ارتباط توانایی های پردازش حسی-حرکتی با خلاقیت شناختی و هیجانی کودکان
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9771
کد مقاله : 1064-THS
نویسندگان
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم ورزشی، تهران
2دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران
3محقق پسادکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
خلاقیت، توانایی ای است که قابلیت آموزش دارد و در هر فرد متناسب با ظرفیت ذاتی و اکتسابی و توانمندی خود از آن بهره مند می شود. خلاقیت هیجانی به توانایی یا ظرفیت فرد برای خلاق بودن در هیجانات اطلاق می شود. هیجانات بیشتر از آنکه نتیجه فاکتورهای بیولوژیکی باشند حاصلی از تعاملات اجتماعی هستند که توسط هنجارها و قوانین اجتماعی شکل می گیرند. از سوی دیگر خلاقیت شناختی نوعی تفکر واگرا است که فرد با استفاده از آن سعی میکند پدیدهها و امور و افکار را آن چنان که هستند به راحتی نپذیرد، بلکه نگاه متفاوتتری داشته باشد و از قالبهای فکری همسان دور شود. به عبارت دیگر پدیده ها را از منظر دیگری نگاه میکند. خلاقیت می تواند حاصل فعالیت های پردازش ادراکی حرکتی باشد. پردازش حسی حرکتی عملکردی پیچیده می باشد که دروندادهای حسی اطلاعات محیطی را به مغز انسان ارسال می کند، مغز اطلاعات دریافتی را سازماندهی و یکپارچه نموده و از آنها برای ادراک تجارب و ایجاد پاسخ مناسب کمک می نماید. پژوهشگران معتقدند خلاقیت می تواند با تقویت اطلاعاتی ادراکی حرکتی محیطی پرورش یابد. لذا پاسخ بین این سوال ضروری به نظر می رسد که آیا بین توانایی های پردازش حسی-حرکتی با خلاقیت شناختی و هیجانی کودکان ارتباط وجود دارد. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. 75 کودک با دامنه سنی 9-12 سال بر اساس معیارهای ورود به مطالعه (داشتن سلامت جسمانی، روانی، شناختی و حرکتی) انتخاب و سیاهه خلاقیت هیجانی (آوریل، 1999)، آزمون خلاقیت شناختی تورنس (فرم تصویری ب، تورنس، 1974) و پرسشنامه توانایی های پردازش حسی- حرکتی را تکمیل کردند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میانگین نمرات متغیر توانایی های پردازش حسی-حرکتی با میانگین نمرات خلاقیت شناختی (001/0= p ،071/0r =) و بین میانگین نمرات متغیر توانایی های پردازش حسی-حرکتی با میانگین نمرات خلاقیت هیجانی (012/0= p ،053/0r =) ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد و با افزایش توانایی های پردازش حسی-حرکتی نمرات خلاقیت شناختی و هیجانی کودکان افزایش می یابد. اکثر فرآیندهای یادگیری در کودکان در زمینه های شناختی، انگیزشی، هیجانی، حسی حرکتی، اجتماعی و اخلاقی در مدرسه، خانواده و جامعه رخ می دهد. خلاقیت شناختی مهارتی است که نیاز به پرورش آن از سنین پایین است. باید بتوان الگوها و روشهای تفکری سنتی را کنار گذاشت و تفکر به شیوهای خلاقانه را جایگزین کرد. شیوهای که به فرد کمک خواهد کرد رویکرد جدیدی برای یک شرایط یا مسئله خاص خلق کند. پرورش خلاقیت شناختی و عاطفی از طریق رشد توانایی های پردازش حسی-حرکتی می تواند برای کودکان سودمند باشد. توسعه توانایی های پردازش حسی حرکتی از طریق پرورش مهارت های خلاقانه به کمک حرکات موزون، نقاشی، بازی، موسیقی و قصه سرایی به پرورش خلاقیت شناختی و هیجانی کمک کند.
کلیدواژه ها
Title
The relationship between sensory-motor processing abilities with children's cognitive and emotional creativity
Authors
Fatemesadat Mousavian, شمسی پور دهکردی shamsipour dehkordi, Maryam khalaji
Abstract
Creativity is an ability that can be taught and utilized by individuals based on their inherent and acquired capacities. Emotional creativity refers to an individual's ability or capacity to be creative in emotions. Emotions are more a result of social interactions shaped by social norms and laws, rather than biological factors. On the other hand, cognitive creativity is a divergent type of thinking where an individual tries to not easily accept phenomena, events, and ideas as they are, but rather have a different perspective and break away from conventional thought patterns. In other words, they look at phenomena from a different angle. Creativity can result from perceptual and motor processing activities. Sensory-motor processing is a complex function that sends environmental sensory information to the human brain, which then organizes and integrates the received information to help in perceiving experiences and creating appropriate responses. Researchers believe that creativity can be nurtured by enhancing sensory-motor perceptual processing. Therefore, it seems essential to address the question of whether there is a relationship between cognitive and emotional creativity and sensory-motor processing abilities in children. The current research method is descriptive-correlational. 75 children aged 9-12 were selected based on entrance criteria (having physical, mental, cognitive, and motor health) and completed the Emotional Creativity Inventory (Averill, 1999), Torrance Cognitive Creativity Test (Form B, Torrance, 1974), and the Sensory-Motor Processing Abilities Questionnaire. The Pearson correlation coefficient results showed a positive and significant relationship between the average scores of sensory-motor processing abilities and cognitive creativity (p = 0.001, r = 0.071) and between the average scores of sensory-motor processing abilities and emotional creativity (p = 0.012, r = 0.053), indicating that with an increase in sensory-motor processing abilities, the scores of cognitive and emotional creativity in children also increase. Most learning processes in children occur in cognitive, motivational, emotional, sensory-motor, social, and ethical areas in school, family, and society. Cognitive creativity is a skill that needs to be nurtured from a young age. It is necessary to set aside traditional thinking patterns and replace them with a creative way of thinking that will help the individual develop a new approach to a specific situation or problem. Nurturing cognitive and emotional creativity through the growth of sensory-motor processing abilities can be beneficial for children. Developing sensory-motor processing abilities through cultivating creative skills such as balanced movements, painting, playing, music, and storytelling can help nurture cognitive and emotional creativity.
Keywords
cognitive creativity, emotional creativity, sensorimotor processing