شناسایی واولویت بندی عوامل ارزش پیشنهادی مشتریان در باشگاهای بدنسازی شهر شیراز

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9772
کد مقاله : 1066-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکترا-مدیریت ورزشی-دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی-دانشگاه رازی-کرمانشاه-ایران
2کارشناس ارشد مدیرت ورزشی-دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی-دانشگاه خوارزمی-تهران-ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل ارزش پیشنهادی مشتریان در باشگاه های بدنسازی شهر شیراز بود. روش تحقیق کیفی (نظریه داده-بنیاد) است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل مدیران، پرسنل،مشتریان باشگاهای بدنسازی شهر شیراز و همچنین خبرگان دانشگاهی بود.
روش نمونه‌گیری هدفمند و به تکنیک گلوله برفی بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 17 نفرکه شامل دو دسته کلی بودند. دسته اول شامل مدیران و پرسنل و مشتریان در باشگاهای بدنسازی شهر شیراز و دسته دوم شامل خبرگان دانشگاهی که دارای تالیف مقاله در حوزه ارزش پیشنهادی بودند به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 87/0 بود. در راستای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش نظریه داده-بنیاد استفاده شد.
یافته‌های این پژوهش نشان داد که عوامل ارزش پیشنهادی مشتریان باشگاهای بدنسازی شهر شیراز در قالب 5 مقوله اصلی دسته‌بندی شدند. مقوله‌ها شامل: ارزش پیشنهادی کارکردی، ارزش پیشنهادی موقعیتی، ارزش پیشنهادی احساسی، ارزش پیشنهادی اجتماعی، ارزش پیشنهادی شناختی می‌باشند. که این 5 مورد خود شامل 9 مفهوم و77 عامل یا کد باز هستند. برا اساس یافته ها تحقیق مولفه های ارزش پیشنهادی بر اساس میزان اهمیت وتاکید مصاحبه شوندگان به ترتیب شامل:ارزش پیشنهادی احساسی،ارزش پیشنهادی کارکردی،ارزش پیشنهادی شناختی،ارزش پیشنهادی اجتماعی،ارزش پیشنهادی موقعیتی می باشند .
بر اساس یافته‌های این پژوهش نتیجه می‌گیریم برای توسعه باشگاهای بدنسازی شهر شیراز و همچنین کاربردی بودن باشگاهای بدنسازی شهر شیراز برای استقاده مشتریان باید بر مقوله‌های استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که از طریق شناسایی ارزش-های پیشنهادی مورد نظر مشتریان بتوان در جهت رفع نیازهای آن‌ها گام‌های اساسی برداشت.توجه به این مقوله ها و مولفه های مهم انها کمک شایانی به باشگاهای بدنسازی شهر شیراز در جذب و نگه داری مشتریان می کند. به مالکان و مدیران،کارآفرینان ورزشی برای باشگاه های بدنسازی پیشنهاد می شود که تمرکز اصلی خود را بر "اوقات فراغت فعال"، "منابع اقتصادی"، "عملکرد مثبت"، "امکانات" و "خدمات مشاوره ای" بگذارند.توجه به موقعیت مکانی برای باشگاهای بدنسازی شهر شیراز دارای اهمیت می باشد.
کلیدواژه ها
 
Title
Proposed value, business model, sport, customer, fitness club
Authors
FARSHID KESHAVARZ, mahdieh nosratabadi
Abstract
The purpose of the current research was to identify the value proposition factors of the customers in the fitness clubs of Shiraz city. The research method is qualitative (data-based theory). The statistical population of the present study included managers, personnel, clients of Shiraz fitness clubs, as well as academic experts.The sampling method was purposeful and snowball technique. The research tool was interview, which consisted of 17 people including two general categories. The first group included managers, personnel and customers in Shiraz fitness clubs, and the second group included university experts who had authored articles in the field of value proposition. The validity of the research tool (interview) was examined and confirmed by the interviewees and then the expert professors, and the intra-subject agreement method was used to measure the reliability, and according to this method, the reliability value was equal to 0.87. In order to analyze the data, the data-based theory method was used.The findings of this research showed that the value proposition factors of fitness club customers in Shiraz city were classified in the form of 5 main categories. The categories include: functional value proposition, situational value proposition, emotional value proposition, social value proposition, cognitive value proposition. These 5 items contain9 concepts and 77 factors or open code. Based on the findings of the research, the value proposition components based on the importance and emphasis of the interviewees include: emotional value proposition, functional value proposition, cognitive value proposition, social value proposition, and situational value proposition.Based on the findings of this research, we conclude that for the development of fitness clubs in Shiraz, as well as the applicability of fitness clubs in Shiraz for the use of customers, it is necessary to focus on the categories extracted from this research through the identification of the proposed values ​​desired by customers. It is possible to take basic steps to meet their needs. Paying attention to these categories and their important components will help Shiraz fitness clubs in attracting and retaining customers. Owners and managers, sports entrepreneurs for fitness clubs are suggested to put their main focus on "Active Leisure", "Economic Resources", "Positive Performance", "Facilities" and "Consulting Services". It is an important place for the fitness clubs of Shiraz city.
Keywords
Proposed value, business model, Customer, fitness club Shiraz city