تاثیر الگوی شنیداری ریتمیک بر انعطاف پذیری شناختی کودکان 5تا 7 سال

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9770
کد مقاله : 1063-THS
نویسندگان
1کارشناسی ارشد، رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران
2دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران
3محقق پسادکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
انعطاف پذیری شناختی توانایی فرد برای اجرای عملی متفاوت و یا تغییر فکر در پاسخ به تغییرموقعیت هاست و از طریق تحریک‌های ناشی از محیط یادگیری قادر به تغییر است. تحریک شنیداری ریتمیک راهی برای ادراک است و نیازمند توجه، انتخاب، سازماندهی اطلاعات، تفسیر، پاسخ‌دهی و به یادآوردن است. از طرفی بازی‌هایی که همراه با موسیقی، شعر و حرکت و ریتم هستند، بین مغز و سیستم اعصاب مرکزی ارتباط برقرار می‌کنند. درنتیجه باعث ایجاد ارتباط بین حواس شنوایی، بینایی، لامسه، و حرکت می‌شود. بنابراین پاسخ به این سوال که آیا الگوهای شنیداری ریتمیک بر انعطاف پذیری کودکان 5تا 7 سال اثر دارد یا خیر، می‌تواند نقش بسزایی در انتخاب روش‌های مؤثر و جذاب برای ارتقای سطوح شناختی کودکان داشته باشد. پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. 40 کودک 5 تا 7 سال به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه ای بازی های حرکتی ریتمیک انجام داد. در پس آزمون پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی استرانگ و همکاران(2017) برای هردو گروه با همکاری مربی و والدین تکمیل شد. به منظور بررسی تاثیر الگوی شنیداری ریتمیک بر انعطاف پذیری شناختی و مولفه های آن در کودکان5 تا 7 سال از آزمون آنالیز واریانس چندمتغیره یا MANOVA استفاده شد. یافته ها نشان داد اثر مداخله تمرینی در پس آزمون در سطح خطای 0.05 برای هر یک از متغیرهای امور عادی (16/0EF= ، 011/0= p ،09/7= (38، 1)F)، تغییر/ تحول (13/0= EF ،025/0= p ،46/5= (38، 1)F) ، علایق ویژه (20/0 EF = 004/0= p ،56/9= (38، 1)F)، زایندگی(31/0= EF، 001/0= p ،31/17= (38، 1)F) و انعطاف پذیری شناختی (33/0= EF ،001/0= p ،98/18= (38، 1)F) معنادار می باشد. مقایسه میانگین ها نشان داد کودکان تحت مداخله الگوی شنیداری ریتمیک دارای نمره بهتری در متغیرهای امورعادی (7/0= M)، تغییر/ تحول(72/0= M)، علایق ویژه(65/0= M)، زایندگی (35/0= M)و انعطاف پذیری شناختی(4/2= M) نسبت به گروه کنترل در متغیرهای امورعادی (2/1= M)، تغییر/ تحول(4/1= M)، علایق ویژه(25/1= M)، زایندگی (1/1= M)و انعطاف پذیری شناختی(7/4= M) می باشند. آشنایی کودکان با برنامه‌ها و روش‌های مختلف فعالیت‌های حسی و حرکتی سبب تقویت تلاش های ذهنی کودکان می‌شود. افزایش قابل توجه در ارزیابی نمره‌های پس‌آزمون حاکی از آن است بازی‌های ریتمیک منجر به افزایش انعطاف پذیری شناختی شد. بازی‌های ریتمیک و آهنگین در حین انجام فعالیت‌های حرکتی مختلف، برای کودکان نشاط آور است و باعث ایجاد نشاط در کودکان شده و نظم، هماهنگی، یکپارچگی و وحدت میان عناصر درونی، ذهنی و روانی کودک با دنیای پیرامونش را ایجاد می‌کند. این حرکات باعث تأثیرات مثبت بر توجه، تمرکز، بهبود سطح هوشیاری و گوش‌به‌زنگی و بهبود آگاهی بدنی کودکان و انعطاف پذیری شناختی، در نهایت کنش‌های اجرایی می‌شود.
کلیدواژه ها
 
Title
The effect of rhythmic listening pattern on the cognitive flexibility of 5-7-year-old children
Authors
faezeh khoshdony farahani, شمسی پور دهکردی shamsipour dehkordi, Maryam khalaji
Abstract
Cognitive flexibility is the ability of a person to perform different actions or change their mind in response to changing situations, and it can be influenced by the stimuli present in the learning environment. Rhythmic auditory stimulation involves various cognitive processes such as attention, selection, organization of information, interpretation, response, and recall. Games that incorporate music, poetry, movement, and rhythm can establish connections between the brain and the central nervous system, integrating the senses of hearing, sight, touch, and movement. Therefore, investigating whether rhythmic listening patterns affect the flexibility of 5-7-year-old children is crucial for developing effective and engaging methods to enhance cognitive levels. This study utilized a semi-experimental design with a post-test assessment involving experimental and control groups consisting of 40 children aged 5 to 7 years. Participants were randomly assigned to either the experimental or control group. The experimental group engaged in 12 sessions of 60 minutes of rhythmic movement games. Post-test assessments involved completing the cognitive flexibility questionnaire developed by Strong et al. (2017) with input from coaches and parents. Multivariate analysis of variance was used to analyze the impact of rhythmic listening patterns on cognitive flexibility and its components in 5-7-year-old children. The findings showed the effect of training intervention in the post-test at the error level of 0.05 for each of the variables of normal affairs (F (1, 38) =7.09, p=0.011, EF=0.16), change/transformation (F (1, 38) =5.46, p=0.025, EF=0.13), special interests (F (1, 38) =9.65, p=0.01, EF=0.20), fertility (F (1, 38) =17.13, p=0.001, EF=0.31) and cognitive flexibility (F (1, 38) =18.98, p=0.001, EF=0.33) is significant. The comparison of the means showed that the children under the intervention of the rhythmic listening pattern had a better score in the variables of normal affairs (M=0.7), change/transformation (M=0.72), special interests (M=0.65), and fertility (M=0.35) and cognitive flexibility (M = 2.4) compared to the control group in the variables of normal affairs (M = 1.2), change/transformation (M = 1.4), special interests (M = 1.25), fertility (M = 1.1) and cognitive flexibility (M = 4.7). Exposure to various sensory and movement activities through rhythmic games can enhance children's mental capabilities. The observed increase in cognitive flexibility following the rhythmic games suggest their positive impact on children. Engaging in rhythmic and melodious games during movement activities can boost children's vitality, fostering order, harmony, integration, and unity between internal, mental, and psychological elements with the external world. These movements can have positive effects on attention, concentration, alertness, physical awareness, and cognitive flexibility, ultimately improving executive functions. Educators are encouraged to incorporate these games into their teaching practices to enhance children's cognitive mechanisms.
Keywords
cognitive flexibility, rhythmic play, Children