تعیین راهکارهای بهبود عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9773
کد مقاله : 1068-THS
نویسندگان
1کارشناسی ارشد، رشته مدیریت رویدادهای ورزشی، دانشگاه گیلان
2استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
3دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
چکیده
همه سازمان های امروزی بی تردید در پی افزایش عملکرد و دستیابی به کیفیت مطلوب اند، اما این موضوع در سازمان های خدماتی اهمیت فراوانی دارد. عملکرد سازمانی یکی از مباحث مطرح‌شده در پژوهش های مدیریتی است و بدون شک مهم ترین عامل ارزیابی موفقیت در سازمان های تجاری استپژوهش حاضر به شناسایی و اولویت بندی مولفه های بهبود عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) پرداخته است. روش پژوهش فوق از حیث هدف کاربردی و از لحاظ نوع کمی است. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز به صورت پرسشنامه محقق ساخته به روش مقایسات زوجی بوده است. محقق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای به گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و پیشینه پژوهش، چهار مولفه بهبود سازمانی، ارزش آفرینی همگانی، یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیت را به عنوان مولفه های بهبود عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان شناسایی و سپس به کمک پرسشنامه به جمع آوری نظرات خبرگان و کارشناسان اقدام نموده و در نهایت طبق نظر آنان به اولویت بندی آنها پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 22 نفر از متخصصین و نخبگان حوزه مدیریت عملکرد در استان گیلان بود که نمونه گیری به روش هدفمند صورت گرفت.نتایج حاکی از این است که که از میان ابعاد، بعد توسعه فرهنگ یادگیری (0.515) نسبت به بعد پیشرفت مداوم (0.485) دارای اهمیت بیشتری است. همچنین از میان مولفه ها، به ترتیب مولفه یادگیری سازمانی (0.143)، ارزش آفرینی همگانی(0.141)، بهبود سازمانی(0.110) و مدیریت کیفیت(0.103) دارای بالاترین اهمیت بوده است.
کلیدواژه ها
 
Title
Determining Solutions to Improve the Performance of the General Directorate of Sports and Youth of Guilan Province
Authors
Fatemeh Mohammad Panah, Mehrali Hemmatinezhad, Hamidreza Gooharrostami
Abstract
All today's organizations are undoubtedly seeking to increase performance and achieve the desired quality, but this issue is very important in service organizations. Organizational performance is one of the topics raised in management research and without a doubt the most important factor in evaluating success in commercial organizations. This study aims to identify and prioritize the performance improvement components of the General Directorate of Sports and Youth in Gilan province using the Analytical Hierarchy Process (AHP). ) Paid. The above research method is practical in terms of purpose and quantitative in terms of type. The data collection tool was also in the form of a researcher-made questionnaire using the method of paired comparisons. Using library studies to gather information on the theoretical foundations and background of the research, the researcher identified four components of organizational improvement, public value creation, organizational learning and quality management as components of improving the performance of the General Directorate of Sports and Youth of Gilan Province and then to With the help of the questionnaire, he collected the opinions of experts and finally prioritized them according to their opinion. The statistical population of this research included 22 experts and elites in the field of performance management in Gilan province, which was sampled in a purposeful way. The results indicate that among the dimensions, the dimension of learning culture development (0.515) compared to the dimension of continuous improvement. (0.485) is more significant. Also, among the components, the organizational learning component (0.143), universal value creation (0.141), organizational improvement (0.110) and quality management (0.103) have the highest importance.
Keywords
Performance, Organizational Performance, performance improvement, Youth and Sports General Directorate of Gilan province