: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین ناهنجاری های قامتی و سواد بدنی ادراک شده ارتباط معناداری وجود ندارد و از میان ناهنجاریهای قامتی و شاخصهای آمادگیجسمانی تنها بین زاویه کایفوز و انعطاف پذیری و نیز بین زاویه کایفوز واستقامت ومقاومت عضلانی ارتباط معنادار و منفی وجود دارد و بین ناهنجاریهای قامتی و نمره آزمون آمادگی قلبی تنفسی پله ارتباط معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: سنجش سوادبدنی دانشآموزان نیازمند ابزارهای دقیقتری میباشد و باتوجه به رابطه میان بعضی از ناهنجاریهای قامتی و آمادگیجسمانی، وزارت آموزش وپرورش باید برنامه های کاربردیتر و دقیقتری جهت افزایش و بهبود آمادگیجسمانی دانشآموزان تهیه وتدوین نمایند .
واژگان کلیدی: سواد بدنی، آمادگی جسمانی، وضعیت قامتی، دانش آموزان، دختر، نوجوان.
کلیدواژه ها
Title
An Investigation of the Relationship between Perceived Physical Literacy, Physical Fitness, and Postural Status in Middle School Girls in Divandarreh
Authors
mozhdeh hosainpour
Abstract
Introduction : Physical literacy is an emerging strategy to increase physical activity participation across the lifespan. Physical fitness is also significantly related to health and physical activity. Studies have shown a significant relationship between the number of skeletal abnormalities and sports activity in girls and boys.Considering that most children have at least one skeletal abnormality, it seems necessary to provide the necessary conditions to prevent motor poverty and the occurrence of abnormalities.
Porpuse; This study aimed to investigate the relationship between perceived physical literacy and physical fitness with postural status in middle school girls in Divandarreh city.
Research method: The statistical population of this study included all middle school girls in Divandarreh city. The sample of this study consisted of 30 members of the statistical population with an age range of 13 to 15 years who met the research entry criteria. The PAK test and physical literacy questionnaire were used to measure perceived physical literacy and physical fitness, and then the postural status of the students was evaluated. For descriptive analysis of the data, central and dispersion indices were used using tables and graphs. In the inferential analysis of the data, Pearson correlation test was used with SPSS software version 27 at a significance level of 0.05.
Results:The results of this study showed that there was no significant relationship between postural abnormalities and perceived physical literacy. Among the postural abnormalities and physical fitness indices, there was only a significant and negative correlation between the kyphosis angle and flexibility, and between the kyphosis angle and muscular endurance and strength. There was no significant correlation between postural abnormalities and the step cardiorespiratory fitness test score.
Conclusion: Measuring physical literacy in students requires more precise tools. Considering the relationship between some postural abnormalities and physical fitness, the Ministry of Education should prepare and develop more practical and precise programs to increase and improve students' physical fitness.
Key words: Physical literacy, Physical fitness, Postural status, Students, Girls, Adolescents
Porpuse; This study aimed to investigate the relationship between perceived physical literacy and physical fitness with postural status in middle school girls in Divandarreh city.
Research method: The statistical population of this study included all middle school girls in Divandarreh city. The sample of this study consisted of 30 members of the statistical population with an age range of 13 to 15 years who met the research entry criteria. The PAK test and physical literacy questionnaire were used to measure perceived physical literacy and physical fitness, and then the postural status of the students was evaluated. For descriptive analysis of the data, central and dispersion indices were used using tables and graphs. In the inferential analysis of the data, Pearson correlation test was used with SPSS software version 27 at a significance level of 0.05.
Results:The results of this study showed that there was no significant relationship between postural abnormalities and perceived physical literacy. Among the postural abnormalities and physical fitness indices, there was only a significant and negative correlation between the kyphosis angle and flexibility, and between the kyphosis angle and muscular endurance and strength. There was no significant correlation between postural abnormalities and the step cardiorespiratory fitness test score.
Conclusion: Measuring physical literacy in students requires more precise tools. Considering the relationship between some postural abnormalities and physical fitness, the Ministry of Education should prepare and develop more practical and precise programs to increase and improve students' physical fitness.
Key words: Physical literacy, Physical fitness, Postural status, Students, Girls, Adolescents
Keywords
Physical literacy, Physical fitness, Postural status, students, Girls, Adolescents